چهار فیلم که بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند

از گروگان گرفتن نوه پیرمرد ثروتمند تا آرامشِ مجری مشهور

احمد محمدتبریزی
روزنامه‌نگار
فیلم‌هایی که بر اساس داستان‌های واقعی ساخته می‌شوند، قدرتِ همذات‌پنداری بیشتری دارند. شکل گرفتن داستانی در واقعیت خیلی بهتر می‌تواند بیننده را همراه کند و به همین خاطر برخی از کارگردانان دنبال داستان‌هایی ناب از واقعیت برای ساختن فیلم هستند.  

همه پول‌های جهان
کارگردان: ریدلی اسکات
جی. پال گتی زمانی ثروتمندترین مرد جهان به شمار می‌رفت. تاجر ثروتمند آمریکایی-بریتانیایی که نامش با تجارت نفت، کلکسیونری اشیای هنری و ربوده شدن نوه‌اش گره خورده است. در دهه 70 میلادی، آدم ربایان نوه این مرد ثروتمند را برای اخاذی گروگان می‌گیرند اما نکته جالب امتناع و بی‌اهمیتی پدربزرگ به این ماجراست. فیلم ماجرای گروگانگیری و چالش خانواده برای فراهم کردن پول را به تصویر می‌کشد. تلاش مادر خانواده برای راضی کردن پدربزرگ و سنگدلی و بی‌تفاوتی مردِ ثروتمند، درامی هیجان‌انگیز و تماشایی را رقم می‌زند.

چشمان بزرگ
کارگردان: تیم برتون
مارگارت کین زندگی عجیب و پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. او به خاطر ترس‌های متعددش در زندگی و کمبود اعتماد به نفسش، توانایی حضور در جامعه را نداشت. مارگارت نقاش ماهری بود ولی به خاطر همین کمبود اعتماد به نفس،‌ آثارش را به نام شوهرش در معرض دید مردم می‌گذاشت.
آثار مارگارت در مدت زمان کوتاهی بین عموم مردم محبوبیت زیادی پیدا کرد و نام شوهرش را به نام هنرمندی قابل مطرح کرد. همچنین فروش آثارش ثروت زیادی را نصیب این مرد کرده بود. والتر کین مدت‌ها از هنر و استعداد همسرش، برای خود اعتبار می‌خرید تا اینکه روزی مارگارت، با طرح شکایتی واقعیت را به مردم و رسانه‌ها گفت. ماجرای شکایت مارگارت و افشای حقیقت موج گسترده‌‌ای در جامعه آمریکا به راه انداخت. فیلم به زیبایی به سرگذشت مارگارت و والتر کین پرداخته است.

آب‌های تیره
کارگردان: تاد هینز
فیلم تلاش وکیلی در زمینه پرونده‌ای محیط زیستی را روایت می‌کند. در منطقه‌ای در آمریکا که کارخانه تولید ظروف‌ راه‌اندازی شده اتفاقات زیست محیطی وحشتناکی در حال رخ دادن است. به خطر آلودگی‌ آب و خاک، مردم محلی بیماری‌های سختی می‌گیرند و حیوانات و دام‌هایشان نیز در حال نابودی است. در این منطقه چیزی نگران‌ کننده در حال رخ دادن است که کسی به آن توجه نمی‌کند. وکیلی به نام راب، نمی‌تواند از کنار ماجرا به سادگی عبور کند و با پیگیری‌ و سماجتش متوجه می‌شود کارخانه بزرگی که ظروف را می‌سازد مسبب تمام اتفاقات وحشتناکی است که می‌افتد. درافتادن این وکیل با سرمایه‌داران و صاحبان پرنفود کارخانه داستان‌های جالبی را رقم می‌زند که فیلم را تماشایی می‌کند.


روزی زیبا در محله
کارگردان: ماریل هلر
فیلم داستان آشنایی یک نویسنده بدبین نیویورکی به نام لوید ووگل و فِرِد راجرز مجری مشهور آمریکایی طی یک گفتگو را روایت می‌کند. در ادامه ما تقابل دو شخصیت متضاد را می‌بینیم که قرار است روی همدیگر تاثیر بگذارند و همین تاثیرگذاری به نقطه عطف فیلم تبدیل می‌شود. ووگل از دل زندگی بی‌نظم و آشفته‌اش به مردی مهربان و منطقی به نام راجرز می‌رسد و لحظاتی زیبا را رقم می‌زنند. بازی دلنشین تام هنکس در نقش مجری مشهور آمریکایی یکی از نقاط قوت فیلم است که لذت دیدنش را دو چندان می‌کند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی