یک کوپه لوکس برای رانندگی روزمره

فراری آمالفی ۲۰۲۷؛ در آستانه عرضه قرار گرفت


در جاده‌های پیچ‌ درپیچ پرتغال، فرمان و شاسی آمالفی حس نرمی و انعطاف‌پذیری را منتقل می‌کند، در حالی که پیشرانه‌ هشت‌سیلندر Vشکل با قدرت ۶۳۱ اسب‌بخار، شتابی سریع و هیجان‌انگیز ارائه می‌دهد.
به گزارش سایت caranddriver.com، زمانی که فراری تصمیم گرفت آمالفی را به‌عنوان جانشین رومای خوش‌فرم طراحی کند، طراحان کار خود را با خلق چیزی آغاز کردند که آن را «فرم سرعت» می‌نامند؛ مجسمه‌ای از بدنه در خالص‌ترین حالت ممکن. این فرم، بدون افزودنی‌هایی مانند جلوپنجره، چراغ‌ها و آینه‌ها، نمایانگر ذات و روح آمالفی بود. سپس طراحان فراری، عناصر لازم برای تهویه هوا و نورپردازی را تا حد امکان با ظرافت به این فرم اضافه کردند تا شکل عضلانی و کشیده‌ خودرو دچار خدشه نشود.
این حس سیالیتی که فراری در طراحی بیرونی آمالفی ایجاد کرده، در تمام وجود خودرو جریان دارد. آمالفی با تکیه بر پیشرانه‌ هشت‌سیلندر توئین‌توربو (دو توربوشارژر)، عملکردی قدرتمند ارائه می‌دهد و در عین حال، با چابکی یک خودروی اسپرت هدایت می‌شود. با این حال، شخصیت کلی آن بیشتر به یک گرندتورر آرام و باوقار شباهت دارد؛ خودرویی راحت برای سفرهای طولانی که چندان تحت‌تأثیر دنیای بیرون قرار نمی‌گیرد. آمالفی فاصله‌ چشمگیری با روما ندارد، بلکه همان فرمول یک کوپه‌ لوکس قابل رانندگی پرفشار را دقیق‌تر و پخته‌تر کرده است. ظرافت آمالفی بیش از هر چیز در فرمان آن به چشم می‌آید.غربیلک فرمان، در مقایسه با استانداردهای امروزی به‌ویژه فرمان‌های ضخیم خودروهای اسپرت ب‌‌ام‌ و نسبتاً باریک است و با چرمی باکیفیت پوشانده شده است. یکی از تغییرات مهم نسبت به روما، بازگشت دکمه‌های فیزیکی روی فرمان است؛ از جمله دکمه‌ «استارت موتور» و کلید مانتینو برای انتخاب حالت‌های رانندگی. این دکمه‌ها بسیار قابل‌فهم‌تر از کنترل‌های لمسی هستند و به راننده اجازه می‌دهند بدون برداشتن چشم از مسیر، تنظیمات را به‌سرعت تغییر دهد.

کابینی آرام برای سفرهای طولانی
اما آنچه واقعاً آمالفی را متمایز می‌کند، نحوه‌ عملکرد فرمان است. مطابق سنت همیشگی فراری، نیروی لازم برای چرخاندن فرمان بسیار کم است، اما دقت و بازخورد آن فوق‌العاده بالاست. نسبت سریع جعبه‌فرمان باعث می‌شود با حرکات کوچک، دماغه‌ خودرو به‌سرعت وارد پیچ شود و خودرو حالتی مشتاق و زنده داشته باشد. این سبکی حرکت، حس طبیعی و تقریباً «ذهن‌خوان» ایجاد می‌کند. با وجود این نسبت تند، آمالفی در بزرگراه عصبی یا ناپایدار به نظر نمی‌رسد و همین ورودی‌های کوچک باعث می‌شود خودرو با حداقل زحمت راننده، مسافت‌های طولانی را نرم و سریع طی کند. سیالیت آمالفی در شاسی آن نیز کاملاً محسوس است. ساختار بدنه با کمک‌فنرهای تطبیقی ترکیب شده و نتیجه چشمگیر است. در حالت کامفورت، آمالفی به‌راحتی از روی ناهمواری‌های جاده عبور می‌کند. این کوپه به‌طور هم‌زمان حس پایداری و بازیگوشی را منتقل می‌کند. در حالت‌های اسپرت و ریس، بخش عقب خودرو اجازه دارد کمی سر بخورد، اما نه به شکلی که حس کنترل از دست برود. این ویژگی به لطف نرم‌افزار کنترل لغزش جانبی فراری است؛ سیستمی که حتی وقتی بخش زیادی از کار را رایانه انجام می‌دهد، به راننده حس مهارت و تسلط می‌دهد. این سامانه با اسپویلر فعال عقب بازطراحی‌شده نیز هماهنگ است؛ اسپویلری که به‌صورت خودکار میان سه وضعیت مختلف تغییر می‌کند تا پایداری خودرو افزایش یابد.
فراری این فرمان‌پذیری و هندلینگ دقیق را با یک پیشرانه‌ هشت‌سیلندر قدرتمند همراه کرده است. هرچند این موتور به اندازه‌ یک دوازده‌ سیلندر تنفس طبیعی پرسر و صدا، ستاره‌ مطلق صحنه نیست، اما پیشرانه‌ ۳.۹ لیتری Vشکل توئین‌توربوی آمالفی نیرویی کاملاً قانع‌کننده ارائه می‌دهد. قدرت آن ۶۳۱ اسب‌بخار است که نسبت به ۶۱۲ اسب‌بخار روما افزایش یافته و گشتاور ۵۶۰ پوند فوت از دور موتور3 هزار در دسترس قرار دارد. به گفته‌ شرکت فراری، آمالفی تنها در ۳.۳ ثانیه به سرعت ۶۲ مایل بر ساعت می‌رسد؛ عددی که حتی در دنیای خودروهای برقی فوق‌سریع هم همچنان قابل‌توجه است.در جاده‌های باریک کوهستانی پرتغال، آمالفی بیش از هر میزان نیرویی که تصور کنید در اختیار دارد. با فشردن پدال گاز، خودرو بدون مکث به جلو پرتاب می‌شود و گیربکس هشت‌سرعته‌ دوکلاچه در هر حالت رانندگی، واکنشی فوری نشان می‌دهد. تنها زمانی که آمالفی کمی ناآرام به نظر رسید، فشردن کامل گاز روی آسفالت خیس بود؛ هرچند این کم‌قدرت‌ترین فراری حال حاضر است، اما هنوز تقریباً به اندازه‌ یک فراری انزو قدرت تولید می‌کند. 

ارزان اما بی‌نظیر
فراری آمالفی ۲۰۲۷ از سال آینده با قیمت پایه‌ ۲۶۶ هزار و ۸۱۰ دلار وارد بازار می‌شود. هرچند این رقم آن را به ارزان‌ترین فراری فعلی تبدیل می‌کند، اما آمالفی همچنان تمام ارزش‌های اصلی برند اسب سرکش را در خود دارد؛ از شاسی چابک و فرمان دقیق گرفته تا موتور قدرتمند و طراحی شیک. آمالفی بدون آنکه نیاز به خودنمایی داشته باشد، قدرتش را نشان می‌دهد و نمونه‌ای روشن از یک خودروی اسپرت پخته و باوقار است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و شانزده
 - شماره هشت هزار و نهصد و شانزده - ۳۰ آذر ۱۴۰۴