اولین قطار باری حامل ۶۲ کانتینر از روسیه به بندر خشک آپرین رسید

سکوت کریدور زمینی اوراسیا شکست

روز گذشته اولین قطار باری برنامه‌ریزی شده از روسیه به بندر خشک آپرین رسید. این قطار حامل ۶۲ کانتینر ۴۰ فوتی شامل کاغذ، خمیر کاغذ و سایر مشتقات آن است که مقصد نهایی آنها ایران و عراق است. سفر این قطار از فاصله ۹۰۰ کیلومتری شمال مسکو آغاز شد و پس از عبور از روسیه، قزاقستان و ترکمنستان، از مرز «اینچه‌برون» وارد ایران شده و در مدت ۱۲ روز به بندر خشک آپرین رسید.
 تشکیل چنین قطاری در این مقیاس، نیازمند هماهنگی گسترده میان نهادهای متعدد از جمله راه‌آهن کشورهای مسیر، گمرکات، فورواردرهای ریلی، صاحبان کالا و گیرندگان محموله بوده و این موفقیت، دستاوردی بزرگ برای کریدور شمال - جنوب به شمار می‌آید.
این اقدام نه تنها گامی مهم در تقویت روابط تجاری میان ایران و روسیه است، بلکه آغازی بر حرکت‌های منظم قطار میان ایران، روسیه و کشورهای همسایه آسیای مرکزی محسوب می‌شود.
در این مراسم اولگ پولی‌یف مدیرعامل لجستیک راه‌آهن روسیه اظهار کرد: لجستیک حوزه‌ای است که توسعه آن نه فقط به عوامل اقتصادی، بلکه به مسائل سیاسی نیز وابسته است.
به گزارش ایرنا، وی یادآور شد: پاییز ۲۰۰۲ اولین قطار از مسکو به سمت بندرعباس حرکت کرد که در مدت زمان طولانی و با صرف هزینه بالا به مقصد رسید، اما امروز و با تلاش‌های انجام شده از سوی شرکت‌ها و مسئولان کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ایران، این مسیر به ۱۵ روز کاهش یافته و هزینه‌ها نصف شده است.
مدیرعامل لجستیک راه‌آهن روسیه با بیان اینکه امروز نقطه آغاز یک مسیر جدید است و همه تلاش خود را برای توسعه مسیر به کار خواهیم بست، تأکید کرد: ترمینال لجستیک آپرین در مکان درستی ایجاد شده و تقاطع بین کریدورهای مختلف است و آینده روشنی خواهد داشت.
مرتضی جعفری معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه‌آهن گفت: «این قطار از شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب وارد کشور شد و سپس تا تهران حرکت کرد. به این ترتیب شاخه جدید کریدور شمال جنوب در مرکز کشور راه‌اندازی شد.»
معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه آهن، با اعلام اینکه از خرداد ماه که گمرک بندر خشک آپرین راه‌اندازی شده ۳۰ قطاری باری وارد شده است، گفت: «بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در این مرکز لجستیکی ترخیص و انبارش می‌شود.»
وی گفت: «صاحب کالا بدون حضور در بنادر، بار خود را مستقیم از مرکز لجستیکی آپرین دریافت می‌کنند.»
به گفته جعفری، در مرکز لجستیکی آپرین بار کشورها، به مقاصد کشورهایی که اتصال ریلی با ایران ندارند یا محدودیت‌هایی در حمل ریلی دارند، دریافت و سپس با کامیون به کشور مقصد ترانزیت می‌شود. عمده بارها به مقصد کشورهای cis، ترکیه و عراق است.
وی گفت: «در حال حاضر بار ریلی از مقصد چین، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه، آذربایجان، بلاروس، پاکستان و افغانستان با حمل ریلی وارد ایران می‌شود.»
وی افزود: «مزیت بنادر خشک این است که کالا در داخل سرزمین انبارش، ترانشیپ یا ترخیص می‌شود و هزینه حمل و قیمت نهایی کالا به این ترتیب کاهش می‌یابد.»
معاون بازرگانی راه‌آهن گفت: «۲۱ مرکز لجستیکی در کشور در حال بهره‌برداری، ساخت و مطالعه است. ظرفیت بندر خشک آپرین ۲۲ میلیون تن است و قرار است تا آخر سال میلادی ۴ قطار روسی دیگر وارد این بندر شود.»

آپرین کجاست و چه اهمیتی دارد؟
بندر خشک آپرین اسلامشهر در جنوب غرب استان تهران به‌عنوان کریدور ریلی چین- ایران- اروپا، منجر به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت پایتخت و بهبود پشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای کالا شده است.
براساس تفاهمنامه منعقده بین رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث این بندر خشک در زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار آغاز شد و قادر است بیش از ۶۰ درصد از کالاهای ورودی کشور را دریافت و به صاحبان کالا تحویل دهد.
این بندر در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی تهران(اسلامشهر) در منطقه‌ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است.  انتظار می‌رود راه‌اندازی بندر خشک آپرین، سکوت کریدور زمینی اوراسیا را بشکند و ایران را به نقطه اتکای مهمی برای اتصال شرق و غرب تحت ابتکار «کمربند و جاده» چین تبدیل کند.