سریع‌ترین هیوندای تاریخ معرفی شد

آیونیک N ۶ با چهره‌ای جدید

یاسمن صادق شیرازی
گروه خودرو

هیوندای آیونیک 6N با 640 اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد 3.2 ثانیه و حالت دریفت، آماده رقابت با سدان‌های اسپرت بازار است.  به نقل از 1 MOTOR (موتور وان)، در حال حاضر، هیوندای آیونیک  6N به خط تولید اضافه شده است. در حالی که فروش خودروهای برقی به تدریج کاهش یافته، این مدل با ارائه قدرت فراوان در یک بسته عملیاتی مناسب، گزینه‌ای جذاب و اقتصادی به شمار می‌آید. دو سال بعد از رونمایی از نسخه کانسپت، هیوندای سرانجام مدل تولیدی سدان الکتریکی پرقدرت خود را به نام آیونیک
6N معرفی کرد. این خودرو قرار است اولین نمایش عمومی خود را در فستیوال سرعت گودوود (یک رویداد سالانه که در گودوود، واقع در غرب ساسکس، انگلستان برگزار می‌شود) داشته باشد. «ایونیک 6N» دارای دو موتور برقی است که توانایی تولید 601 اسب بخار و 546 پوند فوت گشتاور را دارد. این خودرو با استفاده از ویژگی «N Grin Boost»، این قدرت می‌تواند به 641 اسب بخار و 568 پوند فوت برای مدت 10 ثانیه افزایش یابد و با خروجی «5N» برابر شود. همچنین، این مدل با «N Launch Control»، می‌تواند در 3.2 ثانیه به سرعت 62 مایل در ساعت دست یابد و به حداکثر سرعت 160 مایل در ساعت برسد.
هیوندای اعلام کرده است که هندسه تعلیق به‌طور کامل بازطراحی شده و شاسی آن برای بهبود هندلینگ مهندسی مجدد شده است. «6N» دارای دمپرهای الکترونیکی کنترل شده با حسگر جدید است که به خودرو اجازه می‌دهد بر اساس شرایط رانندگی، نیروی دمپر را تنظیم کند. «N Drift Optimizer» و 
«N Torque Distribution» نیز به مدیریت قدرت خودرو کمک می‌کنند تا لذت و قابلیت بیشتری برای راننده فراهم شود. «دمپر» (Damper) در زمینه‌های مهندسی و خودرو به سیستمی می‌گویند که برای کنترل و کاهش نوسانات و لرزش‌ها استفاده می‌شود. این خودرو دارای ترمزهای چهار پیستونی در جلو و یک پیستونی در عقب با دیسک‌های 15.7 و 14.1 اینچ است. «ایونیک 6N» روی چرخ‌های 20‌اینچی با لاستیک‌های 35R20 /275 
«پیرلی P-Zero 5» که مخصوص این مدل طراحی شده‌اند، سوار است. از نظر ظاهری، «6N» دارای بالی به شکل گردن قو برای افزایش نیروی رو به پایین و گلگیرهای عریض‌تر است که به استحکام جدید آن کمک می‌کند. 

تکنولوژی پیشرفته هیوندا
مدل «6N» به سیستم به‌روزرسانی‌شده «N e-Shift» مجهز شده که کاهش عملکرد را به حداقل رسانده و کیفیت صدا را بهبود می‌بخشد. این سیستم با «N Ambient Shift Light» همکاری می‌کند تا نور محیطی را با تغییر دنده شبیه‌سازی شده هماهنگ کند. همچنین، هیوندای گزینه «N Active Sound+» را با سه صدای منحصر به فرد ارائه می‌دهد: صدای الهام گرفته از موتورهای مسابقه‌ای تحت عنوان «Ignition»، صدای EV با ویژگی‌های کلاسیک به نام «Evolution»، و صداهای آینده‌نگرانه که «Lightspeed» نامیده می‌شوند. این شرکت اعلام کرده است که مدل «6N» می‌تواند با یک بار شارژ تا 291 مایل را بر اساس استانداردهای WLTP اروپا طی کند. البته این مسافت در ایالات متحده کمی کمتر خواهد بود. در عین حال، «ایونیک 5N» که از باتری 84 کیلووات ساعتی مشابهی برخوردار است، قادر است تا 221 مایل را بپیماید.
هیوندای این خودروی پرقدرت را در رنگ‌های مختلفی از جمله آبی مرواریدی، مشکی مرواریدی، سفید مرواریدی، خاکستری متالیک، خاکستری مات و طلایی مات ارائه خواهد داد. این خودروساز همچنین کاتالوگ جهانی از قطعات عملکرد «N» را ارائه می‌دهد که به مالکان امکان می‌دهد خودروی برقی خود را شخصی‌سازی کنند.

قیمت‌گذاری «ایونیک 6N» 
در سال 2026
این شرکت هنوز اطلاعاتی درباره قیمت «هیوندای 6N» یا زمان عرضه آن ارائه نکرده است. هیوندای همچنین «ایونیک 6» معمولی را برای سال 2026 به‌روزرسانی کرده است، اما هنوز قیمتی برای مدل به‌روز شده اعلام نکرده است. انتظار می‌رود که جزئیات بیشتری در آینده نزدیک منتشر شود.
«ایونیک 5N» در سال 2025 با قیمت پایه 67 هزار دلار، شامل هزینه حمل‌و‌نقل، آغاز می‌شود و انتظار می‌رود که «ایونیک 6N» نیز برچسب قیمتی مشابهی داشته باشد که آن را به گزینه‌ای ارزشمند در زمینه عملکرد تبدیل می‌کند. همچنین ممکن است قیمت «ایونیک 6N» کمتر از این رقم باشد. «ایونیک 6» معمولی تقریباً 5هزار دلار کمتر از «ایونیک 5» استاندارد قیمت‌گذاری شده است، که این می‌تواند به این معنا باشد که «6N» در محدوده قیمتی پایین 60 هزار دلار قرار خواهد گرفت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و هشتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و هفتصد و هشتاد و چهار - ۲۱ تیر ۱۴۰۴