در حافظه موقت ذخیره شد...
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:
ایمنی ۸ هزار ساختمان تهران را ارزیابی کردیم
نصیری با اشاره به انجام مطالعات تخصصی در زمینه مقاومسازی شریانهای حیاتی پایتخت گفت: «هشت جلد مطالعه در این زمینه انجام شده و اساتید متخصص آن را نگاشتهاند. این شریانهای حیاتی شامل برق، آب، گاز، سوخت، ارتباطات و حملونقل هستند که باید در یک برنامه ۱۰ساله مقاومسازی شوند. این همان روشی است که ترکیه استفاده کرد و در زلزله اخیر خسارت کمتری دید.»
به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، تاکنون ۴۷ پل از حدود ۸۰۰ پل شهر مقاومسازی شده یا در حال مقاومسازی هستند. همچنین از بیش از ۲۰۰ گود پرخطر شناساییشده، ۱۱۰ مورد ایمنسازی شده است.
او توضیح داد: «۱۱۰ پایگاه مدیریت بحران در اختیار سازمان است، ۸ پایگاه جدید ساخته شده و ۴ پایگاه دیگر نیز امسال افتتاح میشود. همچنین ۲۰۰ بازرس ایمنی جرثقیل برجی نیز آموزش دیدهاند. علاوه بر آن، ۲۰۵ مخزن آب اضطراری برای شرایط بحران تدارک دیده شده است که باید به ۵۴۰ عدد برسد تا در صورت وقوع بحران، با بیآبی مواجه نشویم.»
رئیس سازمان مدیریت بحران تهران در پاسخ به سؤال «ایران» درباره ایمنسازی بازار تهران گفت: «طبق مصوبه ستاد و به دستور سردار ساجدینیا، مسئولیت ایمنسازی بازار به سازمان مدیریت بحران سپرده شده است. متأسفانه در این حوزه بیشتر صحبت میشود تا عمل. در بازار مسائل پیچیده مالکیت و سرقفلی وجود دارد که تصمیمات قضایی جدی میطلبد. برای حفظ میراث بازار باید به فکر ایمنسازی و پیشگیری از حریق باشیم. همچنین بخشی از فعالیتهای تجاری میتواند به بازارهای جدید در مناطق دیگر منتقل شود تا بنای تاریخی بازار حفظ شود.»
او درباره وضعیت پاساژ علاءالدین نیز گفت: «در این ساختمان اقدامات محدودی برای ایمنی انجام شده اما تبدیل پارکینگ به واحدهای تجاری اشتباه است. حجم انبوه فروشندگان و ازدحام جمعیت در مواقع اضطراری مشکلساز خواهد شد. این سازه در گروه C قرار دارد و همچنان نیازمند مقاومسازی است. با این حال، وضعیت آن نسبت به گذشته کمی بهتر شده است. مجتمع تجارت جهانی فردوسی نیز نیازمند مقاومسازی بود که با همکاری قوه قضائیه، کار ایمنسازی آن در حال اتمام است. خوشبختانه قوه قضائیه در این زمینه همکاری مؤثری دارد.»
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره ساخت پناهگاه نیز توضیح داد: « پیشنیاز این موضوع سامانه هشدار سریع است؛ چون بعد از وقوع حادثه، پناه گرفتن فایدهای ندارد. این سامانه در حال حاضر فعال شده است. در سطح شهر بیش از ۵۰۰ پناهگاه زمان جنگ موجود است که از این تعداد حدود ۱۸۰ مورد از آنها قابل احیا هستند. همچنین برخی ایستگاههای منتخب مترو، مدارس، پارکینگهای اداری و تجاری و خانههایی با ورودی و خروجی جداگانه، قابلیت تبدیل به پناهگاه را دارند.»

