درخت دوستی بنشانیم

کاشت حدود یک میلیون نهال در تهران برای دوستی با طبیعت

زهره افشار / حدود یک میلیون نهال درخت مثمر و غیر مثمر در چند روز گذشته و در آستانه روز درختکاری در تهران کاشته شد. همه ساله در روز 15 اسفند که زمستان کم کم جای خود را به طراوت و شادابی بهار می‌دهد مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند تا یکبار دیگر اهمیت درختکاری  برای همه یادآوری شود.
«رضا بیانی» مدیرکل  منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفت‌وگو با ایران تصریح کرد:  در روز درختکاری 50 هزار نهال از انواع درختان شامل سنجد، بادام، زیتون ودیگر درختان غیر مثمر در شهر ری کاشته می شود.
وی با اشاره به اینکه درختکاری در استان تهران از نهم اسفندماه آغاز شده است، افزود: در این چند روزه حدود 400 هزار نهال در پادگان دانشکده شهید مطهری، 300 هزار نهال در کوهسار و 40 هزار نهال در اختر آباد کاشته شده و در عین حال بیش از 100 هزار نهال هم بین مردم توزیع شده است تا بهانه‌ای برای آشتی مردم با طبیعت باشد.
کاشت حدود یک میلیون نهال برای درختکاری در 60 هکتار جواب می دهد.
به گفته وی، این نهال‌ها از انواعی انتخاب شده که سازگار با شرایط آب و هوایی تهران باشد. وی تأکید کرد: آنچه بیش از کاشت این نهال‌ها برای ما اهمیت دارد، به ثمر رسیدن آنهاست و به همین جهت به صورت دوره‌ای به آنها سرکشی خواهیم کرد و آنجا که نهال‌ها را به دست متولیان سپرده‌ایم مانند نهادها، دانشگاه‌ها و بانک‌ها، از آنها ماندگاری درختان را پیگیری می‌کنیم  .
بیاتی با اشاره به  پویش کاشت یک میلیارد اصله درخت در هفته منابع طبیعی که مورد تأکید رئیس‌جمهوری است،  تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت استانداری امسال نهالستان‌های غیرفعال استان تهران جان دوباره‌ای گرفتند و از این به بعد می‌توانیم سالانه 2 میلیون نهال در استان تولید کنیم. همچنین با حمایت ویژه دولت اعتبار خوبی برای توسعه جنگل‌های دست کاشت تهران در نظر گرفته شده است .
به گفته بیاتی استان تهران در مجموع 900 هزار هکتار مرتع و 100 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد. پایتخت همچنین 50 هزار هکتار جنگل دارد که  حدود 23 هزار هکتار آن طبیعی و 17 هزار هکتار آن دست کاشت است اما اگر می‌خواهیم آلودگی هوا، گرد و خاک، سیل و آلودگی صوتی را در پایتخت کنترل کنیم باید سالانه حداقل 150 هکتار جنگل ایجاد کنیم.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ضمن تشریح اهمیت کاشت درخت در پایتخت  توضیح داد: هر هکتار جنگلکاری می تواند سالانه 40 دسیبل آلودگی صوتی را گرفته و 68 تن گرد و خاک را رسوب دهد .
از سوی دیگر با درختکاری در هر هکتار از اراضی مستعد می‌توانیم سالانه 2 هزار و 500 مترمکعب آب را به سفره‌های آب زیر زمینی هدایت کنیم. این میزان جنگل همچنین می‌تواند 4 تن آلودگی ناشی از گاز co2را خنثی و اکسیژن آزاد کند و این آماری است که اگر مردم کمی به آن توجه کنند قطعاً خودشان پای کار می‌آیند. در همین حال مردم تهران در نظر داشته باشند که ما در استانی زندگی می‌کنیم که 17 میلیون جمعیت را در خود جای داده است.
با یک تماس، نهال رایگان دریافت کنید
شهرداری تهران اعلام کرد اهالی پایتخت می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۳۷، نهال رایگان دریافت کنند.
«رضا برزگر»، مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، اظهار داشت: سازمان بوستان‌‌ها و فضای سبز شهرداری تهران بیش از ۵۰ هزار نهال درخت میوه برای توزیع رایگان در نظر گرفته است که بنا به درخواست مردم، در منازل آنها غرس خواهد شد. این درخت‌‌ها در ۱۰ گونه مختلف از جمله خرمالو، آلو، به، شلیل، انجیر و بادام است و اهالی تهران می‌توانند از طریق ارتباط با سامانه ۱۳۷ تقاضای خود را اعلام کنند. پس از تماس شهروندان متقاضی در کمتر از ۴۸ ساعت کارشناسان فضای سبز تهران در منزل آنان حاضر شده و ضمن کاشت نهال دلخواه شهروندان به‌صورت رایگان، آموزش‌‌ها و بروشور‌‌های لازم برای مراقبت از نهال را نیز ارائه می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی