پرشیا؛ سدان خاطره‌ساز بازار ایران

پژو پرشیا، خودرویی است که سال‌ها بخش بزرگی از بازار سدان‌های ایران را در اختیار داشت. خودرویی که از دل پژو ۴۰۵ بیرون آمد، اما ظاهرش آن‌قدر تغییر کرده بود که خیلی‌ها در زمان عرضه‌اش آن را «پژو آردی لوکس» یا «۴۰۶ ایرانی» می‌نامیدند. ایران‌خودرو در اواخر دهه ۷۰ تصمیم گرفت محصولی با طراحی ظاهری به‌روزتر و حس لوکس‌تر از ۴۰۵ روانه بازار کند و نتیجه، چیزی نبود جز پژو پرشیا. این خودرو که بر پایه پژو ۴۰۵ ساخته شده بود، با ظاهری تازه‌تر و امکانات به‌روزتر، توانست دل بسیاری از خانواده‌ها را به دست بیاورد. اما بعد از سال‌ها حضور پررنگ در بازار، تولید آن متوقف شد و جای خود را به مدل‌های جدیدتری مثل تارا، رانا، سورن و پژو ۲۰۷ داد. پرشیا با موتور ۱.۸ لیتری XU7 و نسخه‌های مختلفی که در طول سال‌ها عرضه شد، به خودروهایی ساده، قابل اعتماد و اقتصادی مشهور بود. همین ویژگی‌ها باعث شد این خودرو در بازار دست دوم هم طرفداران زیادی داشته باشد. اگرچه پژو پرشیا دیگر در خط تولید نیست، اما هنوز هم خاطره و جایگاه ویژه‌ای در ذهن رانندگان ایرانی دارد و بسیاری آن را نمادی از روزهای قدیم بازار خودرو کشور می‌دانند. هرچند مدل‌های جایگزین تلاش کردند نیازهای تازه بازار را پاسخ دهند، اما پژو پرشیا همچنان یکی از نمادهای دوران طلایی خودروهای داخلی باقی مانده است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و نود و سه
 - شماره هشت هزار و هفتصد و نود و سه - ۳۱ تیر ۱۴۰۴