زنـــــــــــــــــــجان سرزمین هنر و تاریخ

استان زنجان که در شمال‌غربی ایران جای گرفته را می توان به دو بخش کوهستانی و دشتی تقسیم کرد. بیشتر شهرهای این استان نیز در دامنه‌ کوه‌ها و دشت‌های بین مناطق کوهستانی واقع شده‌است.
در این استان جاذبه‌های بسیاری برای بازدید وجود دارد. موزه و بنای رختشویخانه زنجان از مهمترین مکان‌های دیدنی است که در قلب بافت تاریخی این شهر قرار گرفته و در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ میزبان گردشگران است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۰۷ ساخته شد تا مردم شهر برای شستن رخت و لباس خود در هوای سرد زمستان‌ از رختشویخانه استفاده کنند.
موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان (خانه ذوالفقاری) از دیگر مکان‌های دیدنی زنجان است که ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد. اشیای این موزه قدمتی چند هزارساله دارند و رموز تاریخی بسیاری در آن‌ها نهفته است. غار کتله خور، دریاچه پری (خندقلو)، تپه‌های آلا داغ لار، پل میربهاءالدین، بازار سنتی زنجان، مسجد جامع زنجان، مجموعه تفریحی ائل داغی و... از دیگر جاذبه‌های دیدنی این استان است.
چاقو از معروف‌ترین سوغاتی‌های استان زنجان است که ساخت آن در این استان قرن‌ها سابقه دارد. ملیله‌کاری یکی دیگر از صنایع‌دستی اصیل استان زنجان است و صنعتگران این استان محصولات ظریف و چشم‌نوازی را در این زمینه تولید می‌کنند.مسگری نیز از گذشته‌های دور در زنجان شغلی مرسوم بوده و ساخت انواع ظروف مسی در این استان انجام می‌شود. چاروق که نوعی پاپوش قدیمی است در استان زنجان تولید می‌شود که انواع مختلفی دارد. علاوه بر این، قلم‌زنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، سرمه‌دوزی و سوزن‌دوزی از دیگر صنایع دستی استان زنجان به شمار می‌آید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی