در اختتامیه اولین جایزه جهانی امام‌خمینی(ره) اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی برای ایران امروز بررسی شد

وحدت و انسجام هم استراتژی هم تاکتیک

آیین پایانی جایزه جهانی امام خمینی(ره) با حضور رئیس ‌جمهوری مسعود پزشکیان و جمعی از اندیشمندان، نخبگان فرهنگی و شخصیت‌های علمی و سیاسی داخلی و خارجی برگزار شد؛ رویدادی که با هدف تبیین و ترویج اندیشه‌های امام راحل(ره) و تجلیل از چهره‌های اثرگذار در عرصه گفتمان انقلاب اسلامی، برگزیدگان خود را معرفی و تقدیر کرد.
مسعود پزشکیان در آیین اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی امام خمینی(ره)، اظهار کرد: «در این جمع از امام خمینی(ره) سخن گفتن سخت است؛ هنگامی که رفتار و باورهای امام(ره) را با وصیت حضرت امام علی(ع) مقایسه می‌کنیم، شاهد این هستیم که ایشان قدم به قدم به توصیه‌های امام علی(ع) عمل کرد.»
رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) شخصیتی بود که به هیچ وجه در‌طلب دنیا نبود، اظهار کرد: «نه تنها در‌طلب دنیا نبود بلکه اگر چیزی از دنیا از دست می‌داد، به آن تأسف نمی‌خورد. وقتی که یک انسانی بتواند در پی دنیا نباشد، می‌تواند حق بگوید. امام خمینی(ره) با تمام وجود در ستیز با استکبار و ظلم ستیز بود و در هر کلام و گفتار خود مقابله با ظالم و استکبار را به صورت عملی عرضه می‌کرد.»
وی افزود: «امام خمینی(ره) با تمام وجود به مردم بویژه محرومان و ستمدیدگان دل بسته بود.»
پزشکیان با اشاره به بخش‌هایی از وصیت‌نامه حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، اظهار کرد: «امام خمینی(ره) در زندگی خود بسیار به نظم و انضباط پایبند بود. ایشان پیام‌آور وحدت و انسجام بود و معتقد بود که مسلمانان باید «ید واحد» باشند.»
رئیس‌ جمهوری با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) هنگامی که از بسیج سخن می‌گفت، معتقد بود تمام کسانی که می‌توانند در میدان باشند بسیجی هستند، تأکید کرد: «ایشان یک گروه و یک دسته را از دیگران جدا نمی‌کرد، بلکه معتقد بود تمام ایرانیان برای استقلال و سربلندی این کشور باید بسیج شوند و در میدان باشند.»
وی تصریح کرد: «امت اسلامی و جامعه اسلامی اگر «ید واحد» باشند، ظالمان و ستمگران نمی‌توانند کشورهای اسلامی را به محاق بکشند و این‌گونه در غزه به زن و کودک و پیر و جوان وحشیانه حمله‌ور شوند.»
پزشکیان همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، یادآور شد: «دنیا در حال تماشای این جنایات است و سکوت می‌‎کند، اما از سوی دیگر دم از حقوق بشر می‌زند و این موضوع، شرم‌آور است.»
به گفته رئیس ‌جمهوری، «امام خمینی(ره) همواره از وحدت و انسجام سخن می‌گفت، این در حالی است که آنچه امروز گمشده میان مسلمان است، وحدت و انسجام است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با تبیین ماهیت این رویداد اظهار کرد: «این جایزه نه برای تجلیل از یک شخص، بلکه متعلق به یک مکتب و نگاه ویژه است.»
یادگار امام با اشاره به معیار اعطای این جایزه گفت: «این جایزه جهانی به کسانی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مکتب امام انجام داده باشند؛ مکتبی که خدا را نه در انزوا، بلکه در بطن جامعه می‌جوید و امام راحل از آن به عنوان «عرفان مثبت» یاد می‌کردند.»
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنان خود در مراسم اهدای جایزه امام خمینی(ره) با قدردانی از رئیس ‌جمهوری، بیت امام و همه کسانی که در مسیر تداوم راه امام تلاش کرده‌اند، اظهار کرد: «امام خمینی پرورش‌یافته سنت هزارساله حوزه‌های علمیه اسلامی بود؛ فقیهی، مفسری، متکلمی، فیلسوفی، عارفی و عالمی اخلاق‌مدار که در تاریخ حوزه‌های علمیه شخصیتی متفاوت و متمایز به شمار می‌رود. او تحفه‌ای الهی در روزگار ما بود و نسیمی تازه بر جهان دمید.»
صالحی با اشاره به ویژگی‌های متعدد امام افزود: «نخستین و برجسته‌ترین ویژگی امام، مردم‌باوری وی بود. همان‌گونه که رهبر انقلاب فرموده‌اند، امام سه باور عمیق داشت: ایمان به خدا، اعتماد به مردم و اعتماد به نفس.»
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «این سه باور در وجود او ریشه‌دار و کم‌نظیر بود. امام در عین خودباوری، فروتن بود و در میان علمای اسلامی در مردم‌باوری جایگاهی بی‌بدیل داشت. او با تمام وجود به مردم اعتماد می‌کرد و این باور در عرصه‌های مختلف نمود داشت.» صالحی تأکید کرد که شناخت امام از مردم دقیق و عمیق بود و درباره این ویژگی می‌توان نکات فراوانی برشمرد.»
 
