در حافظه موقت ذخیره شد...
گزارش
سعید یوسفپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان، در کنار جاده میامی ـ عباسآباد، جایی که کارگران در حال نصب ۵ کیلومتر فنس برای حفاظت از یوزها در برابر رانندگانی هستند که از این مسیر پرتردد عبور میکنند، تأکید میکند: «این فنسکشی به تنهایی قطعاً نتیجه مطلوبی ندارد. این فقط بخشی از یک بسته بزرگتر است.»
او از سایر اقدامات میگوید: «ما از طریق اپراتورهای تلفن همراه، پیامکهای هشدار برای رانندگان ارسال میکنیم.
تابلوهای اخطار نصب کردهایم و با مشارکت مردم و تشکلهای زیستمحیطی، روشنایی معابر را بهبود بخشیدهایم. هدف ما این است که از طریق مسئولیت اجتماعی صنایع، بیلبوردهای بزرگ هشدار در طول مسیر نصب کنیم.»
یوسفپور مشکل اصلی را سرعت بالای خودروهای سنگین میداند: «عمده مشکل، خودروهای سنگینی هستند که با سرعت غیرمجاز حرکت میکنند.»
برای حل این مشکل، او از مکاتبات با سندیکای رانندگان ترانزیت خبر میدهد و بر «فرهنگسازی» به عنوان یک ضرورت تأکید میکند.
او به برنامه پایش جادهای اشاره میکند که با حضور همیاران از سراسر کشور، از جمله بندرعباس و زاهدان، انجام شده است: «این پایش بسیار مؤثر بوده. همین چند شب پیش در همین محدوده «الهاک»، دو یوز در فاصله دو- سه متری جاده دیده شدند که حضور همیاران باعث دور شدن آنها از خطر شد.»
او البته به انتقادات از شیوه اجرا اذعان دارد و میگوید: «حتماً باید اصلاحاتی لحاظ کنیم تا بتوانیم آن را بهینهتر کنیم.»
در پاسخ به سؤالی درباره ایجاد زیرگذرها، او توضیح میدهد: «مطالعات نشان داده زیرگذرها هم میتوانند پاسخگو باشند. بخشی از فنسها به سمت همین پلهای زیرگذر هدایت شدهاند. اما مشکل اصلی، رسوبات و سیلابهاست که این گذرگاهها را پر میکند و باید مدام تمیز شوند تا امکان عبور حیوان فراهم شود.»
او به یک مشکل جدی اشاره میکند: «ارسال پیامک هشدار برای مسافران توسط اپراتور همراه اول قطع شده است، اما ایرانسل همچنان فعال است و به مسافران اطلاع میدهد که وارد یک محدوده حساس شدهاند.»
یوسفپور با اشاره به جغرافیای محل، توضیح میدهد: «همین جایی که الان ایستادهایم، بین شهر میامی و روستای عباسآباد، معروف به محور عباسآباد- میامی است.
این محدوده تقریباً ۵۰ کیلومتری همان جایی است که بیشترین تردد و مشاهدات یوزپلنگ در استان سمنان گزارش شده و متأسفانه بیشترین تلفات نیز در همین نقطه رخ داده است. اینجا کریدوری است که یوزها از توران به سمت پناهگاه حیاتوحش خوارتوران و یوزکنام تردد میکنند.»
او میگوید: «عملیات فنسکشی و ایمنسازی چند روزی است که آغاز شده و طبق قرارداد باید تا پایان شهریور به پایان برسد.»
چشمانداز تکمیل پروژه
اگر این ۵ کیلومتر فنسکشی جدید در دو سوی جاده تکمیل شود، در مجموع ۸ کیلومتر به شبکه حفاظتی اضافه خواهد شد. با توجه به اینکه پیشتر ۱۶ کیلومتر فنس در دو طرف جاده نصب شده بود، طول فنسهای اجراشده به ۲۶ کیلومتر از مجموع ۸۰ کیلومتر موردنیاز میرسد. به همین دلیل، یوسفپور تأکید میکند که برای تکمیل این طرح و ایمنسازی کامل محور، حمایت جدی وزارت راه و شهرسازی ضروری است.
این پروژه عمرانی، قدمی است هرچند کوچک، اما امیدوارکننده در مسیر طولانی و دشوار حفاظت از سریعترین گربهسان جهان.


