تحولی در سبد محصولات برقی مزدا
شاسیبلند آینده Mazda EZ-۶۰ با قیمت اقتصادی از راه رسید
شرکت مزدا در تاریخ ۲۶ سپتامبر، بهصورت رسمی از شاسیبلند جدید خود با نام EZ-60 رونمایی کرد. این خودرو که بخشی از استراتژی برقیسازی برند مزدا محسوب میشود، یک شاسیبلند میانسایز بوده و در سال ۲۰۲۶ با نام بینالمللی Mazda CX-6e به بازارهای جهانی صادر خواهد شد.
قیمتگذاری و تیپهای عرضهشده
EZ-60 در بازار چین با شش تیپ مختلف عرضه شده که قیمت آنها از ۱۱۹٬۹۰۰ یوان (معادل ۱۶٬۸۰۰ دلار) آغاز شده و به ۱۶۰٬۹۰۰ یوان (۲۲٬۶۰۰ دلار) در نسخههای فولآپشن میرسد. به گزارش سایت carnewschina، این خودرو بر پایه پلتفرم EPA متعلق به چانگان توسعهیافته و در دو نسخه تمامبرقی و هیبریدی با برد افزوده ارائه میشود. هر دو نسخه دارای طراحی بیرونی مشترکی هستند که تلفیقی از زبان طراحی خاص مزدا و ویژگیهای مورد نیاز خودروهای انرژی نو است.
طراحی ظاهری؛ هماهنگ با آینده
در نمای جلویی، مزدا EZ-60 از عناصر طراحی مدرنی بهره میبرد. جلوپنجره بسته که مختص خودروهای برقی است، همزمان با کاهش مقاومت هوا، ظاهری ساده و شیک به خودرو بخشیده است. لوگوی نورانی مزدا در مرکز جلوپنجره هنگام روشن بودن خودرو میدرخشد. ترکیب چراغهای جلوی دوتکه و دیلایتهای باریک نیز جلوهای تیز و تکنولوژیک به چهره خودرو دادهاند.
ابعاد بدنه و انتخابهای شخصیسازی
EZ-60با ۴.۸۵۰ میلیمتر طول، ۱.۹۳۵ میلیمتر عرض و ۱.۶۲۰ میلیمتر ارتفاع عرضه شده و فاصله محوری آن ۲.۹۰۲ میلیمتر است. تمامی تیپها به صورت استاندارد با رینگهای ۱۹ اینچی ارائه میشوند و مدلهای بالاتر امکان سفارش رینگهای ۲۱ اینچی را دارند. همچنین، مشتریان میتوانند از میان ۷ رنگ بدنه، شامل دو رنگ خاص، انتخاب داشته باشند.
کابینی مدرن با تمرکز بر فناوری
طراحی داخلی EZ-60بهصورت فراگیر و تکنولوژیمحور است. صفحه نمایش شناور ۲۶.۴۵ اینچی با کیفیت 5k بهعنوان رابط مرکزی کنترل عمل میکند که با پردازندهای قدرتمند بر پایه فناوری ۴ نانومتری پشتیبانی میشود. نمایشگر هدآپ دیسپلی ۵۰ اینچی بهصورت استاندارد ارائه شده و نسخه سهبعدی ۱۰۰ اینچی آن نیز قابل سفارش است. هدآپ دیسپلی (Head-Up Display یا HUD) نمایشگری است که اطلاعات حیاتی رانندگی را مستقیماً روی شیشه جلو مقابل دید راننده نمایش میدهد، بدون اینکه راننده مجبور باشد چشم از جاده بردارد. در داخل کابین، صندلیهای جلو با طراحی ویژه «بیوزنی» ارائه شدهاند تا فشار کمتری به بدن وارد شود. این صندلیها دارای امکاناتی مانند گرمایش، تهویه، ماساژ و تنظیمات برقی دارای چندجهت هستند. صندلیهای ردیف دوم نیز با چینش تاشو طراحی شدهاند که امکان افزایش فضای بار را فراهم میکند. در کنار این راحتی، سیستم صوتی حرفهای با ۲۳ بلندگو و پشتیبانی از فناوری Dolby Atmos، تجربه شنیداری همهجانبهای برای سرنشینان فراهم کرده است. این فناوری حس غوطهوری ایجاد میکند، گویی که صدای فرد و صدای شیء از اطراف کل بدنتان در فضای سه بعدی به گوش میرسد. همچنین، فرمان اسپرت دوشاخه با کف تخت و شارژر بیسیم نیز جزو دیگر امکانات مدرن این خودرو هستند. EZ-60 از نظر فناوری به طیف گستردهای از حسگرها و دوربینها مجهز است که امکان رانندگی نیمهخودران سطح۲ را فراهم میکنند. قابلیتهایی همچون کروز کنترل تطبیقی، حفظ بین خطوط، رانندگی در مسیرهای شهری و بینشهری و پارک خودکار در این خودرو ارائه شدهاند. در بخش ارتباطات نیز، خودرو از داده پایه رایگان مادامالعمر، اینترنت سرگرمی دو ساله رایگان و دستیار صوتی هوشمند پشتیبانی میکند.
مشخصات فنی و عملکرد دوگانه
نسخه تمامبرقی مزدا EZ-60به یک موتور ۱۹۰ کیلوواتی در محور عقب مجهز شده که توسط یک باتری ۷۷.۹۴ کیلوواتساعتی LFP تغذیه میشود و بردی معادل ۶۰۰ کیلومتر طبق استاندارد (CLTC) ارائه میدهد. نسخه هیبریدی نیز از ژنراتور ۱.۵ لیتری به همراه باتری ۳۱.۷۳ کیلوواتساعتی استفاده میکند و با حفظ قدرت خروجی مشابه، بردی معادل ۲۰۰ کیلومتر در حالت تمامبرقی دارد.
چشمانداز آینده محصولات برقی مزدا
به گفته چانگان مزدا، عرضه EZ-60 تنها آغاز مسیر گسترش محصولات انرژی نو این برند در بازار چین است. برنامههایی برای عرضه مدلهای جدیدتر در آینده نزدیک در نظر گرفته شده که پیش از ورود به بازارهای بینالمللی، به تثبیت موقعیت مزدا در بازار داخلی چین کمک خواهند کرد.

