ایران خودرو چهاردهمین و سایپا بیستمین خودروساز در لیست پرفروش‌ترین سدان‌های دنیا

سدان‌ها همچنان حکمرانی می‌کنند

یاسمن صادق شیرازی
گروه خودرو

سایت خبری خودرویی موتور‌وان  گزارشی منتشر کرده راجع به محبوبیت سدان‌ها در دنیا. نکته جالب توجه این است که در لیست فروش سدان‌ها در دنیا نام ایران‌خودرو و سایپا نیز به چشم می‌خورد و آمار سدان‌های تولیدی این دو خودروساز در لیست فروش سال 2024 وجود دارد. ایران خودرو 295هزار دستگاه و سایپا 174هزار دستگاه سدان به فروش رسانده‌اند و در لیست شرکتهای خودروساز دارنده  مدل سدان، پنجمین بازار بزرگ سدان دنیا به ایران تعلق دارد. در ادامه متن ترجمه به این شرح است:
با وجود رشد نسبتاً کم، سدان‌ها در چین همچنان نماد جایگاه اجتماعی محسوب می‌شوند و سازندگان خودرو نمی‌توانند دست از تولید آنها بردارند.
همه ما می‌دانیم که بازار چین چقدر روی چشم‌انداز جهانی صنعت خودروسازی تأثیرگذار است. هر تغییری در این بازار فوراً تأثیر خود را روی سایر نقاط جهان می‌گذارد. چین نه‌تنها در زمینه الکتریکی‌سازی خودروها پیشرو است، بلکه در فناوری‌هایی مثل سیستم‌های پیشرفته کمک راننده، هوش مصنوعی و رانندگی خودران نیز پیشرفت‌های چشمگیری دارد. اما حتی با وجود اینکه چین با نوآوری‌های جدید و محصولات هیجان‌انگیز به‌سرعت حرکت می‌کند، یک چیز همچنان ثابت مانده است؛ سدان‌ها هنوز فرمانروایی 
می‌کنند. اگرچه در بازارهایی مثل آمریکا و اروپا، کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌ و سدان‌ها تا حدی به حاشیه رانده شده‌اند، اما خودروی خانوادگی چهاردر سنتی هنوز در چین بسیار موفق است. بدون این موفقیت، احتمالاً سدان‌ها از خیابان‌ها کاملاً محو شده بودند.
 
چین همچنان در صدر
طبق تحقیقات انجام‌شده درباره فروش خودرو در سال ۲۰۲۴، چین (شامل هنگ‌کنگ و تایوان) بیش از ۵۰ درصد از فروش جهانی سدان‌ها را به خود اختصاص داده است که این رقم به حدود ۷.۸۹ میلیون دستگاه می‌رسد و نشان‌دهنده رشد یک درصدی است. با وجود این رشد اندک، سدان‌ها همچنان در میان رانندگان چینی نماد جایگاه اجتماعی محسوب می‌شوند. به همین دلیل، تقریباً تمامی خودروسازان چینی به تولید این نوع خودروها ادامه می‌دهند، در حالی که بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به سمت تولید سایر مدل‌ها رفته‌اند.
 
آمریکا و کانادا، دومین بازار بزرگ سدان‌ها
دومین بازار بزرگ برای سدان‌ها، آمریکا و کانادا هستند که در سال ۲۰۲۴، با فروش ۲.۶۳ میلیون دستگاه، رشد یک درصدی را تجربه کرده‌اند. جالب است که اروپا در جایگاه پنجم قرار دارد و پس از خاورمیانه (با فروش ۱.۱۵ میلیون دستگاه، شامل ایران) و آمریکای لاتین (با ۹۲۱ هزار دستگاه) قرار می‌گیرد. مصرف‌کنندگان اروپایی به طور سنتی به خودروهای هاچ‌بک، استیشن واگن و بویژه کراس‌اوورها علاقه بیشتری دارند. 

  تویوتا همچنان بی‌رقیب است
در میان خودروسازان، تویوتا با فروش نزدیک به ۲ میلیون دستگاه سدان در سال ۲۰۲۴، همچنان صدرنشین این بازار باقی مانده است. مدل‌های محبوب کمری و کرولا هنوز طرفداران زیادی دارند، اما افزایش فروش کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای تویوتا باعث شده فروش سدان‌ها ۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد. گروه فولکس‌واگن هم با فروش ۱.۸۲ میلیون دستگاه، ۴ درصد افت فروش را تجربه کرده است.
در مقابل، برندهای چینی رشد چشمگیری داشته‌اند. بی‌وای‌دی با فروش ۱.۵۱ میلیون دستگاه سدان و رشد ۷۸ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته، جیلی نیز با فروش ۹۱۹ هزار دستگاه و افزایش ۳۶ درصدی در رتبه هفتم است. همچنین، چانگان و چری به ترتیب با رشد فروش ۱۹ درصدی (۳۱۲ هزار دستگاه) و ۶۰ درصدی (۲۹۸ هزار دستگاه) سهم خود را در بازار افزایش داده‌اند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و نود و سه
 - شماره هشت هزار و هفتصد و نود و سه - ۳۱ تیر ۱۴۰۴