معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید راه‌آهن رشت -آستارا توسط پیمانکار ایرانی ساخته می‌شود

کریـدورها، جایگزین درآمدهای نفتی

سهیلا یادگاری
گروه اقتصادی


در آخرین روز نهمین نمایشگاه حمل‌و‌نقل و لجستیک، مقامات ارشد بخش‌های حمل‌ونقل و هواشناسی، سیاست‌ها و برنامه‌های کلان خود را برای اجرای تکالیف قانونی تشریح کردند. هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، توسعه کریدورهای بین‌المللی را راهبردی برای جایگزینی درآمدهای نفتی دانست و سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی، با وجود بارش‌های اخیر هشدار داد که خشکسالی پایدار است و مدیریت نادرست منابع آب موجب هدررفت بخش عمده‌ای از این بارش‌ها شده است.

 9 کریدور ریلی در کشور
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل اولویت توسعه زیرساخت‌ها را تعیین تکلیف کریدورهای حمل‌ونقل برای دستیابی آسان به مسیرهای بین‌المللی عنوان کرد و افزود: «هدف نهایی از گسترش کریدورهای شمال‑جنوب و شرق‑غرب، افزایش درآمدهای پایدار و جایگزینی آنها با درآمدهای نفتی است.» وی با اشاره به تعریف ۹ کریدور ریلی در کشور گفت: «۶ کریدور در محور شمال‑جنوب و ۳ کریدور در محور شرق‑غرب فعال هستند که شاخص‌ترین آنها راه‌آهن رشت‑آستارا و چابهار‑زاهدان است.» به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، ۱۱ کریدور آزادراهی شامل ۶ گذرگاه شمال‑جنوب و ۵ گذرگاه شرق‑غرب نیز در حال احداث است که مهم‌ترین آنها مسیر چالوس تا ماهشهر با مشارکت دولت و بخش خصوصی است. وی همچنین به کریدورهای بزرگراهی اشاره کرد و افزود: «این کریدورها مانند کمربندی دور کشور کشیده شده‌اند و مهم‌ترین آنها مسیر بازرگان‑شلمچه‑چابهار‑سرخس است که ایران را از ۴ مسیر اصلی به همسایگان متصل می‌کند.»

امضای نهایی قرارداد ریلی 
رشت- آستارا تا یک ماه آینده
بازوند با اشاره به راه‌آهن رشت‑آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال‑جنوب گفت: «این پروژه با چالش‌هایی مانند تملک اراضی و مشکلات حقوقی مواجه بود که در دولت چهاردهم جان تازه‌ای گرفت.»وی افزود: «هم‌اکنون ۱۰۶ کیلومتر از مسیر تملک شده و تا پایان آذر به ۱۱۰ کیلومتر خواهد رسید. این در حالیست که در ۱۰ سال گذشته فقط ۲۰ کیلومتر از اراضی تملک شده بود.پیش از این روسیه شرط تملک کامل مسیر را داشت که اکنون از آن کوتاه آمده است.» به گفته وی، پیشنهاد قرارداد اجرایی از طرف روسیه ارسال شده و ۷۵ درصد آن مطابق با نظرات ایران است. تنها اختلاف‌ نظر بر سر طراحی ایستگاه‌هاست که به‌زودی رفع خواهد شد. بازوند تأکید کرد:« این پروژه مجوزهای محیط‌‌‌زیستی را دریافت کرده و پیمانکار اصلی آن قرارگاه خاتم است و از پیمانکاران روسی استفاده  نخواهد شد.»

 ۱۲۰ همت اعتبار برای قطعه سوم آزادراه تهران- شمال
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره قطعه سوم آزادراه تهران‑شمال گفت: «ساخت این قطعه به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. عملیات اجرایی هشت کیلومتر از سیاه‌بیشه تا ولی‌آباد که مجوز زیست‌محیطی دریافت کرده، تا ۱۰ روز دیگر آغاز می‌شود.»

4.4 همت بدهی مردم به سازندگان آزادراه‌ها
بازوند در ادامه با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی عوارض برخی آزادراه‌ها پس از موافقت ستاد تنظیم بازار گفت: «این افزایش پس از پنج سال رشد ۱۵ درصدی متوسط عوارض، چالشی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده بود.»
وی خاطرنشان کرد: «تاکنون ۴۴۰۰ میلیارد تومان از عوارض آزادراهی که باید به سازندگان پرداخت می‌شد، معوق مانده است.»
 
بهره‌برداری از ۱۱۰۰ کیلومتر راه اصلی
 و بزرگراه تا پایان سال
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از برنامه بهره‌برداری بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه تا پایان سال خبر داد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از برنامه‌ریزی برای افتتاح پروژه‌های متعدد تا پایان سال خبر داد و گفت: «در بخش ریلی، امسال حدود ۴۷۰ کیلومتر مسیر خاش ـ زاهدان در دستور کار قرار دارد که امیدواریم تا اسفند ماه به بهره‌برداری
 برسد. وی همچنین از افتتاح راه‌آهن اردبیل‑میانه به طول ۱۷۴ کیلومتر در اسفندماه پس از ۲۲ سال خبر داد و افزود: «خط ریلی کرمانشاه‑خسروی نیز که مدتی متوقف شده بود، امسال فعال شده و ریل‌گذاری آن تا سال ۱۴۰۶ ادامه خواهد یافت.»

خط ریلی کرمانشاه- خسروی
وی با بیان اینکه خط ریلی کرمانشاه- خسروی- بغداد مدتی تعطیل شده بود، گفت: «این پروژه در دولت چهاردهم به طور جدی فعال شده است و امسال ریل‌گذاری مسیر کرمانشاه به اسلام آباد غرب آغاز شده و تا سال ۱۴۰۶ به شبکه ریلی متصل خواهد شد. اتصال ریلی اسلام آباد غرب تا مرز خسروی در دستور کار است که نیازمند ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار  است.»

 بارش‌ها خشکسالی را کم نمی‌کند
در ادامه، سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی، با بیان اینکه بارش‌های اخیر به خشکسالی پایان نمی‌دهد، گفت: «ضعف در مدیریت منابع آب باعث شده سهم بالایی از بارش‌ها ذخیره نشود و هدر  برود.» وی با اشاره به بارش‌های نقطه‌ای بیش از ۲۰۰ میلی‌متر در برخی مناطق در زمستان افزود: «خشکسالی کنونی به‌راحتی جبران‌پذیر نیست.» تاج‌بخش تأکید کرد: «بارورسازی ابرها در جهان به عنوان یک راهکار عملیاتی پذیرفته نشده و سازمان بین‌المللی هواشناسی آن را توصیه نمی‌کند.»
تاج‌بخش خاطرنشان کرد:« طی حدود ۶ سال گذشته به طور جدی در شرایط خشکسالی هستیم و عمده تأمین آب شرب از منابع آب زیرزمینی انجام می‌شود.»
وی همچنین با هشدار نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: «مشکل این دریاچه فقط با بارش حل نمی‌شود و باید حقابه آن به‌درستی تأمین شود.»
وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه یادآور شد:« وضعیت بغرنج این دریاچه جدا از مسائل مربوط به تغییر اقلیم، متأثر از مدیریت نامناسب منابع آبی است و چنانچه منابع آب ورودی و حقابه دریاچه به درستی فراهم نشود، مشکل در این دریاچه دوباره وخیم خواهد شد. لذا جبران مشکلات دریاچه فقط با بارش ممکن نیست.»
وی همچنین کاهش تراز آب دریای خزر را متأثر از مسأله تغییر اقلیم، افزایش تبخیر و کم‌بارشی‌ها برشمرد و گفت: «در اجلاس اخیر کشورهای همسایه دریای خزر، بررسی تراز آب دریا در دستور کار قرار گرفت و طی تفاهمنامه‌ای که هفته گذشته با کشور قزاقستان داشتیم، مقرر شد سازمان‌های هواشناسی‌ دو کشور روی این موضوع بیشتر کار کنند.»

دمای صفر پایتخت
تاج بخش با بیان اینکه انتظار می‌رود در روزهای پیش رو دمای مناطقی از کشور از جمله تهران به کمتر از صفر برسد، ادامه داد:« افزایش دما در تابستان آینده محسوس‌تر خواهد بود، همچنین به احتمال زیاد با بهار زودرس مواجه خواهیم  بود.» 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و چهارده
 - شماره هشت هزار و نهصد و چهارده - ۲۷ آذر ۱۴۰۴