اقتصادی

رشد 21 درصدی تولید فولاد ایران

انجمن جهانی آهن و فولاد اعلام کرد: تولید فولاد ایران در ۲ ماه نخست سال جاری میلادی با رشد قابل توجه ۲۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد.به گزارش مهر، تولید فولاد ایران که در دو ماه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴.۲۱ میلیون تن گزارش شده بود در ۲ ماه نخست ۲۰۲۳ به ۵.۱ میلیون تن افزایش یافته است.
ایران با رشد ۲۱ درصدی تولید فولاد خود در دو ماهه نخست امسال به عنوان نهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در این دوره شناخته شده است.
همچنین ایران در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد بیشترین رشد تولید را در دو ماهه ۲۰۲۳ داشته است. درواقع از این ۱۰ کشور هفت کشور با افت تولید مواجه شده‌اند و سه کشور ایران، چین و هند شاهد افزایش تولید در این دوره بوده‌اند.تولید فولاد چین در دو ماهه سال جاری میلادی ۵.۶ درصد و تولید هند ۱ درصد افزایش داشته است.
ترکیه بیشترین افت تولید را در این دوره داشته است. تولید فولاد ترکیه در دو ماهه ۲۰۲۳ با افت ۲۳ درصدی مواجه شده است. تولید فولاد آمریکا نیز در این دوره ۵.۶ درصد و آلمان ۸.۶ درصد کاهش داشته است.

مشترکین کم مصرف آب پاداش می‌گیرند

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، تصویب نامه هیئت وزیران به منظور ایجاد امکان اعمال مشوق‌های مدیریت مصرف و با هدف تسهیل تأمین و توزیع آب و همچنین افزایش مشارکت مشترکین آب شرب کشور در رعایت الگوی مصرف را که به وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده بود، برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ کرد.
به گزارش تسنیم، وزارت نیرو مکلف است در شهرهای دارای تنش آبی و یا شهرهای دچار وضعیت بحرانی به مشترکین خانگی که مصرف آب آنها در حد الگوی مصرف و پایین‌تر از آن است و مصرف آب خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند، به میزان کاهش مصرف آب نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفه جویی معادل درصدی از قیمت غیر یارانه‌ای آب پرداخت کند. گفتنی است نرخ پاداش در ابتدای هر سال از سوی وزارت نیرو تعیین و ابلاغ می‌شود.

نرخ تورم سال گذشته 46.5 درصد اعلام شد

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 1401 به معادل 46.5 درصد رسید.
به گزارش فارس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه 1401 به عدد 794.3 رسید که نسبت به ماه قبل 6.6 درصد افزایش یافت. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند 1401 نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند 1400 معادل 46.5 درصد است. به گزارش فارس، طبق آمار بانک مرکزی نرخ تورم در پایان سال 1400، 46.2 درصد و در سال 1399، 47.1 درصد و در سال 1398، 41.2 درصد بوده است.

توزیع خرما با نرخ مصوب در میادین میوه و تره بار

مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرما در غرفه‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار با نرخ مصوب توزیع می‌شود که هر کیلوگرم خرمای کبکاب 39 هزار تومان و هر کیلوگرم رطب مضافتی 71 هزار و 400 تومان است.
به گزارش فارس، مسعود امراللهی گفت: با توجه به تقارن سال نو و ماه مبارک رمضان وزارت جهاد کشاورزی بحث تأمین خرمای تنظیم بازار برای روزه‌داران را قبل از آغاز سال نو انجام داد و در تمام استان‌ها به تفکیک و به میزان درخواست هر استان خرما توزیع شد.
وی افزود: توزیع خرما با قیمت مصوب در شهر تهران هم با همکاری سازمان میادین و فروشگاه‌های زنجیره ای، از ابتدای ماه رمضان در 22 میدان اصلی سازمان میادین  و  در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و  فروشگاه‌های منتخب هم از روز شنبه آغاز شده است.امراللهی گفت: غرفه هایی  که میوه تنظیم بازار شب عید را در استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع می‌کردند تا 13 فروردین ماه خرما توزیع می‌کنند.

ابلاغ  وام ازدواج 180 میلیون تومانی

بخشنامه تسهیلات 180 میلیون تومانی قرض‌الحسنه ازدواج مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ توسط بانک مرکزی برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شد.
به گزارش ایرنا، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از یکم فروردین 1398‏ بوده مبلغ 180 میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.
همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال مبلغ 200 میلیون تومان خواهد بود.پس از اعتبارسنجی متقاضیان، به منظور تأمین ضامن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند با وثیقه حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول یا دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.
لازم به ذکر است متقاضیانی که پیشتر در سامانه مربوطه ثبت نام کرده‌اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی