وزیر فرهنگ در هفته دولت و در دومین نشست خبری خود مطرح کرد
دوره طلایی «انسجام ملی» را سپری میکنیم
گروه فرهنگی: سعیده احسانی راد / همزمان با هفته دولت در نشستی خبری سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ با تشریح عملکرد یک ساله وزارت فرهنگ، دستاوردها، چالشها و برنامههای آینده وزارت فرهنگ به سؤالات خبرنگاران در زمینههای مختلف فرهنگ و هنر پاسخ داد. وزیر فرهنگ در ابتدا با گرامیداشت یاد شهدای دولت، شهید رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و شهدای جنگ ۱۲روزه گفت: «توفیقی است که برای بار دوم در کنار شما خبرنگاران حضور دارم، چرا که این گفتوگوها را مؤثر و مفید میدانم؛ به اعتبار حضور در هفته دولت، در ابتدا سعی میکنم چشماندازی از عملکرد وزارت بیان کنم.» او با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی هم ذکر کردم که دو تغییر در کشور ایجاد شده است؛ تغییرات اجتماعی و فناورانه، افزود: «ایران حال حاضر با دهههای قبلی بسیار تفاوت دارد به همین دلیل اگر تغییرات اجتماعی را نبینیم راه حلهایمان متناسب با میدان نخواهد بود.»
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در مورد تغییرات اجتماعی شاهد اتفاقات مختلفی بودیم گفت: «متأسفانه به علل مختلف سرمایه اجتماعی نظام در گروههای مرجع (که اصحاب رسانه یکی از آنها محسوب میشود) افول یافته است و یکی از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ در یک سال اخیر تعامل بیشتری با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده است.»
او اضافه کرد: «به علل مختلف از جمله اتفاقات سال۱۴۰۱ میان نظام حکمرانی با هنرمندان، سینماگران و حوزههای مختلف هنری فاصله افتاد.دنبال مقصر نیستیم اما به نظر میآید باید تجدید نظر کرد؛ هم در توسعه ایران و هم در رفع تهدیدات و اهمیت گروههای مرجع که چقدر حضور داشته باشند، در سال اخیر که حتماً رضایتبخش هم نبوده و عمق گسستها زیادتر بوده با اقداماتی که صورت گرفت، میشود این مسیر را رو به پیشرفت دانست، تا مشکلات حل شود.»
اتحاد مقدس رویکرد وجودی است
صالحی با تأکید بر این نکته که رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود با واژهسازی سپر پولادین اتحاد مقدس شعار ندادند بلکه این امر یک رویکرد وجودی است، گفت: «همه ما ایرانیان در کنار هم، باید برای ناکام گذاشتن طمع بیگانگان تلاش کنیم؛ کسانی میخواستند چیزی از ایران باقی نماند و در این زمینه با مقاومت ملت و دفاع نظامی خوب ناکام ماندند.»
وزیر فرهنگ تصریح کرد: «البته ضربه زدند و لطماتی وارد کردند و عزیزانی شهید شدند اما رویاهای آنها بالا بود و در آن ناکام ماندند. امیدوار هستیم در زیر چتر این سپر پولادین اتحاد مقدس برای ایران کار کنیم و گام برداریم؛ امیدوار هستم جلسه ما نیز در این راستا باشد.»
در جشنوارههای فجر ۱۴۰۳
شاهد اقبال وسیعتر هنرمندان بودیم
وزیر فرهنگ در ادامه به نتایج این رویکرد پرداخت و گفت: «در جشنوارههای فجر ۱۴۰۳ شاهد اقبال وسیعتر هنرمندان بودیم، مسألهای که قابل تردید و تشویق نیست. بخش وسیعتری از هنرمندان اگر نگوییم قهر، اما در جشنوارهها حضور یافتند.» او نتیجه دیگر این رویکرد را که در جنگ ۱۲روزه دانست و اینطور گفت: «در این حماسه اقشار وسیعی از هنرمندان حضور یافتند و سهم قابل توجهی در مقاومت و دفاع ملی داشتند؛ باید درنظر داشت که تعاملات وزارت فرهنگ در این حوزه بیاثر نبوده است.»
وزیر فرهنگ با بیان این نکته که ما مسیر رویکردیمان در بحث تغییرات اجتماعی گروههای مرجع و اصحاب فرهنگ و هنر هستند، تصریح کرد: «باب تعامل، ارتباط و اینکه وزارت فرهنگ خانه آنهاست را در دستور کار قرار دادیم.»
برش بودجهای استانی در سال 1404
صالحی با تأکید بر این نکته که مسیری که در دولت دوازدهم مورد توجه قرار دادیم این بود که ایران فقط تهران نیست و باید تمام استانها را در تمام زمینهها جدی بگیریم، گفت: «تمام معاونتها برش بودجهای استانی خود را در سال ۱۴۰۴ ارائه کردهاند و هر معاونت موظف است که بگوید چه میزان برای استان و هر استان چه میزان برای شهرستان در نظر گرفته است.»
تقلیل ۶ معاونت وزارت فرهنگ به ۵ معاونت
صالحی در مورد تغییر ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «بحث چابکسازی وزارتخانهها و کاهش فضای ساختاری و بازخوانی ساختاری در برنامههای ششم و هفتم توسعه مطرح شده که در برنامه هفتم حدود ۲۰ درصد است.همچنین در دولت دوازدهم این بحث مطرح بود که وزارتخانهها نباید بیشتر از ۵ معاونت داشته باشند و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶ معاونت داشتیم. بنابراین در همان دوره قرار شد این کار شروع شود. اواخر دولت دوازدهم به همهگیری کرونا خوردیم و خواستیم در آن شرایط این کار متوقف شود. این کار فقط متوقف شد و قرار نبود کنار گذاشته شود. در دولت سیزدهم هم به جد دنبال میشد. بنابراین مسأله اصرار بالادستی دارد و در برابر یک الزام قرار داریم. در این مواقع برخی موارد با این عملکرد گره میخورد مثلاً بودجه. در حوزه دفتر و اداره کل هم برداشت سازمان اداری و استخدامی دفتر و اداره کل از نظر جایگاه همسان است. سازمان برنامه و بودجه هم آن را از جهت بودجه یکسان میداند.» صالحی با بیان اینکه معاون قرآنی از ابتدا درباره تغییرات اطلاع داشت، زیرا وزارت فرهنگ تحت پرسش و فشار بود تا این تغییرات در معاونت قرآنی انجام شود، افزود: «در ارتباط با تغییرات در زیرشاخهها، مطمئن هستم که معاونتهای مختلف از روند آن اطلاع دارند.»
وضعیت تولید کاغذ داخل
وزیر فرهنگ در مورد وضعیت تولید کاغذ داخل و چرایی استفاده نشدن آن توضیح داد:« بحث تولید کاغذ در دولت سیزدهم مطرح بود و قدمهایی جلو آمد. اما در دولت چهاردهم بخش قابل توجهی از تولیدات کاغذ مازندران و پارس در حوزه کتابهای درسی بود و در حوزه نشر مقدار کمی از آنها استفاده شد.» صالحی اظهار کرد: «اینکه مقبول بود یا نبود بحث دیگری است که باید از ناشران جویا شوید. بخش اصلی کارخانه کاغذ مازندران در حوزه درسی بود که در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ استفاد کرد.»
مسأله شرعی فیلم «قاتل و وحشی»
صالحی درباره وضعیت نمایش فیلم «قاتل و وحشی» حمید نعمتالله، تصریح کرد: «عمدهترین مسأله «قاتل و وحشی» مسأله شرعی است و مسأله حضور بازیگر زن با موی تراشیده مطرح شده است. در موارد و فیلمهای دیگر بازیگر به طور کلی در طول فیلم با حالت مدنظر حضور مستمر نداشته است. الان هم همان مشکل برای نمایش فیلم وجود دارد و تا الان مشکل از این زاویه حل نشده است. من به عنوان سیدعباس صالحی شاید نظر دیگری داشته باشم ولی در این ساختار و به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد باید به نکات توجه کرد.»
مقدمات حضور هنرمندان خارج نشین
فراهم شده است
وزیر فرهنگ درباره حمایت از اعتماد دوباره هنرمندان و برنامه برای حمایت از هنرمندان خارجنشین و بازگشتشان به ایران، یادآور شد: «عدهای در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نشان دادند جانمایه وطندوستی را دارند و فرصت فعالیت برای این هنرمندان چه در ایران و یا خارج از ایران وجود دارد. این نگاه در حاکمیت نظام وجود دارد ولی عدهای در این میانه نمیخواهند به این باور برسند که شرایط و زمانه تغییر کرده است و مانعتراشی میکنند. ما از نظر انسجام ملی در دورهای طلایی حضور داریم که ناشی از کنار هم قرار گرفتن وطندوستان است. درخواستهایی برای بازگشت به ایران وجود داشته و مقدماتی شروع شده و کارهایی انجام شده تا برخی هنرمندان خارج از ایران در صورت تمایل فردی به کشور بیایند.»
حضور 60 خبرنگار خارجی در جنگ 12 روزه
وزیر فرهنگ با اشاره به حضور خبرنگاران خارجی در ایام جنگ ۱۲روزه اظهار کرد: «کمیته مشترکی در معاونت رسانهای داشتیم که خوب کار کرد و در هماهنگی با وزارت خارجه و نهادهای امنیتی بود. برداشت ما این بود که آمدن رسانههای خارجی و سردبیران و خبرنگاران شناخته شده به روایت درست از ایران کمک میکند و این بمباران رسانهای علیه ایران با حضور آنها تَرَک برمیدارد. این کمیته در حال فعالیت است و هماهنگی خوبی میان ما وجود دارد که یکی از محصولات آن حضور این ۶۰ خبرنگار بود و ادامه خواهد داشت. سطح اشخاص قابل اعتنا بود و پژواکهای رسانهای قابل توجهی داشتند. این را یک رویکرد میدانیم تا مسیر سریعتری برای رسانههای خارجی داشته باشیم.»
بودجه وزارت فرهنگ بهصورت جزئی و دقیق
در سامانه بارگذاری خواهد شد
صالحی درباره شفافسازی بودجه نیز اینطور توضیح داد: «امسال، برنامه بودجه وزارت فرهنگ بهصورت جزئی و دقیق در سامانه بارگذاری خواهد شد و بهصورت شفاف در دسترس عموم قرار میگیرد؛ در این فرآیند شفافسازی، خود را در معرض نقد قرار میدهیم، چراکه معتقد هستیم نقد، هدیهای الهی است.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه قرار گرفتن در مسیر شفافیت، با خرد و فکر جمعی همراه میشود و فرصتی جدی برای پیشگیری از فساد فراهم میکند، گفت: «یکی دیگر از اقداماتی که در حال انجام است، مربوط به حوزه موسیقی، سینما و تئاتر است؛ جایی که با دو مشکل اصلی اقتصادی مواجه هستیم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «مشکل دوم در حوزه اقتصاد فرهنگ، کمبود نقدینگی و پایین بودن گردش مالی در این حوزه است؛ بهگونهای که نسبت به دیگر حوزهها، جریان پول در این بخش بسیار محدودتر است.»
برش
استعلامات باعث تأخیر در انتصابها شد
وزیر فرهنگ در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره اینکه چرا مدیرکلهای معاونت هنری دیر مشخص شد؟ در حالیکه بارها خانم رضایی اعلام کردند که این مدیرها مشخص شدند و این کندی باعث ایجاد حاشیهها شد، گفت: «گاهی اوقات به دلیل تأخیرهایی است که در انتخاب بوده و بخش بعدی تأخیر در استعلامات است. در قانون مشاغل حساس مراجع متعدد شدند و همه مراکز باید نظر بدهند تا امکان انتصاب باشد. بخش قابل توجهی از معرفی نشدن مدیران کل در آنجا ناشی از همین مسأله بود. چون پاسخ قطعی نیامده انتصاب قطعی هم صورت نگرفته است.»



