همراهی نوروز با ماه مبارک چه بهاری می‌سازد

بهار در بهاری هیجان‌انگیز

نعیمه صدیقی
نویسنده

یکی از تفریحات و حتی کارهای هیجان‌انگیز ما ایرانی‌ها این است که ماه‌های پایانی سال که می‌شود می‌گردیم و تقویم سال بعد و حتی سال‌های بعدی را پیدا می‌کنیم و حسابی داخلش کند و کاو می‌کنیم. اول از همه می‌بینیم سال تحویل چه روز و ساعتی است، خوب که در مورد ساعتش بحث کردیم که اگر کله صبح باشد، سخت است و سر ظهر هم که وقت ناهار است و نصف شب هم که خوابیم و عصر باشد خوب است که بعدش میهمان نمی‌آید و این‌طور چیزها، نگاه می‌کنیم ببینیم سال به نام چه حیوانی‌ است و بر اساس آن کلی پیش‌بینی عجیب برای سال بعد می‌کنیم که فلان حیوان فلان طور است، پس سال پیش‌رو چنین می‌شود و چنان.
بعد از این مرحله می‌رسیم به بررسی تعطیلات هفته اول عید که از چه روزی شروع می‌شود و تا چند شنبه است و آیا طوری شده که تهش بچسبد به یک پنجشنبه و جمعه یا نه، اگر این‌طور باشد کلاً سال خوب شروع شده و خوشحال می‌شویم وگرنه لب و لوچه‌ای آویزان می‌کنیم و به سراغ خان دوم می‌رویم که اگر از اولی مهم‌تر نباشد، اصلاً کم‌‍‌اهمیت‌تر نیست! آن هم چیزی نیست جز بررسی سیزدهمین روز بهار یا همان سیزده به در خودمان. شیرین‌ترین حالت آن است که سیزده به در افتاده باشد چهارشنبه یا نهایت پنجشنبه که فردایش هم تعطیل باشد و بشود خستگی سیزده به در را در کرد! اما اگر این‌طور نباشد دیگر خیلی توی ذوق‌مان می‌خورد و گاهی با گفتن «این دیگه چه تعطیلات بیخودیه» احساسات خودمان را بروز می‌دهیم.
بعد از این مرحله شروع می‌کنیم به ورق زدن صفحات تقویم و جداگانه تعطیلی‌های هر ماه را بررسی می‌کنیم. این‌که هر ماه چندتایی تعطیلی دارد و چندتای آن تعطیلی‌ها به روز جمعه افتاده و چندتای دیگر بقیه روزهای هفته است و تعطیلی‌های دو روز پشت سر هم کجای تقویم هستند و آیا با تعطیلات آخر هفته ترکیب می‌شوند تا یک ترکیب طلایی برنده را بسازند یا نه و حتی اگر چنین ترکیب طلایی را در تقویم سال بعد ببینیم مدت‌‍‌ها برای مسافرت یا برنامه‌های خاص در آن چند روز رؤیاپردازی و برنامه‌ریزی می‌کنیم و با یادآوری آن کیفور می‌شویم. این بررسی تعطیلات ماه‌های مختلف، وزن خوب و بدی ماه‌ها را هم برایمان مشخص می‌کند.
بعد از بررسی تعطیلات معمولاً نگاهی به روز تولدمان هم می‌اندازیم تا ببینیم آیا مناسبت خاصی در آن روز یا حول و حوش‌اش وجود دارد یا نه.
همه این بررسی‌ها که تمام شد یک مورد نهایی هم در لیست بررسی تقویم سال بعد وجود دارد و آن زمان شروع ماه مبارک رمضان است. به هر حال چه شما جزو گروهی از افراد باشید که روزه‌ می‌گیرند یا به هر دلیل از دسته افرادی باشید که از این توفیق الهی محروم هستند، این ماه و شرایط خاص آن بر زندگی شما اثر می‌گذارد و دانستن زمان شروع و پایان آن از موارد مهم بررسی تقویم سال بعد برای افراد است.
