مناف هاشمی: استراتژی مهم ما حمایت از ورزش های همگانی است

عقب‌ماندگی‌ها را جبران می‌کنیم

هدف مجموعه مدیران و دست اندرکاران ورزش ما، اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در جهان است؛ چشم‌اندازی که سید مناف هاشمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان از آن سخن می‌گوید. او به مناسبت هفته دولت در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایران»، از رویکرد شایسته‌سالاری وزارت ورزش سخن گفت و به سه محور اصلی این وزارتخانه اعم از نگاه برابر با مردان در عرصه ورزش زنان، استراتژی حمایت از ورزش همگانی و توجه ویژه به ورزش قهرمانی اشاره کرد.

مهری رنجبر
گروه ورزش 

 رویکرد وزارت ورزش در دولت وفاق را چطور ارزیابی می‌کنید؟
رویکرد دولت وفاق متفاوت است و ملاک آن شایسته‌سالاری، به اعتقاد من شایسته‌سالاری در این دولت حرف اول را می‌زند. همه تلاش‌ها بر این است که کاروان ورزشی ایران بهترین نتایج را در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ ناگویا و المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس کسب کند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورد.
 
این روزها شاهد شکوفایی ورزش بانوان هستیم. به نظر شما این روند تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟
به هر حال ۵۰ درصد جمعیت ایران زنان هستند. تلاش ما این است که همچون سیاست‌های برابری IOC و OCA در اعزام‌ها عدالت رعایت شود و تعداد ورزشکاران زن با مردان برابر باشد. در بازی‌های جهانی چنگدو در چین، زنان ورزشکار ما سه مدال طلا گرفتند؛ این نشان می‌دهد حمایت وزیر و دولت از ورزش زنان کمتر از سایر بخش‌ها نیست. برای جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته، حمایت از ورزش زنان باید بیشتر شود. اکنون در تلاشیم کمپ‌های اختصاصی برای بانوان ورزشکار ایجاد کنیم و بهترین مربیان زن از سراسر دنیا را برای رشته‌های برتر به ایران بیاوریم تا ملی‌پوشان بتوانند مدال‌های بیشتر و خوش‌رنگ‌تری کسب کنند.
 
استراتژی وزارت ورزش برای موفقیت در رویدادهای بین‌المللی بیشتر مدیرمحور و برنامه‌محور است یا نگاه توسعه‌محور و آینده‌نگر دارد؟
مهم‌ترین استراتژی ما حمایت از ورزش همگانی است؛ چرا که به سلامت مردم کمک می‌کند، هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دهد و در نهایت موجب شادابی و نشاط جامعه می‌شود. ورزش همگانی باید از مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و محیط‌های کارگری آغاز شود.
دومین حوزه، ورزش قهرمانی و مدال‌آوری است که از استعدادیابی شروع می‌شود. فدراسیون‌ها در این بخش هماهنگی گسترده‌ای با فدراسیون‌های جهانی دارند و حتی برای کسب کرسی‌های بین‌المللی نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. ما در بخش پشتیبانی، تمام ابزارها و امکانات لازم برای توسعه ورزش قهرمانی، همگانی و بانوان را فراهم می‌کنیم. در تهران زیرساخت‌ها آماده می‌شود و فدراسیون‌ها نیز در زمینه ایجاد کمپ‌ها و شناسایی استعدادها فعال هستند.
 
حمایت‌های مالی دولت، بویژه رئیس‌جمهوری، برای تکرار موفقیت‌ها و صعود ورزشکاران به سکو چقدر مؤثر است؟
علاقه و توجه رئیس‌جمهوری به ورزش باعث شده است کمک‌های قابل‌توجهی از سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سنواتی آینده دریافت کنیم. امیدواریم با استفاده از همه ظرفیت‌ها، نتایجی بهتر از دوره‌های گذشته به دست آوریم.
 
یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های ورزش کشور، پشتیبانی و ایجاد زیرساخت‌هاست. وزارت ورزش چه راهکار و استراتژی برای رفع این مشکل دارد؟
برای افزایش بودجه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، سه تا چهار مسیر را همزمان دنبال می‌کنیم: اعتبارات استانی، اعتبارات ملی، اعتبارات ارزش افزوده و اعتبارات توازن که از طریق نمایندگان مجلس هدایت می‌شود تا پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت، سریع‌تر تکمیل شوند. برخی پروژه‌ها نیز در قالب ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار می‌شود؛ چرا که نگهداری و تکمیل آنها برای دولت سنگین و دشوار است. باید همه این مسیرها را همزمان پیش برد تا پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل شوند و به بهره‌برداری برسند.
 با توجه به شرایط اقتصادی، برخی معتقدند معیشت مردم مهم‌تر از ورزش است؛ در حالی‌که ورزش می‌تواند نشاط اجتماعی ایجاد کند.
وزارت ورزش از نظر حقوق و مزایا جزو دستگاه‌های متوسط و پایین در کشور است. تلاش می‌کنیم در قالب رفاهیات و بسته‌های حمایتی این کاستی را جبران کنیم. در لایحه بودجه ۱۴۰۵ نیز موضوع ترمیم حقوق کارکنان را دنبال می‌کنیم. این منابع از محل‌های مختلف تأمین می‌شود؛ از جمله ماده ۲۷ و اجاره‌ها که بخش زیادی از آن به ۳۱ استان بازمی‌گردد، همچنین از محل اعتبارات ارزش افزوده. سال گذشته وزارت ورزش جزو سه دستگاه آخر از نظر بودجه بود، اما اکنون وضعیت بهبود یافته و تلاش داریم تا پایان سال و در طول سه سال آینده دولت وفاق، به سطح دستگاه‌های متوسط برسیم.
 
بودجه ورزش در سال ۱۴۰۴ با توجه به بازی‌های آسیایی بحرین، کشورهای اسلامی و بازی‌های آسیایی ناگویا کافی خواهد بود؟
در تمام پرداخت‌ها به فدراسیون‌ها برای سه رویداد سال ۱۴۰۴، با توجه به ۹۰ جلسه تخصصی وزیر ورزش با فدراسیون‌ها (که من هم در آنها حضور داشتم) رشته‌های حاضر در چنگدو، کاروان ناشنوایان اعزامی به ژاپن، بازی‌های آسیایی بحرین، بازی‌های کشورهای اسلامی ریاض، بازی‌های آسیایی ناگویا و انتخابی المپیک در اولویت هستند. جدای از اینها اردوها و رقابت‌های دیگری هم در جریان است.
 
ظاهراً امسال ۲۷۸ پروژه در هفته دولت افتتاح شد. توزیع جغرافیایی این پروژه‌ها چگونه است و با چه سرمایه‌ای ساخته شده‌اند؟
در حوزه پروژه‌های عمرانی، امسال ۳۰۰ پروژه در ۳۱ استان با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح شد که عمدتاً مربوط به اعتبارات سال ۱۴۰۳ است. امیدواریم همین تعداد پروژه را در ۲۲ بهمن نیز افتتاح کنیم. علاوه بر اعتبارات اختصاصی به ۳۱ استان، بودجه جدیدی هم به آنها تخصیص داده‌ایم. حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات امسال را از محل ارزش افزوده و اعتبارات استانی تأمین کرده‌ایم. پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ پروژه شهری، روستایی و حتی پروژه‌های بزرگ در قالب شرکت توسعه افتتاح شود. روند رشد پروژه‌ها در سال‌های آینده با توجه به بودجه‌های پیش‌بینی‌شده، در سال ۱۴۰۵ بیشتر خواهد شد.
 
این پروژه‌ها چقدر به اشتغال‌زایی کمک می‌کنند؟
 در حوزه اشتغال‌زایی جوانان، اعتبارات فنی ـ اعتباری پیش‌بینی شده است. در قالب تفاهمنامه با چند بانک، منابعی را اختصاص داده‌ایم تا سهم بیشتری از اعتبارات به موضوع اشتغال جوانان اختصاص یابد. در این زمینه حدود ۱۲۹۰ میلیارد تومان اعتبار در دو بانک قرار داده‌ایم و آنها نیز دو برابر این مبلغ یعنی ۲۶۰۰ میلیارد تومان آورده گذاشته‌اند. در مجموع حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال‌زایی جوانان اختصاص یافته که با هماهنگی و تصویب کارگروه‌های مربوطه پرداخت می‌شود و آثار مثبتی در حوزه اشتغال جوانان خواهد داشت.
 
برای رسیدن سرانه ورزشی ایران به استاندارد جهانی به چه تعداد پروژه نیاز است؟
در حوزه آمایش سرزمینی، رشته‌های مستعد در ۳۱ استان و شهرها شناسایی شده‌اند و سرانه‌های ورزشی هر منطقه نیز مشخص شده است. البته سرانه‌های اختصاصی ورزش با سرانه‌های عمومی که مربوط به شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌هاست، متفاوت است. در مجموع، این سرانه‌ها به ما نشان می‌دهد وضعیت هر استان چگونه است تا در تخصیص‌های بعدی عدالت رعایت و در آینده سراسر کشور از شرایط مشابه و یکسانی برخوردار شود.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و بیست و هفت
 - شماره هشت هزار و هشتصد و بیست و هفت - ۱۳ شهریور ۱۴۰۴