ساخت کامپیوتر با قطعات اسباب‌بازی

محبوبه ستارزاده
گروه علم و فناوری


شاید دنیای برخی یوتیوبرها تنها به تبلیغات گردشگری، انواع کالا و... محدود شود اما Shadowman39 با بقیه فرق دارد و در کانال یوتیوب خود دست به کارهایی خلاقانه می‌زند. این یوتیوبر 39 ساله که برای گیم‌ها هم تولید محتوا می‌کند، به تازگی با کمک قطعات اسباب‌بازی K’NEX، یک کامپیوتر کاربردی خلق کرده است؛ کامپیوتری که عملیات ریاضی را به راحتی انجام می‌دهد، اعداد را می‌شناسد و جمع و تفریق انجام می‌دهد.
K’NEX، اسباب‌بازی پلاستیکی رنگارنگی که همچون لگو می‌توان سازه‌های مختلفی با آن ساخت و با ترن هوایی و برج‌هایش شناخته می‌شود، حالا هویت جدیدی به خود گرفته و به قاب یک کامپیوتر مکانیکی ۸ بیتی کاملاً کاربردی تبدیل شده است. این یوتیوبر با استفاده از اهرم‌ها و چرخ‌دنده‌ها، یک واحد محاسبه و منطق(ALU) ساخته و هر اهرم نشان دهنده یک بیت(0 یا 1) است. (ALU، بخشی از CPU است که تمام محاسبات و پردازش‌های اصلی را انجام می‌دهد).
این کامپیوتر که از میله‌ها، رابط‌ها و چرخ‌دنده‌های K’NEX ساخته شده، قادر به پردازش اعداد بین ۰ تا ۲۵۵ در حالت صفر و یک است و برای ذخیره اعداد هم از رجیسترهای مکانیکی استفاده شده است. رجیستر، یک حافظه بسیار کوچک و پرسرعت در داخل پردازنده است که برای نگهداری موقت داده‌ها، دستورالعمل‌ها و آدرس‌های حافظه مورد نیاز برای پردازش استفاده می‌شود. هر رجیستر شامل ردیفی از اهرم‌هاست و موقعیت هر اهرم نشان‌دهنده یک بیت (۰ یا ۱) است.
برای استفاده از کامپیوتر، ابتدا دو عدد ورودی با تنظیم اهرم‌ها به صورت دستی مشخص می‌شوند و سپس یک سیستم مکانیکی دندانه‌دار (رک و پینیون) محاسبه را انجام می‌دهد. 
دستگاه به آرامی و قطعه به قطعه، محاسبات را انجام و نتیجه نهایی را نشان می‌دهد. هر کلیک و تق تق قطعات، نشان دهنده یک مرحله از عملیات است و برخلاف دستگاه‌های الکترونیکی، این دستگاه هر بخش از فرآیند را به صورت فیزیکی نشان می‌دهد. ازآنجا که قطعات پلاستیکی خم می‌شوند و امکان شل شدن اتصالات در طول زمان وجود دارد، برخی نسبت به عملکرد این کامپیوتر با دیده تردید نگاه می‌کردند اما این یوتیوبر موفق شد مشکل را حل کند.
 وی از سیستم مکانیکی مورد استفاده در ماشین‌های اسباب‌بازی به عنوان نیروی مورد نیاز پردازش استفاده کرد تا بیت‌ها پردازش شوند. طراحی این کامپیوتر شباهت زیادی به ماشین حساب‌های مکانیکی قرن نوزدهم دارد که در آنها نیز از چرخ دنده‌ها و قطعات متحرک برای حل مسائل ریاضی استفاده می‌شد. این اولین بار نیست که Shadowman39 با قطعات پلاستیکی خودنمایی می‌کند و پیش از این هم یک دستگاه Skeeball در اندازه واقعی ساخته بود. Skeeball یک بازی سرگرم‌کننده در شهربازی است که در آن بازیکنان توپ‌ها را روی سطحی شیب‌دار پرتاب می‌کنند تا وارد حلقه‌هایی با امتیازهای مختلف شوند. 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و نود و نه
 - شماره هشت هزار و هفتصد و نود و نه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۴