روباتها، چهره جدید هتلهای جهان
برسام جنتی
گروه علم و فناوری
شاید دیدن یک روبات پیشخدمت در فرودگاه، رؤیا به نظر برسد ولی واقعیت این است که فناوران چینی در شرکت Keenon Robotics، روبات XMAN-R1 را به عنوان اولین روبات انسان نمای پیشخدمت طراحی و تولید کردهاند. این روبات که در هتل «شانگری لا» فرودگاه شانگهای مستقر است، گامی بزرگ در تلفیق هوش مصنوعی و روباتیک با صنعت میهمانداری برداشته است. این روبات، بخشی از ناوگان روباتهای تخصصی است که هرکدام وظیفهای خاص دارند. یکی مسئول نظافت است، دیگری حمل چمدانها را بر عهده دارد و برخی هم غذا و نوشیدنیها را به اتاقها میبرند. شرکت Keenon این سیستم را «مدل خدمات عمومی و تخصصی ترکیبی» نامیده است. این روباتها میتوانند در پذیرش هتل، با حرکاتی شبیه انسان به میهمانان خوشآمد بگویند و به پرسشهای آنان پاسخ دهند. آنها حتی میتوانند با باز کردن در خودروی میهمان، چمدانهایش را حمل کنند و درست مانند یک انسان، خدماترسانی به میهمانان هتل را انجام دهند.
ایــــن روبــــــــات بــــه مـــــــدل هـــوش مصنوعــــــــی پیشــــرفته
KOM 2.0 Vision-Language-Action مجهز است که توانایی دیدن، شنیدن، درک و واکنش درلحظه را برایش ممکن میکند. به زبان ساده، این روبات میبیند، میفهمد و درست مانند یک انسان عمل میکند.
به گفته شرکت سازنده، هدف از این فناوری فقط جلب توجه یا ایجاد شگفتی نیست. هتلها در سراسر جهان با چالشهایی چون کمبود نیروی انسانی، نیاز به حفظ کیفیت خدمات وهمچنین افزایش توقع میهمانان روبهرو هستند و در این میان، روباتهایی چون XMAN-R1 میتوانند این نیازها را همزمان برآورده کنند.در آیندهای نزدیک، حضور چنین روباتهایی علاوه بر ارائه خدمات پایدارتر و دقیقتر، تجربه میهمان را به سطحی تازه از تعامل و راحتی میرساند. سازندگان این روبات معتقدند که سرمایهگذاری در روباتهای خدماتی میتواند علاوه بر کاهش هزینه نیروی کار، بهرهوری را افزایش دهد و شگفتیساز شود؛ موضوعی که میهمانان عاشق آن هستند و این تجربه را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند.
با پیشرفت سریع هوش مصنوعی، بعید نیست که در آینده نزدیک، روباتهایی مانند XMAN-R1 مستقیم مسئول پذیرش و ثبت ورود میهمانان شوند و درنهایت نه یک ابزار کمکی، بلکه چهره جدید هتلهای هوشمند خواهند بود.

