در نشست خبری حریم مجموعه تئاتر شهر اعلام شد
طرحی برای صیانت از نگین فرهنگی تهران
نشست خبری درباره مسائل مربوط به حریم مجموعه تئاتر شهر صبح یکشنبه، ۲۳ آذر ماه با حضور کورش سلیمانی (رئیس مجموعه تئاتر شهر)، سعید جمشیدی (مدیر دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مهندس سروناز امتیازی (طراح حریم) و مجتبی گیویان از کارکنان مجموعه تئاتر شهر که مسئولیت پیگیری طرح حریم تئاتر شهر را برعهده داشته، برگزار شد. اجرای این نشست برعهده علیرضا سعیدی، مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر بود.
کورش سلیمانی در ابتدای این نشست با تأکید بر ضرورت روشنگری درباره طرح حریم مجموعه تئاتر شهر، گفت: «پروژه حریم تئاتر شهر از مدتها پیش آغاز شده و پیشبرد آن با فراز و نشیبهای بسیاری همراه بوده است. بنابراین ما باید به پرسشهای جامعه تئاتری و رسانهها درباره جزئیات حریم پاسخ دهیم. زیرا تئاتر شهر و همه مکانهای فرهنگی میراثهایی هستند که باید برای نسلهای بعدی حفظ شوند. تلاش ما مبنی بر این بوده که بدون اینکه بگوییم این کارها در دوره ما انجام شده، خدمتی برای تئاتر انجام دهیم.»
او با یادآوری آسیبها و اتفاقات رخ داده در تئاتر شهر در سالهای گذشته، داشتن حریم برای تئاتر شهر را ضرورت دانست و توضیح داد: «بحث مراقبت از مجموعه تئاتر شهر موضوع مهمی است؛ هم از منظر آثاری که در این مجموعه روی صحنه میروند و هم از منظر ترددهای نامناسبی که در اطراف آن وجود دارد و گاه به ویژه در ساعتهای پایانی شب بسیار مشکلساز شده و دردسرهایی برای بانوان هنرمند ایجاد کرده است.»
رئیس مجموعه تئاتر شهر با تأکید بر این موضوع که قصد بیحرمتی به کسی از هموطنان را ندارد، عنوان کرد: «کنارههای دیوار تئاتر شهر مکان مناسبی برای روشن کردن آتش و اسکان هموطنان کارتنخواب نیست. دستفروشان هم باید محل کسب درآمد داشته باشند اما حضور آنها در اطراف تئاتر شهر اتفاق مطلوبی نیست. اکنون شکلگیری فعالیتهای فرهنگی متناسب با تعریف تئاتر شهر در محوطه این مجموعه ضرورت دارد و این موضوع با ایجاد حریم، به صورت آسانتری رخ میدهد.»
سلیمانی ضمن تشکر از حمایتهای سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد و تلاشهای دفتر طرحهای عمرانی و همراهی شهرداری منطقه یازده، تأکید کرد: «حریم تئاتر شهر بسته نیست بلکه برای رفع مزاحمتها در نظر گرفته شده است. در واقع این حریم در طول روز باز است و تنها شبها برای محافظت از مجموعه تئاتر شهر بسته میشود. تئاتر شهر نگین منطقه 11 شهر تهران است. بنابراین هرچه اینجا روشنتر باشد، شاهد اتفاق بهتری برای فضای کلی منطقه و همچنین هنرمندان میشویم.»
در ادامه، سعید جمشیدی مدیر دفتر طرحهای عمرانی وزارت ارشاد نیز با ارائه توضیحاتی درباره چند و چون اجرای پروژه تعیین حریم تئاتر شهر، توضیح داد: «قرارداد اجرای طرح حریم سال ۱۴۰۲ در دولت گذشته بسته شد. بودجه این طرح بر اساس شرایط آن زمان، ۲۹ میلیارد تومان و مشتمل بر چند فاز بوده است. طرح در فاز دو ناقص بود و بعد از قرارداد فاز دو دچار تغییرات و مراحل تکمیلی شد. البته این قرارداد بهروز نشده و با همان رقم پیش میرود که مرحله اول را پوشش میدهد. حریم تئاتر شهر را قبل از جشنواره فجر باز میکنیم ولی به معنای تکمیل آن نیست چون قطعاً نیازمند بازآفرینی و بازسازی است زیرا مجموعه دچار آسیب شده و مرمت این آسیبها دو تا سه سال زمان میبرد.»
او ادامه داد: «قرار نیست هیچ محدودیتی برای تئاتر شهر ایجاد شود. تنها ورود و خروجها کنترل میشود. به هر ترتیب باید بدانیم که مشکل اصلی تئاتر شهر، حریم نیست بلکه باید این ساختمان وجود داشته باشد که درباره حریم آن صحبت کنیم. این ساختمان همچنان مشکلات سازهای دارد که باید برای آن فکر چاره باشیم.»
سروناز امتیازی، مهندس معمار و طراح حریم مجموعه تئاتر شهر نیز در بخشهای دیگری از این نشست با نمایش تصاویر و ارائه توضیحاتی درباره این طرح به بیان نکاتی پرداخت و همچنین تلاش کرد تا پرسشها و انتقادات خبرنگاران را پاسخ بدهد.
امتیازی در پاسخ به انتقادها درباره زیبایی حریم و تفاوتهای آن با موزه سینما توضیح داد: «هر بنایی داستان و هویت خود را دارد. ضمن اینکه تئاتر شهر و موزه سینما از نظر مکان جغرافیایی و نوع بنا متفاوت هستند. اینجا در موقعیتی استراتژیک واقع شده و گرچه حریم قبلی ظریفتر بود، اما حریم فعلی برای موقعیت تئاتر شهر مناسبتر است.»
او همچنین درباره تعداد درهای ورود و خروج از حریم به مجموعه تئاتر شهر گفت: «در تئاتر شهر با مطالعه نقشههای اولیه با بنایی مواجهیم که در عرصهای واقع شده و رینگی دور آن را گرفته است. ما در این طرح به اصالت طراحی بنا بازگشتیم. در حال حاضر، ورودی اصلی در ضلع شمال غربی است. از آنجاکه پارکینگها به سالن تبدیل شده، در ضلع جنوب شرقی هم یک ورودی دیگر گذاشتهایم.»
امتیازی همچنین در پاسخ به انتقادها نسبت به تیغههای فلزی حریم مجموعه تئاتر شهر و فرم مواج آن توضیح داد: «یکی از دلایل فرم مواج، طولانی بودن مسیر است.»
او همچنین درباره رنگ تیغههای حریم که تیره است، گفت: «هدف ما چیدمان شهری بود. اما طرح اولیه ما رد و بحث رنگ مطرح شد. در انتخاب رنگ محدودیت داشتیم ولی معتقدیم در همین شکل هم، نور محیطی و فضای شهری تأثیرگذار است.»

