اولین گامهای طرح نهضت عدالت در فضای آموزشی به ثمر مینشیند
افتتاح ۱۸ هزار و ۸۰۰ پروژه آموزشی با دستور پزشکیان
روز گذشته در آیینی 18 هزار و 845 «طرح نهضت عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم»، با دستور رئیسجمهوری در سراسر کشور افتتاح شد. این طرحها که به صورت همزمان و با استفاده از سامانه ویدیو کنفرانس افتتاح شدند، شامل 2 هزار و 406 پروژه آموزش و پرورش، 2 هزار و 863 پروژه «میدان همدلی» و 13 هزار و 576 مدرسه طرح «شهید عجمیان» هستند که در سراسر کشور قرار دارند. پروژههای «میدان همدلی» عمدتاً ناظر بر ساخت فضاها و تأمین نیازهای ورزشی مدارس متمرکز است.
«طرح شهید عجمیان» بهعنوان یک پروژه ملی با محوریت بهسازی و زیباسازی بیش از 110 هزار کلاس درس در مناطق کمبرخوردار کشور طراحی و اجرا شده است.
ضرورت بازنگری
در رویکردهای آموزشی
رئیس جمهوری در این آیین، اول از تلاش خیرین، مسئولان و مدیران محلی قدردانی و بر ضرورت بازنگری در رویکردهای آموزشی کشور و ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری تأکید کرد. مسعود پزشکیان افزود: «هیچ دلیلی وجود ندارد مدارس کشور از نظر کیفیت و استانداردهای آموزشی پایینتر از مدارس دیگر کشورها باشند و نباید پذیرفت که کلاسهای درس از نظر امکانات، روشهای آموزشی و کیفیت یادگیری ضعیفتر از دیگر نقاط جهان اداره شوند.»
رئیس جمهوری، شکستن قالبهای ذهنی و باور به امکان تغییر را شرط اصلی هر تحول دانست و تصریح کرد: «نقطه آغاز هر تحول، تغییر در ذهنیت مدیران، معلمان و کارشناسان است. زمانی میتوان به کیفیت بالای آموزش دست یافت که این باور شکل بگیرد که هیچ دانشآموزی نباید بدون یادگیری عمیق و کسب مهارت کافی از کلاس خارج شود.» پزشکیان با تأکید بر اینکه در صورت شکلگیری این باور در ذهن معلم، مدیر، استاندار، وزیر و رئیس جمهوری، مسیر تغییر آشکار خواهد شد و امکان ایجاد تحول اساسی در نظام آموزشی فراهم میشود، اظهارکرد: «ارتقای کیفیت آموزش ارتباطی با تحریم و محدودیتهای خارجی ندارد، موضوع کیفیت آموزشی مستقیماً به رفتار، علم، انگیزه و باور معلمان و مدیران وابسته است.»
الگوسازی الهام بخش
برای آینده
وی با بیان اینکه الگوسازی الهامبخش برای آینده کشور باید از همین کلاسهای درس و مدارس آغاز شود، استفاده از توان مردم و خیرین را یک راهکار اساسی برای توسعه زیرساختهای آموزشی دانست و گفت: «هیچ خانوادهای تمایلی به آموزش ضعیف فرزندان خود ندارد و نظام آموزشی موظف است زمینه رشد و شکوفایی استعدادها را فراهم کند.»
رئیس جمهوری با اشاره به نقش مدارس در شکلدهی آینده کشور، بر ضرورت هدایت ذهنیت دانشآموزان از دوران کودکی به سمت بهترین شدن و نقاد بودن تأکید و تصریح کرد: «باور به توانایی تغییر و بهترشدن زمینهساز پیشرفت و ارتقای کشور است.»
پزشکیان با تأکید بر ضرورت بهرهگیری درست از منابع محدود تصریح کرد: «بهبود کیفیت آموزشی لزوماً به معنای افزایش هزینهها نیست و میتوان با هزینه کمتر، بهترین کیفیت را ارائه داد. طراحی روشهای مدیریتی کارآمد و تضمین ماندگاری اقدامات، از محورهای اصلی این تحول است.»
وی با اشاره به ظرفیتهای انسانی کشور اظهارکرد: «جامعه ایران نباید از کشورهای پیشرفته عقب بماند. استعداد انسانی در ایران و سایر کشورها تفاوتی ندارد و در صورت شکلگیری باور و اراده تغییر، امکان شکوفایی کامل وجود دارد.»
پزشکیان در پایان بار دیگر با قدردانی از تلاش همه دستاندرکاران آموزشی و خیرین تأکید کرد که نباید به وضعیت موجود رضایت داد و لازم است هر روز راههای بهتر و کارآمدتری برای تربیت نسل آینده کشور جستوجو شود.
گفتنی است «نهضت عدالت در فضای آموزشی» از جمله پروژههای ویژه دولت چهاردهم و رئیس جمهوری است که همزمان با آغاز کار دولت آغاز شد. هدف از این پروژه، رفع کاستیهای آموزشی در حوزههای مختلف، اعم از کاستیهای وجود مدارس و کلاس تا نیازهای آموزشی مدارس در سراسر کشور است، به گونهای که همه فرزندان ایران زمین از امکانات یکسانی برخوردار باشند.

