کنترل وضعیت ماهواره‌ها با حسگر خورشیدی ایران‌ساخت

 متخصصان شرکت دانش‌بنیان "حجت فناور پژوه"موفق به ساخت حسگر خورشیدی دیجیتال دو محوره شدند که در کنترل وضعیت ماهواره ها استفاده می‌شود. این شرکت در سال 1387 با هدف پژوهش، توسعه فناوری و تولید سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متداول و به روز در حوزه علوم و مهندسی تأسیس شد و در حال حاضر به طور خاص در حیطه تجهیزات الکترونیک، برق و نرم افزار فعالیت می‌کند.
 از محصولات این شرکت می‌توان به طراحی و ساخت سامانه مونیتورینگ سیگنال‌های ماهواره، طراحی و ساخت رادار برد کوتاه، طراحی و ساخت رادار لیزری برد کوتاه، طراحی و ساخت آشکارساز ادوات الکترونیکی و فلزات NLJD، طراحی و ساخت آنتن باند عریض 100 تا 500 مگاهرتز، انواع تقویت‌کننده‌های توان در باندهای مختلف و انواع بالاست لامپ اشاره کرد.
 علی اکبر واحدی زارچ، مدیر عامل شرکت ، در خصوص این محصول گفت: این دستگاه، راستای بردار موقعیت خورشید را در دستگاه مختصات منطبق بر بدنه خود محاسبه می‌کند. در ادامه اطلاعات موقعیت خورشید استخراج شده از حسگر خورشیدی، می‌تواند به‌منظور جهت‌یابی در فرایند کنترل وضعیت ماهواره مورد استفاده قرار گیرد.
 انواع حسگرهای خورشیدی از دقت‌های بسیار بالا تا دقت‌های معمولی، با توان‌های مصرفی و ابعاد متفاوت تولید شده‌اند که کاربردهای فضایی وسیعی دارند به‌طوری‌که امروزه به یک جزء تفکیک ناپذیر در فرایند ADCS ماهواره‌ها تبدیل شده‌اند. حسگر خورشیدی ایران‌ساخت همه استانداردهای اروپا را کسب کرده و حتی در بعضی از پارامترها از نمونه‌های مشابه خارجی پیشی می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی