جهانبخش: فکر نمی‌کردم در سه جام جهانی بازی کنم

از عید نوروز برای هلندی‌ها حرف می‌زنم

امیر اسدی
روزنامه‌نگار


بدون شک علیرضا جهانبخش را می‌توان در زمره لژیونرهای باتجربه فوتبال ایران قرار داد. بازیکنی که امسال را در فاینورد سپری کرد و روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. علیرضا در سال 1401 با مصدومیت‌های گاه و بیگاهی دست و پنجه نرم کرد اما هر چه به  پایان فصل نزدیکتر شدیم توانست به دوران اوج برگردد و به ستاره‌ای مهم در ترکیب فاینورد تبدیل شود. جهانبخش درباره سالی که در فاینورد سپری کرد، می‌گوید: «سال 1401 برای من هم خوب بود و هم تلخ. تلخ به این دلیل که چند بار آسیب‌دیدگی سراغم آمد و من به اجبار و برای طی کردن مراحل درمان از فوتبال دور شدم. شاید اگر آسیب نمی‌دیدم، الان آمار بهتری را به نام خودم ثبت می‌کردم. متأسفانه این مصدومیت‌ها باعث شد برای مدتی جایگاهم را در ترکیب فاینورد از دست بدهم اما با تلاش و مبارزه توانستم باز هم وارد تفکرات آرنه اسلات شوم. بخش خوب سال 1401 هم تجربه سومین حضور در جام جهانی بود و البته روزهای فراموش ‌ناشدنی در ترکیب فاینورد.»
جهانبخش این روزها به یکی از بازیکنان کلیدی فاینورد تبدیل شده. آن هم در شرایطی که همین یکی دو ماه قبل فقط برای دقایقی در ترکیب حاضر می‌شد. او در این باره می‌گوید: «دوران سختی را سپری کردم اما هرگز تسلیم نشدم. می‌دانستم با تلاش فراوان و انگیزه بالا می‌توانم جایگاهم را پس بگیرم. خدا را شکر همین اتفاق هم رخ داد. نیم فصل و در نقل و انتقالات ژانویه بحث‌های بسیاری در مورد انتقال من به باشگاهی جدید وجود داشت. به عنوان نمونه یک پیشنهاد از آلمان داشتم، یکی از ترکیه و البته پاناتینایکوس در لیگ یونان که مصرانه خواهان جذب من بود. با این حال و در شرایطی که باشگاه‌های خواهان در حال مذاکره با فاینورد بودند، من تصمیم گرفتم بمانم و مبارزه کنم. مبارزه برای بازگشت به ترکیب فاینورد و درخشش با پیراهنی که در آن احساس آرامش می‌کردم. من لیگ هلند را دوست دارم، روزهای خوبی را اینجا سپری کرده‌ام و البته به شهر روتردام هم علاقه دارم. همین مسائل باعث شد تا به تمام پیشنهادها پاسخ منفی بدهم و در فاینورد بمانم. خوشبختانه همه چیز بر وفق مراد من پیش رفت. توانستم چند گل حساس بزنم، چند پاس گل بدهم و با فاینورد هم صدرنشینی اردیویسه را تجربه کنم. همه اینها نتیجه تلاشی بود که به کار گرفتم و البته هیچ‌وقت تسلیم نشدم.»
فاینورد این فصل بعد از مدت‌ها می‌تواند قهرمانی در لیگ هلند را تجربه کند. این مسأله برای جهانبخش هم جالب است: «ما با اختلاف سه چهار امتیاز صدرنشین لیگ هلند هستیم. همه در فاینورد این هدف را در سر داریم که بعد از مدت‌ها بتوانیم عنوان قهرمانی لیگ را به دست بیاوریم. وقوع این اتفاق در دسترس ما است و البته برای رسیدن به این هدف باید در هفته‌های پایانی متمرکز باشیم و بدون اشتباه کار کنیم. می‌دانیم رقبای سرسختی مثل آژاکس، آلکمار و پی‌اس‌وی آیندهوون را پست سر خومان داریم اما فاینورد تا اینجای فصل لایق قهرمانی است. حتی بحث انتقال آرنه اسلات -‌سرمربی فاینورد‌– به لیدزیونایتد در لیگ برتر مطرح بود اما او پاسخ منفی داد تا در روتردام بماند و کارش را با قهرمانی به اتمام برساند. بجز لیگ، ما در جام حذفی هم به مراحل بالاتر صعود کرده‌ایم و البته در لیگ اروپا هم یک مدعی هستیم. بازی رفت با شاختار دونتسک را می‌توانستیم برنده باشیم اما متأسفانه دو ضربه من با اختلاف اندک به خارج رفت. با این حال برابر حریف قدرتمند اوکراینی به تساوی رسیدیم و همین کار ما را برای صعود به جمع هشت تیم برتر آسانتر می‌کند. بنابراین می‌توانم با قاطعیت بگویم در فاینورد همه ما برای کسب سه جام تلاش می‌کنیم و رسیدن به این هدف دور از دسترس‌مان نیست.»
تجربه حضور در جام جهانی را هرگز علیرضا جهانبخش فراموش نمی‌کند. او درباره بازی در قطر هم می‌گوید: «ابتدای فوتبالم، وقتی تازه می‌خواستم در لیگ ایران بازی کنم، هرگز فکرش را نمی‌کردم بتوانم در سه جام جهانی بازی کنم. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و من بعد از برزیل و روسیه، در قطر هم عضوی از تیم ملی ایران بودم. در این جام جهانی اتفاقات مختلفی را تجربه کردیم اما هرگز تیم بودن را فراموش نکردیم. به معنی واقعی یک گروه همدل بودیم که تلاش می‌کرد تا مردم ایران را خوشحال کند. مقابل انگلیس متأسفانه غافلگیر شدیم. شاید متعصب‌ترین هوادار تیم ملی انگلیس هم فکرش را نمی‌کرد آنها با نتیجه 6 بر 2 ایران را شکست بدهند. با این حال برابر ولز به رقابت‌ها برگشتیم و سه امتیاز ارزشمند به دست آوردیم. مقابل امریکا هم بازی ما گره خورد وگرنه می‌توانستیم اولین صعود ایران در جام‌های جهانی را جشن بگیریم. این جام جهانی تجربه دیگری برای من، به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای بود. مسائل زیادی را یاد گرفتم که در آینده می‌تواند به فوتبالم کمک کند. فقط حیف که نشد اولین صعودمان را جشن بگیریم و تاریخ را بسازیم.»
عید نوروز نزدیک است و قطعاً علیرضا جهانبخش هم مثل تمام ایرانی‌ها خاطرات جالبی در این باره دارد: «عید نوروز و خاطرات آن همیشه در ذهن من باقی می‌ماند. از دوران کودکی و نوجوانی که لحظه‌شماری می‌کردیم تا به خانه اقوام برویم و عیدی بگیریم تا دوران فوتبال که اکثر تعطیلات را در اردو می‌گذراندیم. من عرق خاصی به عید نوروزمان دارم. حتی در هلند درباره عید برای همبازی‌هایم صحبت می‌کنم و فلسفه هفت‌سین را به آنها می‌گویم. دوست دارم آنها هم با عید نوروز ما ایرانی‌ها آشنا شوند. ضمن اینکه در سال‌های قبل همیشه در هلند و خانه‌ام سفره هفت‌سین می‌چیدم تا یاد و خاطره عید را زنده نگه دارم. وقتی کوچکتر بودم، بهترین عیدی که گرفتم کتانی فوتبال بود اما حالا که بزرگتر شده‌ام، بیشتر عیدی می‌دهم تا عیدی بگیرم. در سال جدید هم آرزوی موفقیت برای تمام ایرانی‌ها دارم و امیدوارم بهترین اتفاقات برای آنها بیفتد. برای خودم هم دوست دارم با فاینورد به چند جام برسم و نماینده خوبی برای مردم ایران در فوتبال اروپا باشم.»

جستجو
آرشیو تاریخی