فیلمسازان غیرتهرانی حضور پرقدرتی در سیزدهمین جشنواره فیلم صد داشتند

گزارش یک درخشش

رد پا
رد پا در ثانیه‌های آخر، لحظه‌ای شگفتی را در بینندگان خود ایجاد می‌کند. این فیلم مخاطب خود را به فکر فرو می‌برد و حس نوع‌دوستی و تواضع را در بیننده برمی‌انگیزد. «ردپا» داستانی را در خلال یک موقعیت بحرانی روایت می‌کند و علاوه بر خلاقیت و غافلگیری در طراحی داستان، ساختاری سینمایی و پرظرافت دارد که نشان می‌دهد یک فیلمساز کاربلد آن را خلق کرده
 است. 
مصطفی اعلمی از خراسان رضوی سازنده فیلم ردپا است. او جایزه اول بهترین فیلم داستانی را در سیزدهمین جشنواره فیلم صد دریافت کرد.
 مادر
این فیلم کوتاه که مستندی اثرگذار است دومین جایزه بزرگ هنرمندان فراتهرانی را این بار هم برای استان خراسان رضوی در این جشنواره کسب کرد. نعمت الله سرگلزائی که فیلم‌های کوتاه موفق دیگری مثل پدر، صاف مثل آیینه و... را نیز در کارنامه خود دارد در سیزدهمین جشنواره فیلم صد با مستند «مادر»ش جایزه اول بخش مستند را از آن خود کرد. این فیلم به گفته کارگردان برگرفته از مصاحبه‌ای متفاوت با یک مادر شهید است که شکل داستانی گرفته است.
 نشانه
انجمن سینمای جوان ایران در این دوره از جشنواره صد با اهدای دو جایزه ویژه به دو اثر که یکی از آن‌ها فیلم نشانه بود از تولیدات صد حمایت کرد. سعید ولی زاده، خالق نشانه، سومین هنرمند اهل خراسان رضوی بود که از ایوان شمس دست پر به خانه رفت. همچنین انجمن سینمای جوان اعلام کرد که از اثر بعدی ولی زاده حمایت مالی خواهد کرد. 
سینما بی‌پول
علی عارف نسب نیز دیگر هنرمندی بود که تندیس انجمن سینمای جوان را به خود اختصاص داد. او با سینما بی‌پول موفق شد نظر داوران را به خود جلب کند و مانند ولی‌زاده برای ساخت اثر بعدی خود مورد حمایت مالی انجمن قرار بگیرد.
 وارونه
درخشش هنرمندان اصفهانی هم در صدِ هزار و چهارصد و یک قابل تحسین بود. یکی از آثاری که توانست بین 10ها اثر دیگر، نظر هیأت د اوران در بخش پویا نمایی ملی را به خود جلب کند انیمیشن 100ثانیه‌ای فهیمه قائدی بود. خانم قائدی تندیس این بخش را برای وارونه، اثری ماندگار برای کودکان دریافت کرد. «وارونه» ماجرایی خیال‌انگیز و انسانی را برای مخاطب کودک روایت می‌کند.
 پدرم
احسان عابدنیا دومین هنرمند اصفهانی بود که اثرش در صدِ سیزدهم مورد تحسین داوران و مخاطبین قرار گرفت. اثر او، به نام پدرم موفق به کسب تندیس دوم، در بخش کودک و نوجوان شد.
کیک تولد
در کنار کیک تولد، هشت اثر داستانی و انیمیشن از حوزه هنری استان زنجان به جشنواره صد فرستاده شدند، از میان این 9 اثر، سه اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند که یکی از آنها یعنی فیلم کوتاه «کیک تولد» موفق به دریافت جایزه شد. وحید انصاری خالق کیک تولد، جایزه بخش کودک و نوجوان را از آن خود کرد.
قاچ
کردستان که در جشنواره صد سیزدهم توانست هشت اثر را راهی بخش مسابقه کند موفق شد دو جایزه مهم را به دست بیاورد که این اتفاق نشان دهنده سطح بالای آثار تولید شده در این استان و پیشرفت چشمگیر هنرمندان کردستانی بود. یکی از این جوایز، جایزه ویژه شبکه مستند بود که به اثر قاچ به کارگردانی فاطمه مرزبان اهدا شد.
ده
به دست آوردن تندیس سوم بخش داستانی ملی، توسط فریاد خسرویانی برای فیلم کوتاه ده نیز، افتخار دیگری برای استان کردستان در سیزدهمین جشنواره فیلم صد بود.
 صد، فرصتی برای جوانه زدن
یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره فیلم صد، ایجاد فرصتی برای دیده شدن آثار هنرمندان داخلی و خارجی در چهار بخش مستند، داستانی، پویا نمایی و بین‌الملل است. جشنواره فیلم صد، علاوه بر اینکه فرصتی است برای رقابت و تلاش هنرمندان، موقعیتی است که در آن استعدادهای فیلمسازی هنرمندان جوان کشف می‌شود و این هنرمندان راه رشد هنر خود را پیدا می‌کنند. خیلی از هنرمندانی که درحال حاضر آثار برجسته‌ای را تولید کرده‌اند کسانی هستند که برای اولین بار فیلم کوتاه‌شان در همین جشنواره مورد تحسین واقع شده است یا اثری کوتاه برای آن‌ها الهام‌بخش ساخت یک اثر بلند ماندگار بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی