در بازدید از شبکه راه‌آهن منطقه‌ای تهران ۴ راهبرد حمل‌ونقلی دولت چهاردهم تشریح شد

برنامه‌های ریلی آقای رئیس‌جمهور

در آخرین روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت، ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران میزبان رویدادی بود که به نظر می‌رسد باید آن را نویدبخش تحول در حمل‌ونقل ریلی کشور به شمار آوریم. 
پنجشنبه هفته گذشته نشست تخصصی توسعه راهبری قطارهای حومه‌ای و منطقه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس جمهوری برگزار شد. 
نشستی که نه تنها بر پایه بحث‌های فنی و کارشناسی استوار بود، بلکه با سفرهای میدانی و بازدیدهای عملیاتی رئیس جمهوری هم همراه شد تا رویکرد جدی دولت چهاردهم مبنی بر تکمیل طرح‌های بر زمین مانده حمل و نقل ریلی را به نمایش بگذارد. به همین دلیل بود که پزشکیان پیش از حضور در این نشست، با دستگاه قطار حومه‌ای به شهرستان ورامین سفر کرد و با ظرفیت‌ها و کیفیت فعالیت این مسیر از نزدیک آشنا شد.
در جریان این سفر و بازدید میدانی بود که رئیس جمهوری بر افزایش بهره‌وری، مأموریت‌محور کردن فعالیت قطارهای حومه‌ای، افزایش کیفیت خدمات در راستای ارتقای رضایت‌مندی مردم، بهبود خدمات برای استفاده تکمیلی خانواده‌ها از مترو و قطار با اتصال ایستگاه‌ها و ایجاد پارکینگ در کنار آنها تأکید کرد.
بازدیدهای میدانی رئیس جمهوری محدود به این سفر نبود و پزشکیان پس از بازگشت از مسیر ورامین، با استفاده از مسیر ریلی به مرکز لجستیک و بندر خشک آپرین در محدوده اسلامشهر رفت و از بخش‌های مختلف آن بازدید و بر کاهش مصرف انرژی، کاهش تأخیر در جابه‌جایی کالا، کنترل سوله‌های موجود در این مرکز توسط هوش مصنوعی و مدیریت عملکردها با تکنولوژی‌های جدید تأکید کرد.
ایستگاه راه آهن آپرین بزرگ ترین ایستگاه قطارهای باری در ایران است و با نام گار آپرین یا بندر خشک آپرین شناخته می‌شود. این بندر در منطقه‌ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار گرفته و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است و ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و یک‌هزار واگن در روز را دارد. خردادماه امسال بود که به همت دولت چهاردهم فاز تکمیلی این بندر و استقرار و شروع به کار گمرک آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت. 
رئیس جمهوری در این نشست، ابتدا شرح نکات فنی و تخصصی از زبان کارشناسان را شنید تا دورنمایی از مهم‌ترین ابعاد مسأله داشته باشد. 
مثلاً جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه‌آهن به تشریح آخرین وضعیت زیرساخت‌های این مجموعه پرداخت و گفت: «چنانچه طرح توسعه قطارهای حومه و منطقه‌ای تکمیل شود، در مجموع می‌توانیم با 300 دستگاه ریل‌باس، سالانه 160 میلیون مسافر جابه‌جا کنیم.» وی همچنین توضیح داد که طرح توسعه سطح 3 و 4 قطار حومه‌ای در محور غرب استان تهران نیز 75 درصد پیشرفت داشته است. 
طبق اظهارات ذاکری، استفاده از این قطارها باعث می‌شود تا میزان تصادفات جاده‌ای و نیز مصرف سوخت کاهش یابد. همچنین در وقت و هزینه مسافران صرفه‌جویی خواهد شد و علاوه بر این با استفاده از راه‌آهن میزان ترافیک و آلودگی هوا نیز کاهشی می‌شود.
با شنیدن این سخنان و دیگر نظرات کارشناسی بود که پزشکیان سخنان خود را با تأکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت خدمات عمومی قطارهای حومه‌ای و منطقه‌ای آغاز کرد. 
اینجا بود که رئیس جمهوری اظهار کرد: «برای توسعه راهبری قطارهای حومه‌ای باید کارگروهی تشکیل شود و مسائلی همچون اصلاح ساختار، بهره‌گیری از تجربه مشاوران مجرب داخلی و بین‌المللی، مشخص شدن شیوه مدیریت، برنامه‌ریزی، اجرای طرح‌ها و تأمین منابع را بررسی کند.» پزشکیان برای افزایش بهره‌وری و توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن و قطارهای حومه‌ای راه حل‌هایی هم پیشنهاد داد. علاوه بر بهره‌گیری از دانش اساتید و دانشگاهیان کشور، وی تأکید کرد که باید از تجربه کشورهای دیگر نیز که در این زمینه پیشگام هستند، استفاده شود.
موضوع بعدی که رئیس جمهوری در جریان سخنان خود به آن اشاره کرد، ناقص ماندن بسیاری از بخش‌های شبکه ریلی کشور بود. وی با اشاره به این مسأله، تأکید کرد: «باید نقاط تبادلی ایستگاه‌های مترو و شبکه راه‌آهن منطقه‌ای تکمیل و تجهیز شود تا مسافران و شهروندان بتوانند جابه‌جایی و تردد آسانی با استفاده همزمان از این شبکه داشته باشند.» در راستای همین تأکیدات بود که پزشکیان دستور داد هزینه تعمیرات اساسی 9 دستگاه ریل‌باس و نیز منابع توسعه زیرساخت‌های شبکه ریلی به شیوه‌های مشخص شده، تأمین شود. 
گفتنی است که آخرین بخش برنامه رئیس جمهوری، حضور سرزده در مرکز دیسپچینگ، در ساختمان مرکزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود. 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و هفتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و هشتصد و هفتاد و چهار - ۱۰ آبان ۱۴۰۴