رونمایی از داروی ضدسرطان ساخت ایران با پنج میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی

   با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از داروی تزریقی ضدسرطان سیکلوفسفاماید تولید شده در شرکت دانش‌بنیان نانو دارو البرز رونمایی شد. این محصول دانش‌بنیان با عنوان تجاری اندوکسینا در دو دوز ۵۰۰ و ۱۰۰۰ توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید شده است.
      تاکنون ۱۰۰ درصد نیاز کشور به این داروی پرمصرف از طریق واردات تأمین می‌شده است که علاوه بر ارزبری بالا، کمبود و عدم امکان تأمین مستمر آن همواره یکی از دغدغه‌های نظام سلامت و بیماران بوده است تا جایی که بیماران و کادر درمان برای تأمین این دارو طی سال‌های اخیر، همواره دچار مشکل جدی بوده‌اند و در مواقعی ناچار به تأمین آن با چندین برابر قیمت از منابع غیررسمی می‌شدند.
      این دارو تحریمی بوده و سالیانه حدود پنج میلیون دلار ارزبری دارد که با داخلی‌سازی آن مسیر ارزبری مسدود و در آینده زمینه صادرات آن فراهم خواهد شد. میانگین نیاز سالانه حوزه درمان کشور به این دارو ۴۰۰ هزار دوز است که با تولید صددرصد داخلی این فرآورده، نیاز کشور به واردات نمونه‌های خارجی برطرف خواهد شد و امکان دسترسی پایدار بیماران به این داروی ضدسرطان تسهیل خواهد شد
      با تولید سیکلوفسفاماید ساخت داخل، ایران در شمار پنج کشور دارنده فناوری تولید این داروی ضدسرطان قرار خواهد گرفت. سیکلوفسفاماید، دارویی تزریقی است که در ترکیب با سایر داروهای شیمی‌درمانی برای درمان سرطان‌های مختلفی از جمله سرطان خون ، تخمدان، پستان، چشم و... استفاده می‌شود.
      شایان‌ذکر است داروی سیکلوفسفاماید تزریقی در دو دوز ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرم تولید شده است و پس از دریافت مجوزهای مربوطه از سازمان غذا و دارو طی چند ماه آینده در داروخانه‌های کشور توزیع خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی