رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

افت تحصیلی ۴۹ درصد کاهش یافت

عدالت آموزشی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که وزارت آموزش و پرورش در یک سال گذشته برای آن برنامه‌ریزی‌های کلانی کرده است. رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره برنامه‌ریزی‌های این معاونت برای توسعه عدالت آموزشی می‌گوید: ««یکی از موضوعاتی که در سیستم آموزشی کشور باید به آن توجه کرد، موضوع عدالت آموزشی است. رئیس‌جمهوری محترم هم نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد. نکته مهم این است که رئیس‌جمهوری عدالت آموزشی را فقط در تأمین فضاهای آموزشی و منابع خلاصه نکرده، از نظر ایشان عدالت یعنی دانش‌آموزان ما در مدارس دولتی بتوانند آموزش با کیفیت دریافت کنند. در واقع نباید تفاوتی میان دانش‌آموز مدارس دولتی با سایر مدارس وجود داشته باشد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تضمین حق دسترسی عادلانه به آموزش می‌گوید: «عدالت آموزشی یعنی جایگاه اقتصادی و وضعیت درآمدی خانواده منجر به دریافت آموزش‌های متفاوت نشود. در معاونت آموزش ابتدایی سه برنامه کلیدی در رابطه با عدالت آموزشی داریم. برنامه اول در رابطه با تضمین حق دسترسی عادلانه به آموزش؛ در قالب طرح شهید محمودوند است که در راستای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش اجرا می‌شود. خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد در آموزش و پرورش مناطق و نواحی مختلف کشور و همینطور در همکاری که با سازمان‌ها و دستگاه‌های بیرونی داشتیم، موفق شدیم سال گذشته ۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را به مدارس برگردانیم. این آمار بیشترین رقم در سال‌های اخیر است.»
او با اشاره به طرح حامی‌نیز توضیح می‌دهد: «یکی دیگر از برنامه‌های کلیدی ما، طرح «حامی» در راستای عدالت آموزشی است. این طرح برای ایجاد شرایط بهتر یادگیری برای دانش‌آموزانی است که به دلیل‌عدم حمایت خانواده یا شرایط نامناسب نتوانستند در مهارت‌های سواد پایه سطح قابل قبول و مناسبی داشته باشند. برای اینکه شکاف میان آنها با سایر دانش‌آموزان پر شود ما طرح حامی‌را اجرا کردیم.»
حکیم‌زاده درباره تقویت یادگیری دانش‌آموزان نیز توضیح می‌دهد: «بر اساس ارزشیابی نوبت اول،
دانش‌آموزانی که نیازمند توجه بودند شناسایی و برنامه‌های جبرانی با رویکرد مثبت، امید آفرینی و تقویت برگزار کردیم. همه این موارد در کنار آموزش‌های درسی است که برای آنها در نظر گرفته بودیم. نهایتاً در ارزشیابی نوبت دوم نتایج خیلی خوبی بدست آوردیم. به این شکل که در مجموع درس فارسی، ریاضی و علوم که محور ارزیابی ما بودند، حدود
 49 درصد کاهش در افت تحصیلی این دسته از دانش‌آموزان داشتیم که از بهبود وضعیت تحصیلی آنها خبر می‌دهد.»

توسعه مدارس شبانه‌روزی
 برای دختران
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره توزیع متوازن رشته‌ها در مناطق محروم می‌گوید: ««سومین برنامه‌ای که ذیل عدالت آموزشی پیگیری می‌کنیم، توسعه متوازن رشته‌ها در مناطق عشایری است. تعداد دانش‌آموزان عشایری که در رشته‌های نظری درس می‌خوانند به نسبت دانش‌آموزان فنی حرفه‌ای در مقایسه با میانگین کشوری خیلی بیشتر است. به همین دلیل ما باید به سمتی برویم که دانش‌آموزان عشایری در سراسر کشور بتوانند متناسب با بوم و شرایط منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، در رشته‌های فنی حرفه‌ای درس بخوانند و نیازهای خود را متناسب با آن رشته تحصیلی، تأمین کنند.»
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، توسعه مدارس شبانه‌روزی‌ یکی از اقدامات و اهداف مهم برای توسعه عدالت آموزشی است. او در این باره توضیح می‌دهد: «در بسیاری از مناطق عشایری و کم برخوردار مدرسه‌ای برای مقطع متوسطه دوم نیست، بسیاری از دانش‌آموزان عشایری ما خصوصاً دختران، وقتی که دوره ابتدایی را تمام می‌کنند، از تحصیل باز می‌مانند. به همین دلیل یکی از برنامه‌های اصلی ما توسعه مدارس شبانه‌روزی‌ در مناطق عشایری خصوصاً برای دختران است. خوشبختانه سال گذشته توانستیم تعداد این مدارس را از ۱۰۵ به ۱۱۹ برسانیم و در راستای عدالت آموزشی گام برداریم.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و بیست و شش
 - شماره هشت هزار و هشتصد و بیست و شش - ۱۲ شهریور ۱۴۰۴