ثبت برند ملی زعفران در مراحل پایانی است
مشهد- رئیس اداره مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: «علامت تأییدی با پشتوانه حاکمیتی برای تضمین اصالت زعفران ایرانی طراحی شده است و این محصول بهزودی با حمایت سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سطح بینالمللی ثبت خواهد شد.»
سیامک اسلامی در دومین جشنواره روز ملی زعفران در محل اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: «وظیفه اصلی مرکز ثبت و حمایت حقوقی داراییهای فکری، حفاظت از علائم تجاری، اختراعات، طرحهای صنعتی و سایر حقوق صاحبان داراییهای فکری در عرصه ملی و بینالمللی است.»
وی اضافه کرد: «در همین راستا، با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری، طرح برندسازی زعفران ایرانی آغاز شد و اکنون در مراحل پایانی ثبت برند ملی قرار دارد.»
رئیس اداره مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: «علامت جمعی «زعفران خراسان» با پسوند «ایران» برای ثبت بینالمللی در نظر گرفته شده است، این علامت به نام جوامع محلی ثبت میشود تا از فعالیتهای آنان در توسعه رقابتهای محلی و ارتقای کیفیت تولید حمایت شود.»
اسلامی ادامه داد: «موضوع برند ملی برای فرش دستباف ایرانی نیز اجرا شد تا اصالت و منشأ آن مورد تأیید جهانی قرار گیرد، تجربه آن طرح با بهروزرسانیهای فنی برای زعفران نیز در حال انجام است.»
وی گفت: «در این طرح، علامتی تأییدی طراحی شده که جنبه حاکمیتی دارد و تضمینکننده بازگشت اصالت محصول به ایران است، این علامت در کنار استانداردهای تأییدشده توسط تولیدکنندگان و جوامع محلی درج خواهد شد تا از حقوق آنان نیز صیانت شود.»
رئیس اداره مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تأکید بر جایگاه فرهنگی و هنری زعفران افزود: «طرحهای زیبایی در زمینه بستهبندی و عرضه زعفران در کشور طراحی شده است که قابلیت ثبت و حفاظت دارند و در افزایش رقابتپذیری جهانی نقش مهمی ایفا میکنند.»
اسلامی به ظرفیت بالای زعفران در صنایع مختلف اشاره و اظهار کرد: «تنوع محصولات مبتنی بر زعفران در سالهای اخیر افزایش یافته است و این محصول میتواند در صنایع غذایی، نوشیدنیها و محصولات آرایشی و بهداشتی بهصورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد، چرا که با شخصیسازی محصولات برای بازار کشورهای مختلف، میتوان رقابتپذیری این محصول را در سطح جهانی ارتقا داد.»

