در نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کودک مطرح شد

فصل سینمای کودک در روزگار بی‌رمق این ژانر

گروه فرهنگی- نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح چهارشنبه ۹ مهر با حضور اصحاب رسانه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. حامد جعفری، دبیر جشنواره و مدیرعامل بنیاد فارابی، در این نشست از ضرورت‌های برگزاری این رویداد، وضعیت نه‌چندان مطلوب سینمای کودک و برنامه‌های جشنواره سخن گفت.
  جعفری در آغاز با اشاره به سابقه جشنواره که از سال ۱۳۶۱ شروع شد و در شهرهای مختلف از جمله تهران، همدان و کرمان برگزار شده، تأکید کرد: «این جشنواره در همه سال‌ها تنها میعادگاه جدی برای سینمای کودک و نوجوان بوده و حتی در دوره‌هایی که تعطیل شد، کیفیت و کمیت تولیدات بهبود پیدا نکرد.»
  او توضیح داد که سی‌وهفتمین دوره با نمایش فیلم‌ها در اصفهان و همزمان در ۱۸ استان دیگر برگزار می‌شود و افتتاحیه رسمی آن ۱۱ مهر با ادای احترام به شهدا خواهد بود.
  به گفته دبیر جشنواره، امسال ۳۹۳ اثر متقاضی حضور بودند که در نهایت ۸ فیلم بلند داستانی، ۱۹ فیلم کوتاه و ۱۱ اثر انیمیشن انتخاب شدند. در بخش بین‌الملل نیز از میان ۱۸۳ اثر، ۱۸ فیلم پذیرفته شده‌اند که تنوع جغرافیایی قابل‌توجهی از کشورهای مختلف دارند.
 
 سه بزرگداشت در جشنواره
 جعفری از برگزاری سه مراسم نکوداشت خبر داد: بزرگداشت زهره شکوفنده، پیشکسوت عرصه دوبله؛ داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) به پاس فعالیت‌های کودک و نوجوان و مهدی مسعودشاهی برای سال‌ها مدیریت فرهنگی.
 بازتاب جنگ ۱۲روزه در آثار
 موضوع جنگ اخیر غزه نیز در این نشست مطرح شد. جعفری توضیح داد در میان آثار رسیده به جشنواره تعدادی فیلم با محوریت کودکان و جنگ ۱۲روزه حضور دارند که کیفیت بالاتری داشته و در برنامه امسال جای گرفته‌اند. او تأکید کرد: «جشنواره مأموریت ساخت ندارد، بلکه نمایشگاه آثار است.
 اگر تعداد آثار بیشتر می‌بود، بخش مجزایی برای کودکان غزه در نظر می‌گرفتیم.»
 
ضعف تولیدات، انگیزه برگزاری
  یکی از محوری‌ترین بخش‌های نشست، تأکید دبیر جشنواره بر کم‌رمقی تولید در سینمای کودک بود. او گفت: «از میان ۲۵ فیلم بلند رسیده تنها ۸ اثر انتخاب شد که نشان می‌دهد وضعیت تولید مطلوب نیست. اما همین رویداد می‌تواند انگیزه‌ای برای فیلمسازان باشد تا مسیر خود را ادامه دهند.»
  جعفری در همین‌باره اضافه کرد بنیاد فارابی تنها از آثاری حمایت خواهد کرد که کیفیت و ظرفیت جذب مخاطب داشته باشند.
 
سیاست‌های حمایتی
 و آینده جشنواره
 جعفری از برنامه‌ریزی برای ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره سخن گفت و تأکید کرد که باید فرصت‌های تازه‌ای برای عرضه فیلم کودک ایجاد شود. او به سهم یک‌سوم جمعیت کشور که کودک و نوجوان هستند اشاره کرد و افزود: «اگر جریان‌سازی نکنیم و بخش خصوصی وارد کار نشود، این سینما همچنان در حاشیه خواهد ماند.»
  او با اشاره به تجربه ناموفق انباشت آثار در فارابی، بر لزوم رساندن فیلم‌ها به مخاطب تأکید کرد: «وقتی فیلم خوب به دست مخاطب نرسد، قدرت اثرگذاری‌اش از بین می‌رود.» جعفری همچنین درباره همکاری با صداوسیما گفت: «تعاملاتی شکل گرفته اما به دلیل درخواست‌های مالی سنگین برخی برنامه‌سازان هنوز به نتیجه نرسیده است.»
 
 برنامه‌های جانبی
 و نمایش در تهران
 به گفته دبیر جشنواره، فیلم‌های امسال علاوه بر اصفهان در پردیس‌های فرهنگ، موزه سینما، مگامال و سروش تهران نیز به نمایش درمی‌آیند. او همچنین از اختصاص سانس صبح برای مدارس طبق تفاهم آموزش و پرورش با سازمان سینمایی خبر داد.
 
المپیاد فیلمسازی و اقتباس ادبی
 جعفری در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری المپیاد فیلمسازی در فاصله‌ای پس از جشنواره خبر داد و گفت، کیفیت این رویداد برایشان مهم است. او همچنین بر اهمیت فیلم‌های اقتباسی تأکید کرد و آنها را فرصتی برای جذب مخاطب دانست.
 
نگاه به آینده
  در پایان، دبیر جشنواره تأکید کرد که کیفیت برگزاری امسال مهم‌ترین هدف است و پس از آن آسیب‌شناسی و بررسی مسائل ادامه خواهد داشت. او ابراز امیدواری کرد که دست‌کم دو فیلم از بخش مسابقه داستانی بلند بتوانند بعدها در گیشه هم موفق باشند. 
جشنواره سی‌وهفتم از ۱۲ تا ۱۶ مهر در اصفهان و همزمان در برخی استان‌ها برگزار می‌شود و دو مراسم اختتامیه جداگانه برای فیلم‌های کوتاه و انیمیشن (۱۴ مهر) و فیلم‌های بلند داستانی (۱۶ مهر) خواهد داشت.

 

بــــرش

 غفلت سینما از نوجوانان دفاع مقدس
 سومین نشست «قرار هفت» با موضوع کنشگری نوجوان و سینمای دفاع مقدس در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. نشست با نمایش نسخه بازسازی‌ شده «باشو غریبه کوچک» آغاز شد و رسول صدرعاملی و محمدرضا شریفی‌نیا درباره کم‌توجهی سینمای ایران به نوجوانان سخن گفتند.
 صدرعاملی با اشاره به نقش محوری نوجوانان در جنگ گفت: «بخش بزرگی از بار جنگ و زندگی بر دوش نوجوانان بود، اما سینما آنها را بازتاب نداده است.» او تفکیک سینمای کودک و نوجوان را ضروری دانست و افزود: «نوجوان در سینما باید مسئولیت‌پذیر تصویر شود، نه صرفاً سرگرم شود. ما حتی جشنواره مستقل نوجوان نداریم.»
 شریفی‌نیا نیز تأکید کرد: «۴۵ درصد اسرای جنگ دانش‌آموز بودند، اما آثار کمی درباره آنها ساخته شده است. سانسور باعث شد بسیاری از فیلم‌ها، از جمله باشو، سال‌ها اکران نشوند.» او افزود که نشان دادن تبعات جنگ ضرورتی انکارناپذیر است.
 هر دو سخنران بر لزوم استقلال سینمای نوجوان و حمایت جدی از آن تأکید کردند. نشست «قرار هفت» به همت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و با همکاری بنیاد فارابی برگزار شد.