ورزش، راهی برای مهار پارکینسون

فعالیت بدنی تنها روش شناخته شده علمی در کاهش روند بیماری پارکینسون است.
به گزارش ایسنا،‌ دکتر مهری سالاری، فلوشیپ پارکینسون و اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش گفت: بیماری پارکینسون یک بیماری نسبتاً شایع تخریب‌کننده سیستم عصبی مرکزی است. این بیماری معمولاً در سنین بالای ۵۵ تا ۶۰ سال بروز می‌کند اما در سنین پایین‌تر از ۵۰ سالگی نیز ممکن است، مشاهده ‌شود. بیماری در بیشتر مبتلایان علت غیرژنتیکی دارد و علل ژنتیکی بیشتر در مبتلایان جوان زیر ۵۰ سال مشاهده می‌شود.
او لرزش دست را شایع‌ترین علامت بیماری پارکینسون برشمرد و یادآور شد که هر لرزش دستی به معنای ابتلا به بیماری پارکینسون نیست و افرادی که اخیراً دچار لرزش دست شدند بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.
وی از دیگر علائم این بیماری به کندی حرکات و سفتی مفاصل و عضلات اشاره کرد و گفت: افراد در صورت داشتن علائمی نظیر لرزش دست، کندی حرکات نسبت به قبل و اختلال در راه رفتن، حتماً برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.
سالاری فعالیت بدنی را تنها روش شناخته‌شده از نظر علمی برشمرد که می‌‎تواند در کاهش روند پیشرفت بیماری مؤثر باشد بنابراین توصیه کرد مبتلایان هفته‌ای سه روز و هر بار حداقل یک ساعت ورزش‌های هوازی نظیر پیاده‌روی، دومیدانی، شنا، تایچی، یوگا و دوچرخه‌سواری  انجام داده و حداقل یک پیاده‌روی ساده روزانه داشته باشند. همچنین براساس برخی مطالعات خوردن یک فنجان قهوه روزانه را نیز مفید برشمرد.
به گفته وی، این بیماران باید غذاهای چرب و گوشت قرمز را کمتر و ماهی، سبزی‌ و میوه‌های تازه و گوشت سفید را بیشتر مصرف کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی