بهترین و برترین کالا را به طور آنلاین بخرید

آرزوکیهان
گروه علم و فناوری

در دنیای پرهیاهوی خرید آنلاین، جایی که انتخاب‌های بی‌پایان می‌توانند سردرگمی‌ایجاد کنند، هوش مصنوعی وارد میدان شده تا تجربه‌ای شخصی و هوشمندانه را رقم بزند؛ تجربه‌ای که در آن هر کلیک، گامی‌به‌سوی انتخابی دقیق‌تر و هماهنگ‌تر با سلیقه کاربر است تا بتواند راحت‌تر مناسب‌ترین لباس را به صورت آنلاین خریداری کند.
در این حوزه استارتاپ‌های مختلفی در حال فعالیت هستند و در این میان، یکی از بهترین نمونه‌ها را می‌توان استارتاپ Daydream دانست. 
در حالی‌که غول‌های فناوری ازجمله متا، آمازون، گوگل و OpenAI نیز وارد این حوزه شده‌اند، اما برگ برنده این پلتفرم، در شناخت عمیق‌تر از صنعت مد و خرده‌فروشی است. این استارتاپ، به کاربر کمک می‌کند بدون هدر دادن وقت برای دیدن صدها دست لباس و کیف و کفش، خرید آنلاین شخصی‌تر و دقیق‌تری داشته باشد، درست مانند اینکه از یک مشاور مد و لباس کمک گرفته باشد. تنها کافی است کاربر دقیقاً مشخص کند با چه هدفی و دنبال چه محصولی است، تا این اپلیکیشن به وی کمک کند.«جولی بورنستین»، مدیرعامل این استارتاپ دراین باره به CNN می‌گوید: «پلتفرم Daydream که تاکنون ۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی چون Google Ventures و «کارلی کلاوس»، مدل مشهور آمریکایی جذب سرمایه داشته، درست مانند یک مشاور مد و لباس دیجیتال عمل می‌کند. به دنبال اعلام نیاز کاربران، این اپ با فناوری تشخیص متن هوشمند خود، پیشنهادهایی از میان بیش از ۸ هزار برند، به کاربر ارائه می‌دهد. در این پلتفرم، هوش مصنوعی با تحلیل رفتار کاربر در زمینه خرید، سلیقه وی را شناسایی می‌کند و درست مانند یک مشاور مد، محصولاتی متناسب با سلیقه، بودجه و نیاز خاص فرد پیشنهاد می‌دهد.
 چت بات این پلتفرم مانند یک انسان به سؤالات مشتری پاسخ می‌دهد و کاربر را در زمینه‌های مختلف، از انتخاب سایز تا ست کردن لباس‌ها راهنمایی می‌کند.
این پلتفرم برخلاف بسیاری از بازیگران بزرگ تجارت الکترونیک، از نمایش محصولات بر اساس تبلیغات پولی خودداری کرده و تأکید دارد که اولویت نمایش باید بر اساس تناسب واقعی با نیاز کاربر باشد، نه پرداخت برندها. در مقابل، هنگام نهایی‌ کردن خرید، کاربران به وب‌سایت برند اصلی هدایت می‌شوند و Daydream در ازای فروش، ۲۰ درصد سهم دریافت می‌کند.
این شرکت همچنان در حال بهینه‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی خود و جمع‌آوری بازخورد کاربران است. نسخه آزمایشی وب این پلتفرم، ماه گذشته به‌صورت عمومی‌در دسترس قرار گرفت و استقبال زیادی از آن شد. قرار است اپلیکیشن آن نیز پاییز امسال عرضه شود.
آینده استفاده از هوش مصنوعی در مد، فراتر از خرید خواهد بود و در آینده، خریداران می‌توانند با کمک این فناوری، آیتم‌های مدنظر خود را با لباس‌های موجود در کمدشان ترکیب و هماهنگ کنند.