موفقیت چشمگیر اولین مدل AUDI ویژه بازار چین

ثبت بیش از ۱۰ هزار سفارش E۵ اسپرت‌بک در نیم ساعت


برند جدید AUDI در چین، در عرض تنها نیم ساعت بیش از ۱۰ هزار سفارش برای مدل E5 اسپرت‌بک دریافت کرد.
به گزارش motor1، برند AUDI که مخصوص بازار چین راه‌اندازی شده، شروعی قدرتمند داشته است. مدل اول این برند تازه‌تأسیس، یعنی E5 اسپرت‌بک، در نیم ساعت اول بیش از ۱۰ هزار سفارش را به ثبت رساند. این خودرو که برخلاف مدل‌های مشهور آئودی فاقد نشان چهار حلقه نمادین است، نتیجه همکاری محلی با شرکت SAIC محسوب می‌شود. این خودرو در کارخانه مشترک
SAIC-فولکس‌واگن واقع در منطقه آنتینگ شانگهای تولید شده و تنها مخصوص بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است.
«رالف براندشتاتر»، عضو هیأت مدیره فولکس‌واگن در چین، در صفحه لینکدین خود واکنش بازار به E5 اسپرت‌بک را فوق‌العاده توصیف کرد. بر اساس پستی دیگر در ویبو، دقیقاً ۱۰,۱۵۳ سفارش در ۳۰ دقیقه اول ثبت شده است. این برند تازه‌وارد در بازار بسیار رقابتی چین فقط خودروهای برقی عرضه خواهد کرد و دو مدل دیگر نیز در سال‌های آتی به جمع محصولات آن اضافه می‌شوند. پرچمدار این خانواده یک خودروی واگن بزرگ است که از نظر طول، بین آئودی A5 آوانت و A6 آوانت قرار می‌گیرد.

قیمت و مشخصات رقابتی
برای خریداران خارج از چین، E5 اسپرت‌بک از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. نسخه پایه این خودرو  قیمتی معادل ۳۳ هزار دلار دارد و از یک موتور الکتریکی عقب‌محور همراه با باتری ۷۶ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد. قدرت این مدل برابر با ۲۹۵ اسب بخار و برد آن طبق چرخه CLTC برابر ۶۱۸ کیلومتر است.
حتی مدل پرچمدار دو موتوره کواترو نیز ارزش بالایی ارائه می‌دهد. این نسخه ۷۷۶ اسب بخار قدرت دارد و از باتری بزرگ‌تر ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد، با این حال قیمت آن تنها ۴۵ هزار دلار است. این نسخه که در چین تولید شده، قادر است با یک بار شارژ تا ۶۴۷ کیلومتر مسافت طی کند و در ۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
با وجود قیمت پایین، AUDI از امکانات رفاهی و فنی دست نکشیده است. E5 اسپرت‌بک مجهز به سیستم فرمان عقب، تعلیق بادی تطبیقی، شارژر ۸۰۰ ولتی و حتی سیستم لیدار است. لیدار با استفاده از پرتوهای لیزری مادون قرمز، محیط اطراف خودرو را اسکن می‌کند. این پرتوها به اجسام برخورد کرده و به سنسور بازمی‌گردند. زمان بازگشت این پرتوها به دستگاه محاسبه می‌شود و بر اساس آن، فاصله، شکل و موقعیت دقیق اجسام تشخیص داده می‌شود. در واقع لیدار یک نقشه سه‌بعدی (3D) بسیار دقیق و لحظه‌ای از اطراف خودرو تهیه می‌کند.
در کابین خودرو که بر اساس سلایق محلی طراحی شده، نمایشگر ۲۷ اینچی 4K از یک سر ستون تا سر دیگر گسترده شده و در کنارش دو صفحه نمایش برای دوربین‌های جانبی قرار دارد. قطعاً چنین خودرویی در آمریکا یا اروپا به خاطر تعرفه‌ها بسیار گران‌تر تمام می‌شود، با اینکه فعلاً برنامه‌ای برای عرضه خارج از چین وجود ندارد.
فراتر از مشخصات فنی و قیمت، طراحی مینیمال و کابین پر از نمایشگر، این خودرو را از مدل‌های آئودی جهانی متمایز می‌کند. بدون حروف بزرگ روی بدنه، احتمالاً هیچ کس E5 اسپرت‌بک را آئودی نمی‌نامید. شاید زیباترین خودرو نباشد، اما حداقل یک کراس‌اوور دیگر نیست!
چشم‌انداز برند AUDI در چین
ایجاد یک برند جداگانه از آئودی برای گروه فولکس‌واگن ریسک بزرگی است. این برند برای چه کسانی طراحی شده؟ براندشتاتر می‌گوید هدف AUDI جذب «گروه‌های جدید مشتری در چین است که قبلاً با چهار حلقه (آئودی) به آنها دسترسی نداشتیم.» واکنش بازار تاکنون مثبت بوده اما در بازاری بسیار سختگیرانه و رقابتی مانند چین، تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا AUDI می‌تواند جایگاه ماندگاری برای خود ایجاد کند یا خیر.