تغییر نگرش باید از دولت شروع شود

مهندس محمود رضا سجادی؛ از بنیانگذاران ستاد نانو و مدیران ارشد فناوری کشور در دوره سلطنتی ایران معاصر، امور اقتصادی به‌صورت غیرمردمی و با وابستگی به غرب اداره می‌شد؛ اکنون پس از گذشت حدود 40 سال از انقلاب اسلامی، شالوده همان تفکر در اتاق بازرگانی دیده می‌شود چراکه حمایت از واردات در همه ارکان کشور وجود دارد، در حالی که دولت‌ها باید عرصه را برای تولیدکننده و صادرکننده باز کنند تا شکوفایی اقتصادی صورت گیرد. فقر و خام‌فروشی نفت، ضدمردمی است و این رویکرد یکی از خطرناک‌ترین دشمنان جمهوری اسلامی است. بعد از انقلاب متأسفانه درگیر جنگ شدیم و توسعه اقتصاد کمرنگ شد؛ دولت‌هایی که تاکنون شکل گرفتند نیز از ظرفیت مردم برای اصلاح جریان گردش اقتصادی ناسالم که براساس منافع خاصی رقم خورده، استفاده نکردند.
در سال‌های اخیر به‌دلیل تأکیدات و پیگیری‌های مقام معظم رهبری، بحث دانش‌بنیان‌ها به میان آمد و خلق ثروت توسط اقشار، ظهور کرده است. تغییر نگرش باید از دولت شروع شود به طوری که خود فقط زمینه‌ساز و تسهیلگر و مالیات‌گیر باشد و اجازه داده شود مردم تولید ثروت کنند. در واقع باید بتوان از محل مالیات‌هایی که از فناوران گرفته می‌شود، رفاه را برای مردم مستضعف ایجاد کرد. نسل انقلاب نیز باید مسیر را طوری جهت بدهد که ظرفیت‌های مردمی بروز پیدا کند و ثروت ایجاد شود؛ البته ثروتی که مردم صاحب آن باشند، نه اینکه ثروت صاحب فکر و روح مردم بشود! تولید و صادرات به صدور فرهنگ انقلابی نیز می‌انجامد.
حاکمیت آزمون و خطا در اقتصاد مردمی را به رسمیت بشناسد
دکتر حمزه حسنی؛ دبیر سابق کارگروه تولید بار اول معاونت علمی
یکی از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی، مردمی‌ بودن است. مردمی‌ بودن شقوق مختلفی دارد؛ ازجمله عرصه اقتصادی که باید مبتنی بر مردم بالغ باشد. این بلوغ زمانی محقق می‌شود که حاکمیت فرصت‌های بروز و ظهور به مردم بدهد و آزمون‌ وخطا در اقتصاد مردمی به رسمیت شناخته شود. برای تعریف مدیر آرمانی، باید ویژگی‌ها را با در نظر داشتن شرایط واقعی توصیف کنیم؛ شرایطی که دارای پیچیدگی‌های اقتصادی، فرهنگی و نظام اداری است. با رویکرد ایجابی می‌توان مدیر آرمانی را فردی جریان‌ساز دانست که نهادسازی، تیم‌سازی و شبکه‌سازی می‌کند. با رویکرد سلبی می‌توان گفت مدیر آرمانی کسی است که وابستگی‌های سیاسی او بر تصمیم‌گیری‌هایش اثر نمی‌گذارد، توصیه‌پذیر یا وام‌دار نیست و همچنین اهل تشریفات نیست. باید توجه کنیم که بر یک ویژگی خاص متمرکز نشویم، چراکه ابعاد و نوآوری‌های مختلف اعم از تکنولوژیک، نهادی و سیاستگذارانه باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا توفیق حاصل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی