«تخت جمشید» در صدر بازدیدهای نوروزی از پایگاه‌‌های ملی و جهانی

مدیر‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گفت: در میان پایگاه‌های ملی و جهانی در سراسر کشور پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با ۲۶۱ هزار و 49 نفر بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. پس از آن به ترتیب مجموعه میراث جهانی میدان امام(ره)، میراث جهانی باغ فین کاشان و میراث جهانی پاسارگاد قرار دارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رضا سامه افزود: پس از پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، به ترتیب مجموعه میراث جهانی میدان امام(ره)، میراث جهانی باغ فین کاشان و میراث جهانی پاسارگاد جزو مکان‌های پربازدید در ایام نوروز امسال بوده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین استان‌های فارس، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، خراسان رضوی به ترتیب بیشترین تعداد بازدید کننده از پایگاه‌های میراث ملی و جهانی را داشته اند.
مدیر‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تصریح کرد: استان‌های فارس، اصفهان، کرمان، کرمانشاه و کرمان و خراسان رضوی به ترتیب 521هزار و 912 نفر، 437هزار و 223 نفر، 153 هزار و 504 نفر ، 134 هزار و 208 نفرو 133 هزار و 259 نفر، 5 استان برتر به لحاظ بیشترین میزان بازدیدکننده هستند.
وی گفت: پایگاه‌های میراث فرهنگی به مثابه میزبان این حضور، از یک سو پرچم‌دار معرفی و ترویج ارزش‌ها هستند و از سوی دیگر مسئول حفاظت از نمادهای هویتی آن در سراسر این مرز و بوم محسوب می‌شوند که هریک از آنها جلوه‌ای از این امر باشکوه را به نمایش می‌گذارند.سامه اظهار داشت: اقبال فراگیر و بی‌همتای مردم به بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی، همچنین گوناگونی برنامه‌های فرهنگی پایگاه‌ها در روزهای نخستین، نویدبخش رویداد بهار راستین در حوزه مأموریتی است و اصلاح برخی کاستی‌ها و نارسایی‌ها هنگام میزبانی، نشان از پویایی مستمر این نهاد مسئولیتی است.
مدیر‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی به برنامه‌‌ریزی‌های ویژه نوروز اشاره کرد و گفت: برگزاری آیین‌های دیرین با رویکردهای نوین و برنامه‌های ویژه نوروز در بیش از 100 پایگاه میراث ملی و جهانی، تا آن اندازه وسیع و گسترده بوده که در قالب  برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی پیش از نوروز و برنامه و فعالیت‌های فرهنگی و نوروزی دسته‌بندی شده است.
وی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی و اجرای برنامه‌ها و آیین‌های سنتی متناسب با فرهنگ‌ محلی و بومی، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ منطقه و برنامه‌های متناسب با آغاز ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه‌ها بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی