شگردهایی جالب برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین

هزینه بنـزیــن را صرف کارهای مهم‌تر کنید!

راضیه خوئینی/ بسیاری از کشورهای جهان از جمله اروپا که با افزایش قیمت سوخت و بنزین مواجه شده‌اند، بیش از پیش به راه‌های کاهش مصرف سوخت توجه می‌کنند. شاید دلایل اقتصادی و کاهش هزینه‌ها به خودی خود محرک خوبی برای این صرفه‌جویی باشد، اما مهم‌تر از آن توجه به کاهش انتشار آلاینده‌های حاصل از سوخت خودروها در سیاره زمین است. بنابراین اگر به خاطر حفظ سلامت محیط زیست قصد پیشگیری از انتشار بی‌رویه CO2 و سایر گازهای آلاینده را دارید، باید نکات مهمی را برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت در نظر بگیرید.
شاید باورکردنی نباشد اما با رعایت همین نکات ساده و تغییر درعادت‌های رانندگی، می‌توان در سفرها تا 20 درصد از سهمیه بنزین را ذخیره کرد. بگذارید این پول، صرف کارهای مهم‌تر شود.
صرفه‌جویی در سوخت در سفرهای طولانی
اگر عازم سفری طولانی هستید، قطعاً سؤالاتی درباره مدیریت مصرف سوخت، ذهن شما را درگیر می‌کند. مثلاً اگر مصرف گازوئیل یا بنزین یک خودرو زیاد است، چطور می‌توان رانندگی کرد یا چه تنظیماتی باید انجام داد که خودرو مصرف کمتری داشته باشد؟ برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت پایدار و کارآمد، این پیشنهادات را بخوانید.

مصرف کمتر سوخت در سراشیبی
وقتی وسیله نقلیه را روی دنده خلاص قرار می‌دهید، موتور همچنان به سوزاندن سوخت ادامه می‌دهد تا روی دور آرام بماند. این اقدام بسیار خطرناک است، بخصوص در سراشیبی، زیرا راننده دیگر کنترلی روی وسیله نقلیه خود نخواهد داشت. علاوه بر این به منظور کنترل سرعت دائماً باید ترمز بگیرید و ترمزگیری باعث مصرف بیش از حد معمول بنزین می‌شود. با اینکه هنگام رانندگی در حالت خلاص از موتور استفاده نمی‌شود، اما گیربکس روی یک دنده درگیر می‌ماند. ترفند صرفه‌جویی در مصرف سوخت هنگام رانندگی در سرازیری این است که با یک سرعت ثابت برانید.
 

توجه به میزان باد لاستیک‌ها
اگر لاستیک‌های خودرو کم باد باشد، مصرف سوخت به میزان قابل توجهی بالا می‌رود. انتخاب لاستیک‌های سازگار با محیط زیست به شما این امکان را می‌دهد که سوخت کمتری مصرف کنید.
ایجاد برخی تغییرات در رانندگی از مصرف بیشتر سوخت در سفرهای طولانی جلوگیری می‌کند؛ مثلاً حالت ایده‌آل این است که دور موتور را بین 1500 تا 2500 دور در دقیقه نگه‌ دارید. به‌تدریج شتاب بگیرید و سرعت خودرو را ثابت نگه دارید. فراموش نکنید که میزان مصرف سوخت با افزایش سرعت، رابطه مستقیم دارد، بنابراین حفظ سرعت ثابت، موجب صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت می‌شود.
کاهش سرعت نیز باید همیشه به آرامی انجام گیرد؛ پس تا جایی که ممکن است آهسته ترمز بگیرید.
اگر با سرعت بیش از 90 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنید، شیشه‌ها را کاملاً پایین نیاورید، چرا که تهویه مطبوع باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. سعی کنید دمای داخل خودرو را روی 22 درجه سانتیگراد تنظیم کنید؛ زیرا علاوه بر صرفه جویی، آلودگی کمتری تولید می‌کند.

چند نکته مهم در مورد بنزین زدن
اگر می‌خواهید مقرون به صرفه بنزین بزنید، هنگام پر کردن باک خودرو به این چند نکته دقت کنید:
همیشه باک را پیش از آنکه کاملاً خالی شود، دوباره پر کنید تا هوای کمتری در باک وجود داشته باشد و سوخت دیرتر تبخیر شود.
هنگام سوخت گیری، لوله نازل را تا انتها فشار ندهید. بهتر است با نیم فشار روی دستگیره نازل، باک بنزین را پر کنید، زیرا فشار زیاد باعث ورود هوا به داخل باک می‌شود. این جور بنزین زدن باعث فریب فشارسنج شده و شما باید هزینه هوا را هم پرداخت کنید!
باک بنزین را صبح زود که دمای هوا پایین‌تر است پر کنید؛ در دمای پایین، سوخت متراکم‌تر بوده و خودروی شما حجم واقعی دریافت خواهد کرد. از آنجا که مخازن سوخت در زیرزمین قرار دارند هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ تر و متراکم‌تر است. پس از پایان بنزین زدن، نازل شیلنگ پمپ بنزین را یک بار بچرخانید، چرا که سوخت بیشتری تخلیه می‌شود و حدود 100 میلی لیتر صرفه‌جویی خواهید کرد.
در هر صورت، پایدارترین راه برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بهینه‌سازی هزینه‌ها این است که تا حد امکان از رفت و آمد با خودروی شخصی خودداری کرده و از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. چنین اقداماتی علاوه بر فواید ذکر شده با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق سوخت، کمک به حفظ محیط زیست است.

جستجو
آرشیو تاریخی