نگاهی به بازی فرانسه - هلند

خاطرات بد گذشته را فراموش کن

امیررضا همایون
خبر‌نگار

جام جهانی 2022 قطر برای دو تیم فرانسه و هلند به عجیب‌ترین شکل ممکن پیش رفت، به گونه‌ای که این دوتیم در مهمترین تورنمنت فوتبالی جهان که آبان ماه سال گذشته برگزار شد یک ناکامی بزرگ را تجربه کردند. اول اینکه تیم ملی فرانسه موفق شد روند خوب دوره گذشته خودش که منتهی به قهرمانی شد را در قطر هم ادامه بدهد و با عبور از حریفان به بازی نهایی جام جهانی قطر برسد. این بار اما شاگردان دشان موفق به تکرار عملکرد چهارسال گذشته‌شان در روسیه مقابل آرژانتین نشدند و یاران لئو مسی موفق شدند انتقام شکست 2018 را در فینال جام جهانی 2022 از خروس‌ها بگیرند تا شاگردان دشان هم با ناکامی بزرگ و در شرایطی که فاصله چندانی با تاریخ سازی و جشن گرفتن دومین قهرمانی متوالی جام جهانی فوتبال نداشتند، قطر را ترک کنند. دوم اینکه، این موارد در مسابقات قطر برای هلند هم اتفاق افتاد و فدراسیون فوتبال این کشور پس از کسب نکردن نتیجه مطلوب با فرانک دی بوئر در جام ملت‌های اروپا 2020 و همچنین دو بازی اول این تیم در مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، با این مربی جوان قطع همکاری کرد و پس از گذشت هشت سال از پایان کار لوئیس فان‌خال مربی کهنه کار هلندی روی نیمکت لاله‌های نارنجی، دوباره با قراردادی تا پایان بازی‌های قطر 2022 و با هدف صعود و حضوری قدرتمندانه در مهمترین تورنمنت فوتبالی جهان او را به نیمکت این کشور بازگرداند. بازگشتی که البته به حال ناخوش لاله‌های نارنجی با دی بوئر پایان داد و این تیم را مقتدرانه به جام جهانی و مرحله نهایی لیگ ملت‌های فوتبال اروپا برد. نمایشی که هواداران این تیم را به عمکرد مطلوب تیم محبوبشان در مهمترین تورنمنت فوتبالی جهان امیدوار کرده بود، نکته ای که هیچ گاه رخ نداد و تیم تحت هدایت لوئیس فان خال در یک چهارم نهایی مقابل آلبی سلسته شکست خورد و از صعود به جمع چهار تیم پایانی بازماند و بدین ترتیب هلند هم به مانند حریفش در بازی امشب، مسابقات قطر را با ناکامی بزرگ ترک کرده است و باید دید دوتیم در این مسابقه چه نتیجه‌ای کسب می کنند و کدام تیم درصورت کسب نکردن نتیجه دلخواه در این مسابقه وارد بحرانی بزرگتر از ناکامی در جام جهانی می‌شود.
تیم ملی باز هم کومان را احیا می‌کند؟
فدراسیون فوتبال هلند پس از جام جهانی و اتمام قرارداد لوئیس فان‌خال با این تیم دست به انتخابی تکراری زد و رونالد کومان سرمربی این تیم در مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا 2020 را بار دیگر به نیمکت سرمربی‌گری این تیم بازگرداند. این انتخاب از سوی هلندی‌ها از آنجا عجیب است که این مربی پس از جدایی از جمع لاله‌های نارنجی و پیوستن به بارسلونا روزهای عجیبی را سپری کرد و برخلاف انتظار همگان موفق نشد عملکرد مطلوبش با تیم ملی هلند را با این باشگاه اسپانیایی تکرار کند، موضوعی که باعث اخراجش از هدایت این تیم شد تا او پس از دو سال دوری از نیمکت کشورش بار دیگر و این بار با ناکامی به این سمت بازگردد، بازگشتی که به نظر می‌رسد بیشتر به علت احیای مرد هلندی و فراموش کردن خاطرات بد گذشته صورت گرفته است، اتفاقی که رخ دادن آن البته باتوجه به نبود فرانکی دیونگ یکی از ستاره‌های اصلی تیم ملی هلند در سالیان اخیر و همچنین حریف قدرتمند شاگردان کومان کمی بعید به نظر می‌رسد اما فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است.

حاشیه‌ها  تیشه به ریشه تیم می‌زند!
تیم ملی فرانسه باوجود اینکه در جام جهانی به بازی نهایی صعود کرد و پس از آن هم دشان به واسطه همین نتیجه از سوی مسئولان وقت فدراسیون فوتبال فرانسه روی نیمکت این تیم ابقا شد در چند ماه گذشته حاشیه‌های فراوانی را تجربه کرده است، حاشیه‌هایی که از خداحافظی کریم بنزما از تیم و جدال‌هایش با سرمربی آغاز شد و با کاپیتانی کلیان امباپه هم همچنان ادامه دارد. اتفاقاتی که توانایی چند دسته کردن یک تیم و به واسطه آن نابودی کامل  تیم ملی فوتبال فرانسه را دارد. نکته‌ای که باید دید در بازی‌های پیش رو برای خروس‌ها رخ می دهد یا اینکه شاگردان دشان به شکل معجزه آسایی مانع رخ دادن آن می‌شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی