«هیوندای i۳۰» مدل ۲۰۲۵ هاچ‌بک نوستالژیک

سومین سی!

ارسلان سلیمانیان
گروه خوردو


معرفی «هیوندای i30» مدل 2025 که سومین نسل از این هاچبک محبوب به شمار می‌آید.طی چند دهه اخیر خودروهای کلاس هاچبک در بازارهای جهانی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. مصرف سوخت پایین نسبت به خودروهای بزرگتر و راحتی حین رانندگی در ترافیک‌های شهری از جمله دلایل این محبوبیت روزافزون است. برند هیوندای به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو همواره توجه ویژه‌ای به این کلاس داشته و با محصولات سری i، نقش پررنگی در بازار ایفا می‌کند. 
هیوندای i30 را می‌توان شناخته‌شده‌ترین هاچبک هیوندای شمرد که اتفافاً با بازار کشورمان نیز بیگانه نیست. خودرویی جذاب و جوان پسند که تلفیقی از فرم یک خودروی هاچبک و خلقیات یک خودروی کوپه است. هیوندای i30 در سال‌های اول عرضه در ایران به لطف قیمت مناسب خود توانست بازار نسبتاً خوبی را برای خود دست و پا کند. حالا و پس از گذشت 15 سال از زمان معرفی نسل اول این محصول، شرکت هیوندای نسخه به روز شده i30 را روانه بازار کرده و انتظار می‌رود به‌زودی روانه خیابان‌های کشورمان شود.

شکل و شمایل
بیش از یک دهه است که زبان طراحی هیوندای عوض شده و دیگر هیچ شباهتی به خودروهای اقتصادی آسیایی ندارد. با نگاهی به نسل نو i30، آن را خودرویی مدرن و جوان پسند خواهید یافت که بی‌شباهت به خودروهای کلاس فست‌بک نیست. شاید مهم‌ترین هدف طراحان هیوندای، جذب مشتریان جوان و خانم‌ها به سوی i30 باشد. بهره‌گیری از خطوط نرم و مواج در سرتاسر بدنه از i30 خودرویی فانتزی ساخته است. چراغ‌های کشیده جلو به همراه عناصری چون جلوپنجره عظیم الجثه شش ضلعی و سقف پانورامیک را می‌توان از مهم‌ترین عناصر طراحی خارجی i30 نامید. در برخی از بازارها همچون بازار اروپا نسخه استیشن i30 نیز در دسترس مشتریان خواهدبود.

ویژگی‌های فنی
دیگر گذشت آن دورانی که صرفاً زیبایی و جذابیت‌های ظاهری می‌توانست موجب فروش بالای یک محصول شود. امروزه ویژگی‌های تکنیکی، دوام و کارآمدی از عناصر مهم در تصمیم‌گیری مشتریان است. همین موضوع سبب شده مهندسان هیوندای نیز در کنار طراحان این برند، هرچه در توان دارند رو کنند! مدل جدید i30 با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های جدید عرضه خواهد شد. اصلی‌ترین آنها پیشرانه 4 سیلندر یک لیتری از نوع توربو بوده که توانایی تولید 120 اسب بخار قدرت را داراست. ضمن آنکه 180 نیوتون متر بیشینه گشتاوری است که این پیشرانه تولید و در اختیار راننده قرار خواهد داد. همچنین پیشرانه 5/1 لیتری T-GDI با 160 اسب بخار قدرت، دیگر پیشرانه‌ای است که مشتریان i30 می‌توانند انتخاب  کنند. مهم‌ترین برگ برنده پیشرانه جدید i30 را باید میزان مصرف سوخت آن دانست که به لطف بهره‌مندی از سامانه‌های نوینی چون سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها و کنترل الکترونیکی مجموعه اگزوز، یکی از کم‌مصرف‌ترین پیشرانه‌های این کلاس به شمار می‌آید. در کنار این موضوع، دو نوع جعبه دنده 6 سرعته دستی و خودکار نیز برای i30 قابل سفارش است. با آنکه مدل قدرتمندتر i30 که با پسوند N قرار است به بازار عرضه شود (i30 N) با پیشرانه 2 لیتری توربوی خود می‌تواند 275 اسب بخار قدرت و 392 نیوتون متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد. اعداد و ارقامی که برای چنین محصولی خیره‌کننده به شمار می‌آید و می‌تواند از i30N یک رقیب جدی برای خودروهای اسپورت اروپایی و ژاپنی بسازد. همچنین رینگ‌های 19 اینچی با تایرهای ساخت شرکت «میشلن»، رکاب‌های جانبی قرمزرنگ، اگزوزهای بزرگ‌تر و کالیپر ترمز با رنگ قرمز از دیگر تفاوت‌های نسخه N با مدل استاندارد i30 خواهد بود.

 

برش

i30 ارزان‌تر از رقبای ژاپنی و اروپایی

مدل جدید هیوندای i30 قرار است در سه سایت مونتاژ واقع در کره جنوبی (شهر اولسان)، جمهوری چک (شهر نوشوویتسه) و الجزایر (شهر تیارت) به تولید برسد. این خودرو با قیمت پایه 23 هزار دلار در بازارهای جهانی عرضه خواهدشد که این یعنی i30 ارزان‌تر از رقبای ژاپنی و اروپایی خود خواهد بود. با این تفاسیر می‌توان به موفقیت این خودرو در بازار خوش‌بین بود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و بیست
 - شماره هشت هزار و نهصد و بیست - ۰۴ دی ۱۴۰۴