سیدحسن خمینی: قرن‌های آینده از امام(ره) بیشتر خواهند گفت
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نیز در سخنان خود با بیان اینکه بزرگی شخصیت انسان را باید در این دید که چه میزان تأثیر در چه بازه‌ای در چه وسعتی داشته است، اظهارکرد: «بی تردید بزرگ‌ترین شخصیت، پیامبر اسلام است. اما یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌ها امام بزرگوار است. ما البته هنوز از زمان امام فاصله نگرفته‌ایم شک نکنید قرن‌های آینده از این بزرگوار بیش از آنچه ما می‌گوییم خواهند گفت.»
وی افزود: «سال‌ها و قرن‌ها باید بگذرد تا تأثیر انقلاب اسلامی را به‌درستی بشناسند و تحلیل کنند. زمان آن از الهیات رهایی بخش در جهان تا بیداری اسلامی و بازگشت به خدا و بازگشت دین به عرصه جامعه؛ بیداری دینی و احیای تفکر دینی است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین خمینی اظهارکرد: «سال 57 که انقلاب شروع شد فضای جهانی مارکسیستی است یا باید ماتریالیست و آزادی خواه باشید تا در قبیله کمونیست‌ها تعریف شوید و یا لیبرالیست باشید و در قبیله سرمایه‌داری نامتان را ببرند. دین امری فردی و افیون توده‌ها بود. دین تمام شده، دوره‌اش سر آماده و به ناگاه از قم کسی دین را به عرصه جامعه می‌آورد و دینداران در جامعه دارای هویت و حرف می‌شوند؛ چه از زاویه مسیحیت، اهل سنت و تشیع. این جغرافیای تأثیر است.»
وی ادامه داد: «عمق این تأثیر چیست؟ چقدر نسل‌ها با این تأثیر جوشیدند؟ در قلب آفریقا حجت‌الاسلام زکزاکی حضور دارد چه جوششی دینداری ایجاد کرد و این تأثیر بزرگی امام است. در لبنان شهید بزرگوار حسن نصر‌الله را داشتیم.»
حجت‌الاسلام والمسلمین خمینی گفت: «در فلسطین تا قبل از انقلاب ما نهایت جریان پان‌عربی داشتیم و بازگشت دین، حماس و جهاد اسلامی و اتکا به اندیشه دینی می‌سازد. جایزه جهانی امام تنها برای یک نام نیست اگرچه این نام برای ما عزیز است.»
 وی اظهارکرد: «جایزه جهانی امام خمینی جایزه یک فرد نیست جایزه یک مکتب و نگاه است. این جایزه به کسانی اعطا می‌شود که بیشترین خدمت را به این مکتب کرده باشند؛ مکتبی که خدا را در جامعه می‌جوید. به تعبیر امام راحل عرفان مثبت.» وی افزود: «امام در جامعه دو چیز را دمید که هویت اندیشه سیاسی امام راحل است؛ اول خدا باوری. امام قبل از فقیه بودن عارف است و لحظه به لحظه می‌گوید خدا با ما بجز کرامت چه می‌کند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین خمینی ادامه داد: «خداباوری در قالب حرکت، خداباوری یعنی عرفان علی(ع)، یعنی شمشیر روز احد و خیبر، خدای علی(ع)، خدای همه ماست، آیا عرفان علی(ع)، عرفان همه ما است؟ آیا ما همان عرفان را ترویج می‌کنیم؟ عارف میدان، یعنی همان عارفی که ره صد ساله را یک شبه طی کردند، امام دو چیز به ما دادند: خدا باوری و خود باوری. ایرانی چیزی از دیگران کم ندارد، برخیزید و اتکا به نفس کنید. همین بود که امام با ملت خود پیوند عاشقانه برقرار کرد و بر دوش آنان وارد کشور شد و بر دوش آنان به آسمان عروج کرد.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و چهارده
 - شماره هشت هزار و نهصد و چهارده - ۲۷ آذر ۱۴۰۴