آغاز نبرد در میدان خاکستری و مجروحان «جنگ رسانه ای»

محمدمحسن فایضی
کارشناس مسائل فلسطین

روز گذشته (دوشنبه) چندین خبر در رسانه‌ها حول انفجار در شهرهای مختلف منتشر شد. یکی از پربازتاب‌ترین آنها به انفجار یک خانه در پردیسان قم مربوط می‌شد. طبیعی است که در وضعیت کنونی که در حالت نه صلح و نه جنگ قرار داریم، بازتاب چنین خبرهایی در رسانه‌ها و افکارعمومی جامعه ضریب پیدا کند.
اخباری که در یک تعریف کلی به آن اقدامات خرابکارانه می‌گویند و به تعریف دقیق‌تر می‌توان آن را نبرد در میدان خاکستری نامید، بواسطه حساسیت‌ها بازتاب بیشتری هم خواهند گرفت. اما آیا این به آن معناست که هر انفجار، آتش‌سوزی و... در تهران یا تل آویو یک اقدام امنیتی است؟ قطعاً خیر. اما این اتفاقات جدا از ماهیت آن یک لایه پنهان دیگری هم دارد و آن ادراک‌سازی در جنگ رسانه‌ای است. این دستکاری ادراکی در طول جنگ 12 روزه هم به طور کامل از سوی دشمن دنبال و انجام شد.
بخشی از این ادراک‌سازی برای جامعه و به اصطلاح کف بازار و بخش دیگری از آن برای تصمیم گیران است. در ادامه به برخی از این ادراک سازی‌ها برای هر دو هدف اشاره می‌کنیم:
مجروح‌سازی ذهنی: یکی از تلاش‌های واضح صهیونیست‌ها در ادراک‌سازی در دوران جنگ در میدان‌های خاکستری، پایین آوردن آستانه تحمل و انتظار غافل‌گیری ذهنی در میان افکار عمومی است. اگر شما جزو کسانی هستید که پس از آتش بس، پیش از آغاز جنگ ناخودآگاه در مقابل صداهای بلند، اخبار حوادث، دیدن آتش‌سوزی و... واکنش نشان می‌دهید، باید بدانید ذهنتان یک مجروح است. 
درست مانند یک مجروح نظامی با ترکش. برای این جراحت هم حتماً باید اقدام‌های لازم را انجام داد. از جمله کاهش رصد و پیگیری اخبار، کاهش روبه‌رو شدن جامعه با اخبار و تحلیل‌های احتمالی بازگشت جنگ و همچنین کنترل رسانه‌ها در بازنمایی خبرها، شایعات و تهدیدات و البته از همه مهم‌تر برخورد با هرگونه ایجاد بدبینی و به تعبیری خالی کردن تو دل جامعه از آینده.

صفحه 5