اخبار
در جشنواره ملی «تحول در روشهای آموزش و محیط یادگیری» مطرح شد
افتتاح ۲۴۰۰ پروژه آموزشی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید
جشنواره ملی «تحول در روشهای آموزش و محیط یادگیری» با حضور رئیسجمهوری، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان آموزشی کشور با هدف بازنگری در شیوههای تدریس، بهرهگیری از فناوریهای نوین و ارتقای کیفیت یادگیری در برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش از افتتاح ۲ هزارو ۴۰۰ پروژه آموزشی در سراسر کشور همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و با اشاره به برگزاری بیش از ۴۵ جلسه مشترک با رئیسجمهوری پیرامون مسائل آموزشی، گفت: «توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت در نظام تعلیم و تربیت از اولویتهای کلان دولت چهاردهم است.»
کاظمیکیفیتبخشی آموزش را گفتمان اصلی معلمان و مدیران کشور دانست و توضیح داد: «سه مسیر برای آموزش گسترده معلمان تعریف شده است؛ اول آموزش نزدیک به ۳۶۰ هزار معلم ابتدایی و ۶۰ هزار معلم متوسطه در سراسر کشور. مسیر دوم شبکههای یادگیری معلمان است که با ایجاد اجتماعات یادگیری و مشارکت بیش از ۳۷۰ هزار معلم ابتدایی و حدود ۲۶۰ هزار معلم متوسطه برای تجربهگردانی و تولید محتوای آموزشی تعریف شده و مسیر سوم نیز جشنواره تحول در روشهای یادگیری است.»او با اشاره به ضرورت همسویی آموزش و پرورش با تحولات فناوری و نیازهای نوین جامعه، گفت: «اگرچه هنوز با انتظارات رئیسجمهوری فاصله داریم، اما با عهدی که امروز میان مدیران و معلمان بسته میشود، متعهد هستیم لحظهای در مسیر ارتقای نظام تعلیم و تربیت کوتاهی نکنیم و از پای ننشینیم.»
تحول در آموزش ضرورتی
برای آمادهسازی نسل آینده
مجید پارسا، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز تحول در آموزش را یک ضرورت اجتنابناپذیر در دنیای امروز دانست و با اشاره به تغییرات بنیادین در فرآیند یاددهی و یادگیری، گفت: «در قرن بیستویکم، سرعت یادگیری بهطور چشمگیری افزایش یافته است. آموزش دیگر یک انتخاب نیست، بلکه مأموریتی است برای آمادهسازی دانشآموزان برای زیستن در دنیای در حال تغییر.»پارسا با تأکید بر نقش راهبردی تهران در اجرای سیاستهای تحول، گفت: «آموزش و پرورش امروز رئیسجمهوری دارد که اولویتش تعلیم و تربیت است و وزیری کارآشنا که با مسائل جزئی مدارس و مناطق آشنایی کامل دارد. اگر در این دوره تحول رخ ندهد، در هیچ دورهای رخ نخواهد داد.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران توضیح داد: «در جشنواره اصلاح روشهای آموزش، ۹۶ هزار و ۳۲۸ نفر شرکت کردند که ۵۳ هزار و ۸۳۳ نفر به مرحله ارزیابی رسیدند. از این میان ۳ هزار و ۳۰۰ نفر برتر منطقهای، ۳۱۴ نفر برتر استانی و ۹۹ نفر بهعنوان برگزیدگان کشوری معرفی شدند.»در اجتماعات یادگیری نیز بیش از ۳۳۰ هزار نفر، عمدتاً از مقطع ابتدایی مشارکت داشتند.
پارسا با اشاره به بارگذاری ۱۳ گفتمان آموزشی بر اساس ۲۲ سرفصل در شهر تهران، گفت: «توانمندسازی همکاران و اقدامات جهادی علمیپیش از امتحانات در مقطع متوسطه انجام شده است. معلمان تهرانی در خط مقدم تحول ایستادهاند تا سیاستهای دولت چهاردهم را عملیاتی کنند.»
گامیدر مسیر اصلاح نظام یادگیری
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامیاز اجرای برنامه جامع زنجیره تأمین آموزش بهصورت یکپارچه در کشور خبر داد و گفت: «این اقدام بخشی از حرکت ملی بهسوی اصلاح نظام یادگیری است.»منادی با اشاره به اجرای این برنامه در چند بخش، توضیح داد: «در حال حاضر، بیش از ۷ هزار کودک در گروه سنی صفر تا ۶ سال تحت پوشش سازمان تعلیم و تربیت قرار دارند. این گام اول در مسیر یکپارچهسازی آموزش از پایهترین مراحل رشد کودک تا آموزش عالی است.»او با تأکید بر نقش کلیدی معلمان در موفقیتهای ملی، گفت: «اگر در دوران جنگ به توفیقاتی دست یافتیم، حاصل تلاش معلمانی بود که توانستند نخبگان را تربیت کنند. امروز نیز تقویت آموزش و پرورش، پیشنیاز تقویت دانشگاهها و تولید ایدههای نوین است.»رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاهها، گفت: «اکنون کیفیت در دانشگاهها مطلوب نیست، اما با تقویت آموزش و پرورش، دانشگاهها نیز ارتقا خواهند یافت. ایران در حال حاضر در جایگاه ۱۷ جهانی میان ۲۰۰ کشور قرار دارد و هدف ما ارتقای این جایگاه در عرصه علمیو آموزشی است.»
حرکت بهسوی مشارکتمحوری
در مدارس
سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز از برنامهریزی برای شورایی کردن امور مدارس و مشارکت فعال معلمان، دانشآموزان و خانوادهها در تصمیمگیریهای آموزشی خبر داد و گفت: «نقش معلمان، دانشآموزان و خانوادهها برای ما بسیار مهم است. بنا داریم با شورایی کردن مدارس، تصمیمگیریها را بهصورت مشارکتی و درونمدرسهای انجام دهیم.»آذرکیش عدالت آموزشی را یکی از دستاوردهای مهم دولت چهاردهم دانست و افزود: «در این جشنواره، هدف ما انطباق با نیازهای جدید و بهرهگیری از روشها، ابزارها و محتوای نوین برای ارتقای تجربه یادگیری و تعامل فرد با محیط آموزشی است.»او با اشاره به تأکید رئیسجمهوری بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: «این سند از دو مسیر در معاونت متوسطه پیگیری میشود؛ اول، تحول در کلاسهای درس با توانمندسازی معلمان و بهرهگیری از طرحهایی چون شمیم و دوم، اصلاحات در مدیریت دانشگاهی.»

