برلیانس؛ خودروی چینی که راه خود را به ایران باز کرد

خودروهای چینی وقتی وارد بازار ایران شدند، با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودند. در ابتدا، کمتر کسی تصور می‌کرد که خودروهایی با برند چینی بتوانند رقابت جدی با برندهای معروف ژاپنی یا کره‌ای داشته باشند.   برلیانس در ابتدا به صورت وارداتی وارد ایران شد. مدل‌هایی چون برلیانس H220 و H230 در سال 1393 به بازار آمدند. این خودروها با موتورهایی با حجم ۱.۵ لیتر و قدرت حدود ۱۰۳ اسب بخار، گزینه‌ای مناسب برای کسانی بودند که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری کمتر بودند.  با گذشت زمان و همکاری با سایپا، مونتاژ مدل‌های جدیدتر برلیانس در ایران آغاز شد. یکی از مدل‌های مشهور در این دسته برلیانس H300 بود که موتور ۱.۶ لیتری داشت و قدرت آن به ۱۱۵ اسب بخار می‌رسید. این مدل‌ها در مقایسه با نسخه‌های قبلی کمی پیشرفته‌تر بودند و امکاناتی مثل سانروف، آینه‌های برقی، و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) داشتند. همچنین، برلیانس H330 با همان موتور ۱.۶ لیتری، اما با فضای داخلی بزرگ‌تر و طراحی جذاب‌تر، به بازار آمد. این مدل‌ها بیشتر مورد توجه افرادی قرار گرفتند که به دنبال یک خودروی چینی با قیمت مناسب و مشخصات فنی متناسب با نیازهای روزمره بودند. با وجود قیمت مناسب و طراحی قابل قبول، برلیانس نتوانست آن‌طور که باید در دل مشتریان ایرانی جایگاهی ویژه پیدا کند. رقابت با خودروهایی چون کیا سراتو، هیوندای i20 و پژو ۲۰۶ که در بازار ایران طرفداران زیادی داشتند، کار را برای برلیانس سخت کرد در نهایت، برلیانس بیشتر به‌عنوان خودرویی با هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین و طراحی ساده شناخته شد. البته مدل‌های مختلف این خودرو همچنان در بازار دست دوم طرفدار دارد.