جایزه «نشان اردیبهشت» بعد از ۱۰ سال احیا شد
اقدام برای توسعه ادبیات گرافیک
سعیده احسانیراد
گروه فرهنگی
ششمین دوره جایزه «نشان اردیبهشت» با هدف توسعه ادبیات گرافیک، تقویت نظرورزی و ترویج نوشتار تخصصی در حوزه طراحی گرافیک بعد از 10 سال فراخوان داد.
سعید باباوند، نایب رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و دبیر علمی «نشان اردیبهشت6» در گفتوگو با «ایران» درباره جزئیات احیای جایزه «نشان اردیبهشت» گفت: «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران قدیمیترین و مهمترین سازمان مردمنهاد در حوزه طراحی گرافیک است و توسعه ادبیات گرافیک و طراحی گرافیک از مأموریتهای اصلی این انجمن است.»
باباوند ادامه داد: «تصور بر این است که انجمن صنفی گرافیک فقط به امور صنفی مانند بیمه، حمایت و دفاع از مسائل مالی و حقوقی میپردازد در حالی که توسعه گرافیک در کشور جزو وظایف ذاتی انجمن صنفی است؛ طبیعتاً برای اینکه یک پدیده در جامعه توسعه یابد باید درباره آن گفتوگو، نقد و ترجمه شود تا با لبههای این دانش در جهان آشنا شویم.»
نایب رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران میگوید:«اولین دوره نشان اردیبهشت سال ۸۷ به دبیری فرزاد ادیبی راهاندازی شد و من افتخار داشتم با اینکه آنزمان عضو انجمن نبودم جایزه اول بخش مقاله را بگیرم. در آن سالها «نشان اردیبهشت» فقط در دو بخش مقاله و ترجمه برگزار میشد. نشان اردیبهشت 5 دوره برگزار شد و بهخاطر شرایط موجود امکان ادامه برگزاری آن فراهم نشد. خوشبختانه فراخوان دوره ششم «نشان اردیبهشت» بعد از 10 سال وقفه منتشر شد.»
دبیر علمی «نشان اردیبهشت6» درباره ضرورت احیای «نشان اردیبهشت» توسط انجمن گرافیک اظهار کرد: «یکی از دغدغهها در انجمن صنفی گرافیک، احیای این جایزه بود که دوره ششم «نشان اردیبهشت» با توسعه احیا شد. در سالهای گذشته ادبیات مکتوب مسأله بسیار مهمی بود اما الان با این حجم از رسانهها (رسانههای تصویری، شبکههای اجتماعی، وبسایتها و پیام رسانها) لازم بود به این رسانهها هم بپردازیم و با توجه به این ضرورت «نشان اردیبهشت» در هفت بخش برگزار میشود؛ برای مثال فیلمهایی درباره بزرگان و تاریخ گرافیک ایران ساخته شده یا در مطبوعات زحمت زیادی برای چاپ و انتشار مقاله و گزارش در زمینه گرافیک صورت گرفته اما کسی نبوده که به آن اهمیت دهد و از دست اندرکاران تقدیر کند.
باباوند درباره بخشها و دبیران «نشان اردیبهشت» گفت: «بخش مقاله و ترجمه به شکل سنتی در این جایزه جایش محفوظ است، بخش مقاله به دبیری فرزاد ادیبی، ترجمه به دبیری لادن رضایی، مطبوعات به دبیری احسان رضوانی، کتاب و نشر به دبیری ساعد مشکی، فیلمهای مستند به دبیری مهدی فاتحی، بخش پایان نامههای دانشگاهی به دبیری مریم کهوند و بخش رسانههای نوین و شبکههای اجتماعی و برخط به دبیری حامد بیدی برگزار میشود. همچنین «علی قسمتی» دبیر این جایزه است.»
او درباره اینکه چرا بخش پایاننامههای دانشگاهی به این نشان اضافه شد، توضیح داد: «در این سالها پایاننامههای زیادی در سطح کارشناسی ارشد از فارغالتحصیلان رشته گرافیک نوشته شده که علاوه بر ارزشمند بودن این نوشتهها، این نشان فرصتی است تا این پایاننامهها بیشتر مورد بررسی و اهمیت قرار گیرند و به آنها و جوانانی که آنها را نوشتهاند نور بتابانیم.»
به اعتقاد باباوند، وظیفه این دوره احیای «نشان اردیبهشت» بازکردن افقهای جدید است، زیرا در شبکههای اجتماعی و وبسایتها، جوانها کارهای زیادی کردهاند که باید دیده شود و مورد تقدیر قرار گیرند.
عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره برگزاری این جایزه در اردیبهشت ماه میگوید: «روز جهانی گرافیک 7 اردیبهشت است. انجمن صنفی طراحان گرافیک هفته ملی گرافیک را از هفتم تا 14 اردیبهشت نامیده، هرساله هفته گرافیک ایران در خانه هنرمندان با تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان انجمن و اهدای عضویت افتخاری به این بزرگان انجام میشود. بر همین اساس در کنار برنامههای دیگر هفته گرافیک «نشان اردیبهشت» نیز در آن زمان برگزار خواهد شد.
دبیر علمی «نشان اردیبهشت6» درباره شرایط و زمان مهلت ارسال آثار اظهار کرد: بر طبق فراخوان ارسال آثار برای شرکت در «نشان اردیبهشت 6» تا ۲۵ آذرماه است تا داوریها در فاصله دی، بهمن و اسفند صورت گیرد و کتاب «نشان اردیبهشت» چاپ شود که همزمان با هفته گرافیک اهدای جایزه و رونمایی کتاب انجام میشود. نمایش فیلم و گفتوگوهای زنده از برنامه امسال نشان اردیبهشت است که امیدواریم حوزه تئوری گرافیک را پرفروغتر از سالهای قبل داشته باشیم. برای شرکتکنندگان در نشان اردیبهشت اصلاً محدودیت سنی وجود ندارد حتی شرکتکنندگان میتوانند از کسانی باشند که عضو انجمن نیستند. کسانی که در هر حوزه فعالیت حرفهای کردند عضو انجمن باشند یا نباشند میتوانند در این رویداد شرکت کنند.
باباوند درباره موضوع ششمین «نشان اردیبهشت» گفت: ساختار «نشان اردیبهشت» امسال به این نحو است که هرکدام در حوزه خودشان مستقل عمل کردند اما به طور کلی در «نشان اردیبهشت 6» بر اقتصاد گرافیک و تاریخ گرافیک ایران تأکید خاصی است تا با آثاری که به این نشان میرسد به راهحلهایی برای تقویت وضعیت اقتصاد گرافیک کشور دست پیدا کنیم، ثبت و ضبط تاریخ گرافیک ایران نیز جزو محورهای اصلی است.
او با تأکید بر اینکه تندیسی که از «نشان اردیبهشت» طراحی شده به صورت فیزیکی ترکیبی از فلز و شیشه است و این تندیس جنبه نمادین دارد، گفت: «جامعه تخصصی گرافیک رویکرد مثبتی به «نشان اردیبهشت» دارد سالی که من «نشان اردیبهشت» را گرفتم در کنجی کار میکردم و کسی من را نمیشناخت. شب پرشکوهی برایم رقم خورد از آن به بعد مورد لطف دوستان مطبوعات حوزه گرافیک قرار گرفتم و برای همکاری دعوت شدم و فضای جدید کاری ایجاد شد. حالا که 17 سال از آن زمان گذشته امیدوارم دوستان جوانتر که در ششمین «نشان اردیبهشت» شرکت میکنند این جایزه برایشان راهگشا و افقگشا باشد.»
نایب رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از اضافه شدن یک جایزه دیگر به ششمین «نشان اردیبهشت» خبر داد و افزود: «امسال قصد داریم در کنار اهدای «نشان اردیبهشت» اثر هنری به همت یکی از بزرگان انجمن اهدا کنیم که حتماً ارزش مادی زیادی دارد اما این اثر هنری از نظر معنوی با ارزشتر است که حتماً در آرشیو کار و زندگی طراح، نویسنده و پژوهشگر باقی خواهد ماند.»
بــــرش
جوانگرایی در انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
اگر بخواهم به گوشهای از توجه به جوانان در انجمن اشاره کنم این است که امسال در اصلاح اساسنامه سن عضویت را دو سال کم کردیم یعنی از 25 سال به 23 سال رساندیم دلیلش هم این است، امروز جوانها زودتر وارد فضای حرفهای کار گرافیک میشوند، انجمن گرافیک یک انجمن حرفهای است انجمن هنری به آن مفهوم نیست یک انجمن شغلی و حرفهای است، به عبارتی هر کسی که نانش را از گرافیک به دست میآورد میتواند عضو انجمن گرافیک باشد. تمام انجمنها از امتیاز بیمه هنرمندان برخوردار هستند اما انجمن گرافیک یک بیمه تکمیلی اختصاصی برای اعضا تهیه کرده که هر کدام از اعضا اگر تمایل داشته باشند میتوانند از آن استفاده کنند.
در بحث حمایتی از اعضا تا جایی پیش رفتیم که یک وکیل به اعضا، مشاوره رایگان حقوقی میدهد چون باور داریم که باید از اعضا حمایت شود به همین دلیل با یکی از متخصصان بیمه مذاکره کردیم که در حوزه بیمه به اعضا مشاوره بدهد.انجمن در حال حاضر بیشتر از ۱۲۰۰ عضو از سراسر کشور دارد.

