رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان:
کاری مهمتر از تربیت معلم نداریم
غزل رضایی
گروه اجتماعی
شایسته گزینی و استفاده از ظرفیت نخبگان در دانشگاه فرهنگیان مسیر جدیدی برای ارتقای سیستم تعلیم و تربیت کشور است. موضوعی که در یک سال اخیر در رأس برنامههای آموزش و پرورش قرار گرفته است. رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره جذب افراد شایسته برای تربیت معلم در دولت چهاردهم میگوید: «رویکرد ما در دانشگاه فرهنگیان این است که چه کنیم تا منزلت اجتماعی و معیشتی معلم حفظ شود و اینکه چه اقداماتی انجام بدهیم که معلمیبه عنوان انتخاب اول در برگزیدن شغل برای افراد باشد. به جرأت میتوانم بگویم، اتفاقاتی که در این دو سه سال گذشته بویژه در دولت جدید رخ داده، کمک کرده تا این هدف رقم بخورد. در حال حاضر یکی از دغدغههای آموزش و پرورش معیشت معلمان است که سعی میکنیم این مشکل را حل کنیم. اما نکته امیدوارکننده در چند ماه گذشته، بازگشت معلمان است یعنی کسانی که از آموزش و پرورش به دستگاههای دیگر رفته بودند اکنون یا برمیگردند یا از سایر دستگاهها تمایل دارند به آموزش و پرورش بیایند.»
او با تأکید بر شایستهگزینی در جذب معلمان میگوید: «ما کاری مهمتر از تربیت معلم نداریم. بعد از سالها کار در حوزه تعلیم و تربیت معتقدم، معلم با ۳۰ سال خدمت میتواند چندین نسل را تربیت کند و تأثیرگذاری که یک معلم در تربیت افراد دارد هیچ نهادی ندارد. بنابراین قبل از هر کاری باید معلم شایسته تربیت کنیم.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره روشهای نوین جذب معلم در راستای شایستهگزینی نیز توضیح میدهد: «برای اینکه معلم شایسته تربیت کنیم باید اول افراد واجد شرایط را انتخاب کنیم. به همین دلیل شیوههای متعدد انتخاب معلم را طراحی کردیم که یکی از آنها کنکور اختصاصی خود ماست. در دو سال گذشته کنکور اختصاصی اجرا کردیم و همین موجب شد که به مراتب افراد شایستهای را انتخاب کنیم. در واقع کسانی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند از نظر علمیترازهای ۱۰ تا ۱۱ هزار دارند که بجز دانشگاه فرهنگیان میتوانند در دانشگاههای برتر کشور پذیرفته شوند.»
دانشآموزان مستعد بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان میروند
او با اشاره به پذیرش بدون کنکور دانشآموزان مستعد در دانشگاه فرهنگیان میگوید: «مسیر دیگری که اکنون در آن قرار داریم پذیرش استعدادهای برتر است. آموزش و پرورش دانشآموزانی دارد که برخی از آنها استعداد برتر هستند. ممکن است یک نفر در ورزش، یک نفر در هنر و در موارد مختلف از جمله حفظ قرآن استعداد برتر باشد. این افراد مستعد هستند، اما ممکن است در کنکور خیلی موفق نباشند، با این حال ما دانشآموزان مستعد و برتر را جذب میکنیم. شاید آن دانشآموزی که حافظ قرآن است نسبت به دانشآموز معمولی که خوب تست میزند معلم بهتری در آموزش قرآن در مدرسه باشد. یا دانشآموزی که میادین ورزشی ملی و بینالمللی را دیده، اما معدل خوبی ندارد و خوب تست نمیزند، در رشته تخصصی خودش مربی بهتری باشد تا یک فرد عادی و معمولی. بنابراین یک راه این بود که بدون کنکور و آزمون، استعدادهای برتر مدارس را در دانشگاه فرهنگیان جذب کنیم.»
