عشق‌های خنده‌دار

کارنامه نویسنده‌ای که مرزهای ژانر را جابه‌جا کرد

سوفی کینسلا از کودکی قصد نویسنده شدن نداشت. او یکی از سه دختری بود که در خانواده‌ای معلم در لندن به دنیا آمد و در کودکی پیانو و ویولن می‌نواخت و آهنگ هم می‌ساخت. کینسلا در گفت‌وگو با پادکست «Moms Don’t Have Time to Read Books» گفته ایده نوشتن هرگز به ذهنش خطور نکرده بود: «این آرزوی کودکی من نبود. بچه‌ای نبودم که راه برود و بگوید: یک روز رمان می‌نویسم.»
کینسلا برای تحصیل موسیقی در دانشگاه آکسفورد ثبت‌نام کرد اما پس از یک سال به رشته سیاست، فلسفه و اقتصاد تغییر رشته داد. پس از فارغ‌التحصیلی، کینسلا به عنوان خبرنگار مالی مشغول کار شد و زمان رفت‌وآمدش را صرف خواندن می‌کرد. ایده نوشتن داستان توسط خودش در قطار شکل گرفت و در ساعات ناهار روی اولین رمانش کار می‌کرد. اولین رمانش «میهمانی تنیس/ The Tennis Party» را سال ۱۹۹۵ با نام مدلین ویکهام منتشر کرد. کمی بعد، کار خبرنگاری را رها کرد تا بر نویسندگی تمرکز کند. سوفی کینسلا مجموعه‌ای گسترده از رمان‌ها را در کارنامه ادبی خود دارد؛ از کمدی‌های رمانتیک تا روایت‌های عمیقاً شخصی. دوران اولیه فعالیت کینسلا با خلق آثاری با محوریت موقعیت‌های کمیک و روابط عاشقانه تثبیت شد و شهرت بیشتری یافت. این دوران با استقبال گسترده مخاطبان همراه بود؛ کتاب «آیا می‌توانید یک راز را نگه دارید؟/ Can You Keep a Secret» (۲۰۰۳)، یکی از سنگ‌ بناهای شهرت او محسوب می‌شود که نشان‌دهنده جذابیت محتوای آن برای خوانندگان است.
دنیای رمان‌های کینسلا فقط به یک شخصیت معتاد خرید خلاصه نشد؛ او در دیگر آثار مستقل خود توانایی‌اش را در خلق موقعیت‌های طنزآمیز اجتماعی به اثبات رساند؛ مانند رمان «زندگی نه چندان بی‌نقص من/ My Not So Perfect Life» (۲۰۱۷) که به تضاد میان زندگی آنلاین و واقعی پرداخته است و در آثاری چون «فرسودگی شغلی/ The Burnout» (۲۰۲۳)، به مضامین مدرن‌تری همچون مشاغل زنان و فرسودگی آنان روی آورد. از دیگر آثارش می‌توان به «الهه غیرخانگی/ The Undomestic Goddess» (۲۰۰۶) اشاره کرد که دقیقاً روح سرکش و کمدی کینسلا را نشان می‌دهد. «دختر بیست ساله/Twenties Girl» (۲۰۱۰)هم نمایانگر حفظ قدرت داستان‌سرایی و جذب مخاطبان انبوه است. «در جست‌و‌جوی آدری/ Finding Audrey» (۲۰۱۵) و «من به تو مدیونم/I Owe You» (۲۰۱۹) نیز بخشی از داستان‌های عاشقانه مستقل او هستند. جدیدترین آثار کینسلا نشان‌دهنده رویکرد چند بعدی اوست؛ هم از نظر حفظ فرمول موفق و هم ورود به همکاری‌های بین‌المللی با نگارش کتاب‌هایی چندزبانه (لاتین و فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی).
«به تو مدیونم: عشق یعنی پرداخت تمامی بدهی‌ها/ You Owe Me One» (۲۰۲۰) که سبکی رمانتیک و شاد دارد. «میهمان ناخوانده/ The Party Crasher» (۲۰۲۲) نیز یکی از موفق‌ترین تلاش‌های اخیر او در میان انگلیسی زبانان بوده است. نکته قابل تأمل درباره آثارش، دو اثر به زبان فرانسوی در سال ۲۰۲۵ است که نشان‌دهنده گسترش نگاه او و همکاری‌اش با ناشران بین‌المللی برای ترجمه و اقتباس از اثر «فرسودگی شغلی» است. این امر بر اهمیت این نویسنده زن در بازارهای اروپایی تأکید می‌کند.

حسی شجاعانه
اثر «چه حسی دارد؟ / Wie fühlt es sich an»، که در آخرین روزهای زندگی سوفی کینسلا نوشته شده، از سوی جودی پیکولت شجاعانه‌ترین کتاب سال 2024 خوانده شد. زیرا کینسلا داستان تشخیص بیماری سرطان‌اش و عشق عمیقش به شوهر و خانواده‌اش را در قالب این رمان روایت کرده است. او با سهولت و گرمی بی‌نظیر، کلماتی برای حقایق و احساسات ناگفته پیدا می‌کند و موفق می‌شود قدرت، شجاعت و امید را زنده کند. همچنین سوفی کینسلا درباره این اثرش نوشت: «این شخصی‌ترین کتاب من است. چون داستان ایو، داستان زندگی خودم است.» وقتی ایو یک روز صبح در بیمارستان از خواب بیدار می‌شود، هیچ خاطره‌ای از چگونگی رسیدن به آنجا ندارد. همسرش، نیک، که دائماً در کنار اوست، توضیح می‌دهد که یک تومور بدخیم مغزی از سرش برداشته شده است. از این پس، ایو، نویسنده پرفروش مشهور، باید همه چیز را از نو یاد بگیرد؛ راه رفتن، صحبت کردن، نوشتن. او باید با این تشخیص کنار بیاید که ممکن است هرگز بهتر نشود. او چگونه این را برای فرزندانش توضیح خواهد داد؟ چگونه با مرگ خود روبه‌رو خواهد شد؟ اما در میان این درد، ایو شادی‌های کوچک زندگی روزمره را کشف می‌کند: فنجان چای داغ صبحگاهی‌اش در رختخواب، پیاده‌روی‌های طولانی با شوهرش، دست در دست او، شب‌نشینی با تمام خانواده و خرید خودجوش یک لباس بسیار گران‌قیمت.

صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • دیپلماسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • بورس
  • خودرو
  • حوادث
  • ورزشی
  • علم و فناوری
  • ایران زمین
  • گفت و گو
  • اندیشه
  • کتاب
  • دولت چه کار می‌کند
  • توسعه
  • صفحه آخر
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و سیزده
 - شماره هشت هزار و نهصد و سیزده - ۲۶ آذر ۱۴۰۴