روستاگردی هجیج، روستایی شگفت‌انگیز و پرجاذبه در اورامانات

 

ایرنا/ هجیج از روستاهای شگفت‌انگیز و پرجاذبه‌ استان کرمانشاه در منطقه اورامانات است که همواره گردشگران را مسحور زیبایی‌های خود می‌کند. در سال‌های گذشته روستای «هجیج» را به نام آرامگاه سید عبیدالله(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) و چشمه معروف «کانی بل» می‌شناختند اما امروز در کنار این ۲ اثر، دریاچه سد داریان نیز به آن اضافه شده و کلکسیون گردشگری این روستای کوچک را تکمیل کرده است.
روستای هجیج از شمال غرب و جنوب به کوهستان‌های کوسالان و شاهو محدود و ارتفاع آن از سطح دریا ٩٧٠ متر است. این روستا، اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد و رودخانه سیروان از نزدیکی این روستا می‌گذرد. وجود امامزاده سید عبیدالله(ع)، بیانگر این است که روستا سابقه تاریخی زیادی دارد. از دیگر جاذبه‌های روستای هجیج بناهای خانقاه، چله‌خانه و عبادتگاه است، این بنا از سنگ است و داخل آن با گل اندود شده است.  داخل این عبادتگاه ستون‏های چوبی نیز وجود دارد. خانقاه دراویش قادریه از دیگر بناهای دیدنی روستای هجیج است که در آن به ذکر و سماع می‌‏پردازند.
 
هجیج به قدمت تمدن کرمانشاهان
و به خیال‌انگیزی بهشت
 در نزدیکی روستای هجیج، چشمه خروشانی وجود دارد که آب آن به رودخانه سیروان می‌ریزد. این چشمه عجیب که مانند آبشاری از دل کوه بیرون می‌آید به کانی‌بل (چشمه بل) معروف است. خروشانی این چشمه به‌گونه‌ای است که در هیچ فصلی از سال آب آن کم نمی‌شود و متخصصین و محققین آب آن را به عنوان یکی از بهترین آب‌های معدنی‌ دنیا شناخته‌اند.
آب آبشار زیبای بل که در نزدیکی روستای هجیج قرار دارد، خواص درمانی دارد و از جمله بهترین آب‌های معدنی جهان به شمار می‌رود. روستای هجیج با مجموعه‌ای از خیابان‌های نیم‌‌دایره و ردیف ساختمان‌های یک رو به دره عمیق و رودخانه زیبای سیروان است. خانه‌های هجیج همگی از سنگ و اغلب به صورت خشکه‌چین و پلکانی ساخته شده است. جهت‌گیری ساختمان‌ها به سوی جنوب است تا از نور خورشید بیشترین بهره‌برداری به عمل آید.
بارش نزولات جوی مناسب بویژه برف در فصل سرد سال و باران در بهار و پاییز موجب سرسبزی و طراوت روستا و مناظر اطراف آن شده است؛ به دلیل سرمای سخت زمستان، دیوار خانه‌های قدیمی روستا ضخیم، با در و پنجره‌هایی کوچک است و سقف این خانه‌ها که با تیرهای چوبی پوشیده و با کاهگل اندود شده‌اند، مسطح است. روستای هجیج از شمال غرب و جنوب محدود به کوهستان‌های کوه شالان و شاهو است و با اقلیمی معتدل و کوهستانی، در بهار و تابستان آب و هوای مطبوع و در پاییز و زمستان آب و هوای سرد دارد.
سد داریان و دریاچه آن در روستای هجیج امروز به تعداد گردشگران این روستای تاریخی اضافه کرده و این روستا اکنون به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری منطقه غرب کشور تبدیل شده است.در دریاچه سد، گردشگران قایق‌سواری می‌کنند و در طبیعت بکر و زیبا و در میان کوه‌ها به طبیعت‌گردی می‌پردازند.
ظرف سال‌های اخیر در روستای هجیج چندین هتل، رستوران و مرکز اقامتی راه‌اندازی شده و گردشگران برای اقامت در این روستا مشکلی ندارند.طبیعت بکر و زیبای این روستا در کنار دیدنی‌های فراوان، هجیج را به روستای گردشگری تبدیل کرده و شاهد حضور گردشگران فراوانی از نقاط مختلف کشور در این روستا هستیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی