معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

نقشه پیشرفت ریلی در ۵ کریدور استراتژیک

۳ هزار کیلومتر پروژه خط آهن در دولت چهاردهم اجرا می‌شود

 عملکرد بخش ریلی در اولین سال دولت، با دستاوردهای قابل توجهی در حوزه احداث و توسعه خطوط همراه بوده است. بر اساس اعلام معاون ساخت و توسعه راه آهن، در این مدت ۱۱۲ کیلومتر ریل‌گذاری جدید انجام و عملیات زیرسازی برای ۱۴۷ کیلومتر دیگر به پایان رسید.

جزئیات پروژه‌های کلان ریلی
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل، در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران»، مهم‌ترین دستاوردهای این بخش را برشمرد.
وی پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان را به عنوان شاه‌بیت پیشرفت‌های سال گذشته عنوان کرد و گفت: «۹۲ کیلومتر از ریل‌گذاری انجام‌شده در سال گذشته، مختص این پروژه است. پیشرفت فیزیکی این مسیر مهم از ۷۱ به ۸۳ درصد ارتقا یافته و برنامه‌ریزی شده است تا اتصال ریلی چابهار به زاهدان تا پایان سال‌جاری محقق شود که با توجه به گستردگی و اهمیت طرح، در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی اتفاق بزرگی است.»
 خطیبی با اشاره فعالیت‌ها و دستاوردهای مختلف بخش زیرساخت ریلی در یکسال گذشته، گفت: «92کیلومتر از عملیات ریل‌گذاری در سال گذشته مربوط به پروژه مهم و تأثیرگذار، راه‌آهن چابهار-زاهدان است. سال گذشته همچنین 10 هزار مترمربع، در بخش  ساختمانی و ایستگاه‌های راه‌آهن ساخته شده که 3 هزار متر مربع مختص راه‌آهن چابهار-زاهدان است.»
  ریل‌گذاری مسیر چابهار-زاهدان از پروژه‌های مهم حمل‌و‌نقل ریلی است که در سال‌های گذشته میانگین پیشرفت سالانه آن حدود ۵ درصد بوده اما در یکسال اخیر پیشرفت ساخت مناسب بوده و قرار است تا پایان سال ریل چابهار به زاهدان متصل شود.
 راه آهن چابهار - زاهدان در کریدور شمال - جنوب در شرق کشور واقع است که تکمیل آن تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می‌کند. به گفته خطیبی بخش اول این راه‌آهن در محدوده چابهار از چابهار تا زاهدان، است و قسمت دوم مسیر هم از زاهدان به سمت مشهد ادامه دارد. تحول ترانزیتی و حمل‌و‌نقل کالا با تکمیل راه‌آهن چابهار جزو اهداف بالا دستی است. کل طرح پیشرفت بالای 82 درصد دارد، این مسیر ۶۳۴ کیلومتر است که بخش زاهدان تا خاش به بهره‌برداری رسیده و برنامه این است بخش چابهار تا زاهدان نیز تا پایان سال تکمیل شود.

اولویت‌های ملی و اتصال استان‌ها
به گفته معاون شرکت ساخت، محور ریلی زاهدان-مشهد، درود-خرم آباد-اندیمشک (به طول 333 کیلومتر)، شیراز-بوشهرو رشت-آستارا از پروژه‌های مهم دیگر حوزه راه‌آهن است که در حال اجرا است.  وی افزود: «تملک اراضی 40کیلومتر راه‌آهن رشت-آستارا با تأمین مالی سازمان برنامه و بودجه، صورت گرفته و 100 درصد تملک اراضی این پروژه در حال انجام است. رشت-آستارا به طول 164 کیلومتر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی در کریدور شمال-جنوب است که تکمیل آن، به عنوان اولویت طرح‌های زیرساختی در حال اجرا در دولت مطرح است.  بنا بر اظهارت متولیان ساخت این راه آهن، تا پایان سال تملک اراضی راه‌آهن رشت- آستارا به پایان می‌رسد و زمان برای اتصال ریل از بندر شمالی آستار تا بندر جنوبی بندرعباس کوتاه می‌شود.

 اتصال 2 استان به شبکه ریل سراسری
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن از تحقق رویای ریلی دو استان خبر داد و گفت: «پروژه مبارکه-شهرکرد با ۹۰ کیلومتر طول، با پیشرفت فیزیکی ۶۶ درصدی، تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد و استان چهارمحال و بختیاری را به شبکه متصل می‌کند.» خطیبی تسریع در ساخت راه‌آهن میانه-اردبیل را یکی دیگر از اولویت‌های توسعه ریل عنوان کرد و گفت: «امسال 19 کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری شده است. این مسیر 175 کیلومتر طول دارد. با افتتاح این خط استان اردبیل، به عنوان بیست و چهارمین مرکز استان، به شبکه ریلی متصل می‌شود.» معاون توسعه راه آهن، بهره‌برداری از ریل میانه-اردبیل و چابهار- زاهدان تا پایان  امسال را برنامه بخش حمل‌و‌نقل ریلی عنوان کرد و گفت: «راه‌آهن میانه-اردبیل 93 درصد و راه‌آهن چابهار-زاهدان 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.»
بر اساس این گزارش بیش از یک دهه راه‌آهن اردبیل و میانه به طول انجامیده که با تأکید دولت و با پیشرفت فیزیکی بالا در این پروژه، تا پایان امسال این راه‌آهن افتتاح می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌های میان مدت و بلند مدت حوزه توسعه ریلی کشور، گفت: «راه‌آهن مبارکه -شهرکرد به طول 90 کیلومتر، پیشرفت فیزیکی 66 درصد دارد، بنابراین این خط تا انتهای سال 1405 به بهره‌برداری می‌سد. همچنین اتمام راه‌آهن درود-خرم آباد برای انتهای 1406 یا ابتدای 1407 پیش‌بینی شده است. به این ترتیب علاوه بر اردبیل، دو مرکز استان لرستان و چهارمحل و بختیاری به شبکه سراسری راه‌آهن کشور متصل می‌شود.»

طرح راهبردی اتصال به عراق
یکی دیگر از خطوط مهم و ترانزیتی کشور، اتصال راه‌آهن از طریق کرمانشاه به راه‌آهن عراق است. خطیبی با اشاره به این خط ریلی استراتژیک، کرمانشاه-خسروی به طول 263 کیلومتر گفت: «ساخت و تکمیل راه‌آهن کرمانشاه تا اسلام آباد غرب در دست اقدام است. برنامه این است حداکثر ظرف 2 سال (1406) مسیر تکمیل و صدای سوت قطار در اسلام آباد غرب شنیده شود.»
به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در بخش ریلی چند رویکرد اسناد بالادستی مانند ماده 56 و 48 قانون برنامه هفتم توسعه در دستور کار است که تکمیل خطوطی که در کریدورهای اصلی قرار گرفته اولویت دارد. وی افزود: «تکمیل راه‌آهن غرب و همچنین تکمیل پروژه‌هایی مانند راه‌آهن اردبیل یا چهارمحال و بختیاری که از سال‌های قبل شروع شده و پیشرفت فیزیکی بالایی دارد، از دیگر اولویت‌های ساخت در حوزه ریلی است.»
خطیبی با اشاره به منابع مورد نیاز در توسعه حمل‌و‌نقل ریلی گفت: «برای تکمیل تمام کریدورهای ریلی که شرکت ساخت در حال اجرا دارد حدود 10 میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم. این پروژه‌ها 3 هزار کیلومتر است که در مناطق مختلف کشور واقع شده و جزو اسناد کلان کشور است. این اعتبار عمدتاً از منابع دولتی تأمین خواهد شد.در حال حاضر تکمیل راه‌آهن چابهار-خاش و رشت آستارا، مهم‌ترین اولویت‌های در حال اجرای ساخت راه‌آهن در کشور است.»  

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و نوزده
 - شماره هشت هزار و هشتصد و نوزده - ۰۳ شهریور ۱۴۰۴