نوآوری دانش‌بنیان ایرانی برای حل بحران پسماند نتیجه داد

تبدیل زباله به نفت کوره

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ساخت دستگاه «پیرولیز»، راهکاری نوآورانه برای جلوگیری از دفن زباله‌های خانگی، بیمارستانی و تایرهای مستعمل ارائه کردند و توانستند آنها را به فرآورده‌های باارزش سوختی تبدیل کنند.
به گزارش ایسنا، اسماعیل خاتمی‌نژاد، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به نبود مدیریت اصولی در تفکیک، جمع‌آوری، دفن و بازیافت پسماندها گفت:«حجم زیادی از زباله‌های شهری، روستایی و صنعتی در مکان‌های نامناسبی مانند دامنه کوه‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و حتی بستر جنگل‌ها دپو شده است. این زباله‌ها نه‌تنها موجب آلودگی شدید خاک و آب‌های زیرزمینی شده‌اند، بلکه با تولید شیرابه‌های سمی، سلامت ساکنان، حیات‌وحش و کشاورزی مناطق مختلف را به‌شدت تهدید می‌کنند.» وی خاطرنشان کرد:«تبدیل زباله به مواد قابل استفاده و مصرف مجدد، فرآیندی است که سال‌هاست در کشورهای اروپایی به‌عنوان یک سرمایه کلان مورد توجه قرار گرفته و در سال‌های اخیر کشورهای همسایه هم به آن روی خوش نشان داده‌اند.»
خاتمی‌نژاد با اشاره به ساخت دستگاه تصفیه و بازیافت زباله برای رفع این چالش یادآور شد:«دستگاه «پیرولیز» می‌تواند زباله‌های پایه نفتی، خانگی، بیمارستانی و حتی پساب‌های صنعتی را به سوخت تبدیل کند. در این دستگاه، ابتدا زباله‌ها در خلأ به هیدروکربن‌های سبک و سنگین تبدیل می‌شوند و باقی‌مانده این فرآیند، کربن سیاه است که کاربردهای فراوانی در صنایع شیمیایی دارد. پس از سپری شدن این مرحله، مواد به‌ دست‌ آمده وارد برج تقطیر شده و تبدیل به بنزین یورو ۵، گازوئیل، اکتان و دیگر محصولات می‌شود.» وی تأکید کرد:«این دستگاه با مصرف برق پایین و بهره‌گیری از حلال‌های خاص، توانسته سوخت‌هایی با کیفیت بالاتر از نمونه‌های اروپایی تولید کند، چرا که بدون هیچ‌گونه دورریز قادر است از زباله‌های کربن‌دار، محصولات ارزشمندی تولید کند.» وی افزود:«مشعل خطی دستگاه از گاز تولید شده در خود فرآیند، تغذیه می‌شود که این موضوع یک نوآوری فنی محسوب می‌شود.»
خاتمی‌نژاد درباره فرآیند تولید سوخت در دستگاه پیرولیز هم گفت:«ساختار اصلی این دستگاه به‌گونه‌ای است که زباله‌ها را ابتدا به نفت کوره تبدیل می‌کند؛ در واقع در مرحله اول، محصول اصلی نفت کوره است و به ‌صورت مستقیم بنزین یا گازوئیل تولید نمی‌شود. در این فرآیند، هیدروکربن‌های سبک و سنگین نیز به ‌دست می‌آیند و پس از آن، از سیستم «ریفاینر» استفاده می‌شود که طراحی و ساخت آن نیز توسط تیم ما انجام شده است. این سیستم چندین برش از مواد تولیدی می‌گیرد؛ برش اول، برش سبک است که شامل هیدروکربن‌ها یا نفت‌های سبک می‌شود و برش دوم نیز همان گازوئیل است که در مصارف سوختی مانند ژنراتورها و وسایل حمل‌ونقل سنگین کاربرد دارد.»

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و پنجاه و پنج
 - شماره هشت هزار و هشتصد و پنجاه و پنج - ۱۷ مهر ۱۴۰۴