اما چه تعداد دانشآموز از این مسیر جذب دانشگاه فرهنگیان میشوند؟ بروزیی میگوید: «امسال در زمینه دانشآموزان استعداد برتر حدود ۲۸۵۰ نفر را پذیرش میکنیم. تاکنون ۱۷ هزار نفر در این ارزیابی شرکت کردهاند که
۶ هزار نفر از آنها مدارک مورد تأیید داشتند. البته باید این مدارک در معاونتهای ما با همکاری مدارسی که آنها را صادر کردند، تأیید شوند. علاوه بر این باید صلاحیتهای معلمیاین افراد مستعد در کانونهای ارزیابی ما بررسی شود. سال اول است که این طرح اجرایی میشود و انشاءالله حدود ۲۸۵۰ تا ۲۹۰۰ نفر از این مسیر جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.»
برزویی درباره جذب دانشجویان دانشگاههای دیگر به دانشگاه فرهنگیان نیز توضیح میدهد: «یک مسیر دیگر بحث راتبه معلمیاست. در اینجا میتوانیم استعدادهای برتری که در دانشگاههای دیگر غیر از دانشگاه ما درس میخوانند جذب کنیم. بدین شکل دانشگاه فرهنگیان دانشجویان مستعد و توانمند سایر دانشگاههای کشور را شناسایی و ارزیابی کرده و شرایط پذیرش و تحصیل آنها در دانشگاه فرهنگیان را فراهم میکند. البته باید دو سال از تحصیل آن دانشجو گذشته باشد، سپس ما میتوانیم سراغ آنها برویم و از آنها دعوت کنیم برای سال سوم و چهارم تحصیل خود به دانشگاه فرهنگیان بیایند.»
به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر آییننامه راتبه معلمیمطابق با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ او در این باره میگوید: «سال گذشته این آییننامه را مصوب کردیم و انشاالله از سال آینده آن را اجرایی میکنیم. در کنار این موارد، دانشجوی مستعدی که پس از دو سال تحصیل در دانشگاه خود به دانشگاه فرهنگیان میآید باید ۵۰۰ ساعت آموزشهای صلاحیتهای معلمی، فرهنگی و تربیتی بگذراند. دانشجو مدرک خود را از همان دانشگاه قبلی خودش میگیرد اما همزمان معلم آموزش و پرورش خواهد بود و به استخدام آموزش و پرورش درمیآید.»برزویی همچنین درباره استفاده از نخبگان دانشگاههای کشور در دانشگاه فرهنگیان توضیح میدهد: «استفاده از نخبگان دانشگاههای دیگر که در رشتههای مختلف تحصیل میکنند عدالت اجتماعی با رویکرد جدید است. با این طرح ما بهترینها را از همه دانشگاههای کشور و جامعه انتخاب و در دانشگاه فرهنگیان جذب میکنیم. با این اقدامات در آینده جایگاه معلم ویژه خواهد بود، چون اکثریت کسانی که جذب میشوند از نخبگان و مستعدان کشور هستند. با این شیوه خود به خود سطح آموزش کشور بالا میرود. این مسیر کمک میکند با نوآوری که از سوی معلمان نخبه انجام میشود، سطح مدارس بالا برود و به دنبال آن اتفاقات بهتری هم برای دانشآموزان کشورمان رخ بدهد.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سؤال که مهر امسال دانشگاه فرهنگیان چه تعداد دانشجو پذیرش میکند؟ میگوید: «امسال حدود ۳۱هزار نفر از طریق کنکور به دانشگاه فرهنگیان جذب خواهند شد. همچنین ۱۸۰۰ نفر طبق یک آییننامه قدیمیبه نام دومدرکیها جذب میشوند؛ دو مدرکیها کسانی هستند که دو سال از تحصیل خود را در یک دانشگاه دیگر تحصیل کرده بودند و دو سال مابقی را در دانشگاه فرهنگیان درس میخوانند. دوهزار و ۸۵۰ نفر نیز از مسیر استعداد برتر و بدون کنکور جذب میشوند.»



