اخبار

تأکید وزرای راه ایران و قزاقستان بر توسعه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر حمل ‌و نقل قزاقستان برای توسعه همکاری‌های حمل ‌و نقلی و تدوین نقشه راه مشترک توافق کردند.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی کشورمان که محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور را برای شرکت در سومین اجلاس کشورهای خشکی‌بست (Land Lock) سازمان ملل در بندر آوازه ترکمنستان همراهی می‌کرد، با نورلان سورانبایف وزیر حمل ‌و نقل قزاقستان دیدار کرد.
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار که با هدف تقویت همکاری‌های حمل‌ و نقلی و تدوین نقشه راه مشترک میان دو کشور برگزار شد، ضمن تبریک به همتای قزاقی به مناسبت انتصاب اخیر، از مواضع سازنده قزاقستان در حمایت از ایران از جمله در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، قدردانی کرد و سفرهای متقابل مقامات عالی‌رتبه طرفین را بیانگر سطح عالی همکاری ها دانست.
صادق ضمن تأکید بر اهمیت توسعه ترانزیت و پروژه‌های زیرساختی مشترک به نقشه راه مسیر شرقی راهگذر شمال-جنوب که با محوریت قزاقستان و همکاری سایر کشورها تدوین شده است، اشاره کرد و خواستار پیگیری‌های لازم و جدیت طرف قزاقستانی در تسریع اجرای مفاد سند همکاری شد که توسط معاونین وزرای حمل‌ و نقل کشورهای قزاقستان، روسیه، ترکمنستان و ایران به امضا رسیده بود.
در ادامه، ضرورت و اهمیت تقویت شقوق حمل‌ میان دو کشور و نیز اهم ملاحظات طرفین مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پیشنهاد تدوین یک سند پنج‌ساله جامع برای تمامی بخش‌های حمل‌ و نقلی کشور مطرح شد که مورد استقبال نورلان سورانبایف وزیر حمل‌ و نقل قزاقستان قرار گرفت و بر عدم محدودیت پذیرش پروازهای ایرانی تأکید کرد.
سپس طرفین بر سر بررسی عاجل ظرفیت‌های دریای خزر برای جهش همکاری‌های حمل‌ و نقلی توافق کردند و وزیر حمل‌ و نقل قزاقستان پیشنهاد همکاری در پروژه‌های مشابه «پل خزر» با کشور آذربایجان را مطرح کرد که با استقبال همتای ایرانی مواجه و مقرر شد جزئیات مراتب مورد بررسی و پیشبرد قرار گیرد.
همچنین در جریان مذاکرات مربوط به تحقق هدفگذاری سه میلیارد دلاری تجارت طرفین به توسعه بنادر ایران و افزایش تردد تجاری از طریق تنوع‌بخشی مسیرهای حمل‌ و نقلی به بنادر ایران توجه ویژه ای شد و برگزاری نشست‌های چندجانبه با حضور کشورهای همسایه برای ارتقای همکاری‌های لجستیکی، به ‌تفکیک مسیرهای منتهی به قفقاز و اروپا، مورد تأکید قرار گرفت.
در پایان، وزرای دو کشور برای تشکیل کمیته مشترک تدوین اسناد همکاری و نقشه راه جامع ایران و قزاقستان پیش از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آستانه توافق کردند و مقرر شد برای تسریع در برنامه‌ریزی‌های آینده، جلسات دورسخنی برگزار شود.

 

نوسازی ناوگان مسافری با ورود 3 هزار اتوبوس بین شهری

ناوگان مسافری جاده‌ای به حدود 8 هزار اتوبوس بین شهری نیاز دارد تا کمبودها در این بخش مهم حمل و نقلی رفع شود. رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به موضوع نوسازی ناوگان گفت: «با وجود طرح‌ها و برنامه‌های مختلف، در سال‌های اخیر نوسازی ناوگان که قرار بود از واردات و تولید داخل انجام گیرد، موفق نبوده است.»
وی افزود: «سال گذشته واردات اتوبوس شروع شد اما فقط ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور شده ‌است؛ چند دستگاه هم در گمرکات منتظر ترخیص هستند، برای ایام اربعین در چند روز اخیر 25 دستگاه اتوبوس وارد شده و احتمالاً 40 دستگاه دیگر هم وارد شود.»
اکبری خاطرنشان کرد: «امیدواریم تا آخر امسال یک هزار دستگاه و تا پایان سال آینده ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید و در مجموع 3 هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کنیم.»
وی با اشاره به شروع سفرهای اربعین گفت: «طرح اربعین از اول مرداد امسال شروع شده و تا سه روز بعد از اربعین ادامه می‌یابد و بعد از آن طرح سفرهای دهه پایانی ماه صفر را داریم که حجم زیادی زائر به مشهد می‌روند.»
وی با بیان اینکه سازمان راهداری تدارک ویژه‌ای برای این روزها در نظر گرفته‌ است و مدیران استانی در پایانه‌ها مستقر شده‌اند تا اگر مشکلاتی از نظر کمبود بلیت پیش آمد، بتوانند برطرف کنند، افزود: «پیش‌بینی ما این بود که اگر ۵ درصد به زائران اتوبوسی امسال افزوده شود، نیاز به ۱۱ هزار دستگاه خواهیم داشت در حالی ۶ هزار دستگاه اتوبوس داریم و کمتر از ۵ هزار دستگاه کمبود داریم. برای جبران کمبود اتوبوس از ناوگان دستگاه‌های دولتی و نیز شرکت‌های طرف قرارداد با صنایع مذاکره کردیم و توانستیم ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور را برای دستگاه‌ها اخذ کنیم که از ۲۱ تا ۲۷ مرداد ناوگان دستگاه‌های اجرایی در اختیار زوار اربعین باشد و به جد پیگیری این موضوع هستیم. در برخی استان‌ها توانسته‌ایم بخشی از ناوگان صنایع را به چرخه اربعین اضافه کنیم.»
اکبری گفت: «امسال برای یکسان‌سازی نرخ کرایه سفر مسافت مراکز استان‌ها تا مرز را بر اساس نفر-کیلومتر محاسبه کردیم که ۱۸۲۷ تومان به ازای هر نفر-کیلومتر شد. مثلاً از تهران تا مهران ۸۸۰ هزار تومان برای اتوبوس ۴۴ نفره و یک میلیون و ۴۶۲ هزار تومان برای ناوگان ۲۵ نفره است و یک میلیون و ۱۴۳ هزار تومان هم برای اتوبوس‌های ۳۲ نفره خواهد بود. تمامی نرخ‌های بلیت پایانه‌های مرزی بعد از اربعین به نرخ سابق خود بازمی‌گردد و تقریباً قیمت بلیت‌ها نصف می‌شود.»

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و هفت
 - شماره هشت هزار و هشتصد و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۴