با این مقدماتی که خدمت‌تان عرض کردم باید بگویم همان‌طور که می‌دانید دو سالی هست شروع ماه مبارک رمضان به زمان خاصی نزدیک می‌شود که حرف زدن درباره آن بین افراد مختلف خالی از بحث و هیجان نیست و آن وقتی نیست جز شروع سال نو و بهار طبیعت. امسال بود که ماه رمضان از چهاردهم فروردین شروع ‌شد و عید دیدنی‌های نوروز بعد از دو سال که به واسطه بیماری کرونا و قرنطینه خیلی خیلی کم شده بود، روال معمول خودش را از سر گرفت و دید و بازدید عید، شیرینی تعطیلات نوروز را به کام‌مان شیرین‌تر کرد. سیزده به در هم به دامان طبیعت رفتیم و با شوخی «جوجه‌های ظهر سیزده‌به‌در را برای سحری فردا ماه رمضان خود بگذارید» خندیدیم و از چهاردهم فروردین به استقبال ماه دوست داشتنی رمضان رفتیم.
 اما سال ۱۴۰۲ که تا چند روز دیگر به پیشواز آن می‌رویم، بهار هیجان‌انگیزتری دارد. بهاری که با تحویل سال در نیمه‌های شب شروع می‌شود و بعد از دو روز گذشتن از تعطیلات نوروز، در سحر سومین روز از فروردین، ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و تعطیلات نوروزی با نوای ربنا و سفره‌های سحر و افطار در هم آمیخته می‌شود.
جدا از شیرینی ماه رمضان و حس و حال خاص آن، عید است و دید و بازدیدهای نوروزی یا همان عید دیدنی‌های خودمان و عید دیدنی است و چای و میوه و شیرینی و آجیل و شکلات. پس چه باید کرد؟ ترکیب عید نوروز و ماه رمضان چطور ممکن است؟ با بچه‌ها و ماجرای عید دیدنی و ترکیب آن با ماه رمضان چطور تعامل کنیم که کمترین آسیب به روابط خانواده وارد شده و کودکان‌مان خاطرات شیرینی از عید نوروزی که با بهار قرآن درهم آمیخته است را به خاطر بسپارند. اینها و موضوعاتی از این دست همان هیجان و شرایط خاصی است که اول حرف‌هایم به آن اشاره کردم.
رسیدن به برنامه‌ای که این تعطیلات را خاطره‌انگیز‌تر کند و یادآوری آن برای کوچک و بزرگ جذاب باشد از کارهای مهمی است که امسال باید به آن دقیق فکر کنیم و تا حد امکان برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. شاید بعضی‌ها در طول روز عید دیدنی بروند و تنها دید و بازدید و صله رحم را اولویت خود بدانند، شاید هم بعضی‌ها بعد از اذان مغرب و افطار به دیدن اقوام بروند و با شب‌نشینی‌های بعد از افطار دور هم جمع شوند، عده‌ای حتی ممکن است به‌دلیل تعطیلات، میهمانی‌هایشان را تا سحر ادامه دهند و گاهی سحری را هم منزل میزبان خورده و بعد راهی منزل شوند و به استراحت بپردازند. بعضی‌ها هم میهمانی‌های نوروز را با افطاری دادن‌های ماه مبارک رمضان ترکیب کرده و دید و بازدید دوستان و اقوام را در مراسم افطاری انجام می‌دهند و بدین گونه ثواب صله رحم را با ثواب افطاری دادن ترکیب می‌کنند. به هر حال هر کدام از این حالات که رخ دهد اصلی‌ترین موضوع برای ما، استفاده کامل از هر دو مناسبت ملی و مذهبی تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان است، به گونه‌ای که تمامی اعضای خانواده از کوچک تا بزرگ خاطرات خوشی از عید امسال و عید دیدنی‌ها برایشان باقی بماند و بیشترین بهره معنوی را نیز از ماه مبارک رمضان ببرند.
 امیدوارم عید امسال زیباترین عیدی باشد که تاکنون گذرانده‌اید و شیرینی بهار طبیعت در کنار ماه مبارک رمضان و بهار قرآن تا همیشه در کام شما و خانواده عزیزتان ماندگار باشد و خاطرات خوشی از بهار ۱۴۰۲ برای شما باقی بماند.

جستجو
آرشیو تاریخی