اخبار
ارکستر سمفونیک تهران «واگویهها» را مینوازد
ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان در واپسین شبهای پاییز، تازهترین کنسرت خود را با عنوان «واگویهها» با اجرای آثاری از مندلسون و محمدرضا تفضلی ۲۷ و ۲۸ آذرماه در تالار وحدت روی صحنه میبرد.
در این کنسرت، ارکستر سمفونیک تهران با نگاهی به موسیقی کلاسیک جهان و آهنگسازی معاصر ایران، آثاری از مندلسون، آهنگساز برجسته آلمانی و محمدرضا تفضلی، آهنگساز شناختهشده کشور را برای مخاطبان اجرا میکند. در بخش اول برنامه، قطعه شناختهشده «رویای نیمهشب تابستان» اثر فلیکس مندلسون اجرا خواهد شد؛ اثری که از مهمترین نمونههای موسیقی رمانتیک به شمار میرود و جایگاهی ویژه در رپرتوار ارکسترهای سمفونیک جهان دارد.
در ادامه، سمفونی شماره یک «واگویهها» اثر محمدرضا تفضلی که در چهار موومان نوشته شده است، توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا میشود. این اثر از جمله آثار شاخص موسیقی سمفونیک معاصر ایران محسوب میشود و اجرای آن فرصتی برای معرفی ظرفیتهای آهنگسازی ایرانی در قالب ارکسترال فراهم میکند.
کنسرت «واگویهها» با اجرای ارکستر سمفونیک تهران و رهبری نصیر حیدریان، پنجشنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ آذرماه از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد و بلیتهای این اجرا از طریق سایت هنرتیکت در دسترس علاقهمندان قرار دارد./ایران
یادبود «واحد خاکدان» برگزار شد
مراسم یادبود «واحد خاکدان» با سخنرانی سیدمحمد بهشتی، عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری و ابراهیم حقیقی، هنرمند و طراح گرافیک برای ادای احترام به هنرمندی که نقاشیهای عکسگونه و رازآلودش، تلفیقی از هایپررئالیسم و رئالیسم جادویی را به نمایش میگذاشت، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک با اشاره به اینکه برخی هنرمندان در آثارشان دو وجه دارند، گفت: «خاکدان هر دو وجه را داشت. وجه اول شهادت روزگار، آن چیزی که هنرمند آن را گذرانده و از آن عبور کرده، است. هنرمند از آنچه که خاطرهاش است و به یادگار نگه داشته، حرف میزند.»
وی افزود: «وجه دوم، سؤال هستی است. هنرمند تمام آنهایی را که در وجه اول، جمع میکند به مخاطب نشان میدهد. تا علاوه بر خاطره فردی، آن را به خاطره جمعی تبدیل کند. ما با دیدن آثار خاکدان این وجه اشتراک خاطره جمعی را در داخل اشیای چمدان و خرده ریزها پیدا میکنیم.»
این فیلمساز افزود: «در آثار خاکدان، اشیایی مانند دیوار پوسیده و خراشیده، درها و پنجرههای پوسیده، عکسهای قدیمی روی دیوار، قاب عکسهای خالی، توپها، اسب چوبی، عروسکهای چوبی و پلاستیکی و غیره، چه تأویلهایی را در ذهن ما برمیانگیزد؟ تمام همنسلان من و مرحوم خاکدان، با این تصاویر اشیا، خاطرات مشترکی در ذهنمان شکل میگرفت.»
حقیقی ادامه داد: «حتی بخش زیادی از این اشیا، این خاطرات را در نسلهای بعد از ما نیز بیدار میکند. اینها همان تأویلهای پنهانی چون اشک، دوری، گریه، مویه، خنده، تنهایی، سفر، تولد، مرگ، زمان، کودکی و غیره است، که نقاش میخواهد به ما ارائه دهد.»/ایرنا

