بهترین گلزن فوتبال ایران در سال 1401

طارمی، ماهی سه گل

نیکادل اسدی
روزنامه‌نگار

مهدی طارمی یکی از بهترین سال‌های ورزشی خود را سپری کرد و یکی از بازیکنان موفق فوتبال ایران بود. درست است فصل فوتبالی اروپا با سال جدید ایران همخوانی ندارد اما جست‌و‌جوهای پیشرفته می‌تواند نشان بدهد که طارمی چند گل زده، این گل‌ها را وارد دروازه چه تیم‌هایی کرده و تا چه حد موفق بوده است. مهاجم بوشهری پورتو در سال 1401 –‌بدون احتساب دو بازی آخر پورتو‌– 31 گل به ثمر رساند و عنوان گلزن‌ترین بازیکن فوتبال ایران در سال 1401 را به خود اختصاص داد. یعنی به ازای هر 12 روز یک گل یا هر ماه سه گل.

 

مهاجم تیم ملی سال 1401 دومین حضور در جام جهانی را تجربه کرد. او سال 2018 سه بار در ترکیب تیم ملی به میدان رفت و در جام جهانی 2022 نیز همین تعداد بازی را انجام داد. البته درخشش طارمی در قطر بیشتر از روسیه بود و او توانست در ترکیب ایران نقشی کلیدی را ایفا کند.

 

آمار طارمی فقط به لیگ پرتغال مربوط نمی‌شود. او در تاکادالیگا که شبیه جام حذفی است، یک بار دروازه ژیل‌ویسنته را باز کرد تا پورتو به پیروزی 2 بر صفر برسد.

 

تا وقتی مهدی طارمی را عصبی نکنند، او نه به داور پرخاش می‌کند و نه به بازیکن حریف. با این حال او در سال 1401و تمام بازی‌هایی که به میدان رفت، 6 بار با کارت زرد داور جریمه شد. این آمار برای طارمی که در چند جبهه برای پورتو و تیم ملی جنگید، آمار عجیبی نیست.

 

مهدی طارمی 22 گل از 31 گل زده خود در سال 1401 را در لیگ پرتغال به ثمر رساند. او دروازه گیمارش، پورتیموننسه (3 گل)، ویزلا (4 گل)، توندلا (2 گل)، ماریتیمو (2 گل)، ژیل ویسنته (2 گل)، چاوز، استوریل(2گل)، پاکوس د فریرا، آروکا (3 گل) و فامالیکائو را باز کرد و ثابت کرد در لیگ پرتغال یک بازیکن مهم و کلیدی محسوب می‌شود.

 

تنها کارت قرمزی که مهدی طارمی در سال 1401 دریافت کرد، به بازی با اتلتیکومادرید مربوط می‌شود. جایی که او برای گرفتن پنالتی تلاش کرد اما دو بار با کارت زردهای داور جریمه شد. در نهایت هم طارمی از زمین اخراج شد.

 

طارمی در سال 1401 موفق شد 3 گل هم برای تیم ملی به ثمر برساند. او یک بار و در دیداری تدارکاتی دروازه اروگوئه را باز کرد و دو گل هم در جام جهانی به انگلیس زد.

 

ستاره تیم ملی ایران در لیگ قهرمانان اروپا هم گل‌های حساسی وارد دروازه رقبا کرد. طارمی دو بازی دروازه بایر لورکوزن را باز کرد، دو گل به بروژ زد و توانست یان اوبلاک، دروازه‌بان اتلتیکومادرید را نیز مغلوب کند. 5 گل سرنوشت‌ساز طارمی باعث شد تا پورتو به عنوان تیم اول گروره راهی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی