گرند ویتارا؛ شاسیبلندی ژاپنی که پای ثابت خیابانهای ایران شد
برخلاف برخی خودروهای ژاپنی که در دهههای گذشته خیلی زود در ایران جا افتادند، سوزوکی گرند ویتارا مسیر متفاوتی را طی کرد. این کراساوور ژاپنی اولینبار در سال 1386 توسط ایرانخودرو خراسان عرضه شد. 2 سال عرضه این خودرو ادامه داشت تا اینکه سال 1388 سوزوکی مجوز تولید و مونتاژ را به ایرانخودرو داد. از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴ گرند ویتارا با پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی ۴ سیلندر در ایرانخودرو خراسان به تولید میرسید. ایرانخودرو بعد از مدتی تصمیم گرفت نسخه قویتر این خودرو را هم وارد خط تولید کند. به این ترتیب، مدل ۲.۴ لیتری گرند ویتارا جایگزین نمونه ۲ لیتری شد و به شکل مونتاژی در دو تیپ کلاس ۵ و کلاس ۸ وارد بازار شد. تیپ کلاس ۸ امکانات بیشتری داشت، از جمله گرمکن صندلی جلو، مانیتور و دوربین عقب، نویگیشن، کروزکنترل و ایربگهای جانبی که برای زمان خودش سطح خوبی از تجهیزات رفاهی محسوب میشد. گرند ویتارا با پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی، ۱۶۷ اسببخار قدرت و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و این نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل میشود. همین ترکیب باعث شد این خودرو هم در شهر و هم در جادههای خاکی عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد. حالا بعد از چند سال غیبت، نسخه جدیدی از گرند ویتارا دوباره به بازار ایران برگشته است. یک شرکت واردکننده خصوصی، مدل دو دیفرانسیل ۲۰۲۵ این خودرو را به شکل محدود و با قیمت نهایی حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تیرماه ۱۴۰۴ عرضه میکند. قیمت مدل مونتاژی این خودرو برای سال 1394 با موتور 2.4 لیتری حدود یک میلیارد و 300 میلیون تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان است.